בעיות קשב וריכוז מה הן והאם נטילת אומגה 3 היא הפתרון לבעיה?

בישראל 2016 ניתנים מידי חודש למעלה מ-70,000 מרשמים לריטלין.

בשנים האחרונות, אנו שומעים יותר ויותר על הפרעות התנהגותיות המכונות בעיות קשב וריכוז. הפרעת קשב וריכוז היא למעשה בעיה נוירולוגית השכיחה יותר בקרב ילדים, ועל פי מחקרים שונים הנערכים בתחום כ-10% מסך הילדים ובני הנוער סובלים מבעיה זו בצורה כזו או אחרת. בעיות קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות הפוגעות ביכולותיו של הילד למצות הפוטנציאל הטמון בו, וכפועל יוצא מכך, הן משפיעות על כל אחד מתחומי חייו, לרבות, התחום הלימודי, התחום החברתי וכמובן התחום המשפחתי.

הפרעות קשב וריכוז הפכו למגיפה ושכיחותם עלתה בעשרות אחוזים מאז שנות ה-90. עלייה בשכיחות התופעה קשורה בין היתר לירידה החדה באיכות המזון שילדינו אוכלים, ובמיוחד קשורה למחסור בחומצת השומן החיונית – אומגה 3.

בשונה מחומרים רבים אותם הגוף מייצר, את האומגה 3 איננו מייצרים בשום שלב בחיים, ועל-כן עלינו לקבלה מהמזון מידי יום. עוד ידוע כי רוב האוכלוסייה המערבית נמצאת במחסור של אומגה 3, חומצת שומן שלה תפקיד קריטי בתפקוד התקין של המח ושל מערכת העצבים, ועל-כן יש לה תפקיד חשוב בטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADD) והפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD). בעיות אלו נובעות ברובן עקב מחסור במוליך עצבי הקרוי דופאמין, ובהרכב לא תקין של חומצות השומן המצויות במעטפת תאי העצב, הפוגע בהולכה העצבית של דופאמין.

כבר שנים שמדברים על אומגה 3 בכל הקשור לשיפור התפקוד של ילדים ובני-נוער הסובלים מ-ADD ו-ADHD.

עדויות רבות מצביעות על הטבה מדהימה שנצפתה באוכלוסייה זו, לאחר שצרכה שמן אומגה 3, המכיל את שתי חומצות השומן המקוריות: EPA ו DHA. עדויות אלו הובילו אנשי מקצוע רבים לבדוק ולחקור את יעילות המקור הצמחי של אומגה 3 ולזנוח את שמני הדגים שעד כה שלטו בתחום תוספי-התזונה.

לאחר אבחון רשמי שתוצאותיו מעידות על בעיות קשב וריכוז, אופציות הטיפול העומדות בפני ההורים כוללות טיפול קונבנציונלי, המבוסס על ריטלין או על קונצרטה, ולחילופין – טיפול טבעי. האלטרנטיבה הטבעית תהיה מבוססת, במרבית המקרים, על אומגה 3. התגלית של אומגה 3 המוכרת כיום כמקור איכותי ועשיר במיוחד של חומצות שומן אומגה 3, מתגלה במקרים רבים של הפרעות קשב וריכוז, כפתרון טבעי ויעיל אשר חוסך מהילד המטופל את תופעות הלוואי המתלוות, בדרך כלל, לשימוש בתרופות הקונבנציונליות.

בעיות קשב וריכוז – כיצד מתמודדים? ומה הקשר לחומצות שומן אומגה 3?

עד לשנים האחרונות, הטיפול בבעיות קשב וריכוז התבצע בעיקר באמצעות נטילת תרופות ממריצות כגון: ריטלין וקונצרטה. השפעתן של תרופות אלו הינה זמנית בלבד והיא חולפת עם סיום טווח פעילותן, וזאת הסיבה שיותר ויותר הורים לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, נמנעים ממתן טיפול תרופתי, ולמעשה מחפשים אחר פתרונות נוספים לבעיה.

אחד מהפתרונות נחשף במסגרת מחקרים שונים המעידים על קשר ישיר בין נטילת אומגה 3 לבין הפחתת הסימפטומים של בעיות הקשב והריכוז. מחקרים אלו נערכים בכל רחבי העולם בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב, ועל פי ממצאי המחקרים השונים עולה כי בקרב ילדים אשר בגופם נמצאה רמה נמוכה של אומגה 3 בדם, היו יותר בעיות בשינה, בעיות קואורדינציה ובעיות מוטוריות נוספות המשויכות לתחום ההפרעות הנוירולוגיות. במחקרים נוספים אשר נערכו בעשור האחרון נמצא כי מתן תוסף אומגה 3 לילדים אשר סבלו מבעיות קשב וריכוז, הפחית אצל למעלה ממחצית הנבדקים את הסימפטומים להפרעות קשב וריכוז ב-30% ויותר.

בעיות קשב וריכוז ואומגה 3

מספר מילים על אומגה 3

חומצות השומן המכונות אומגה 3, הן למעשה חומצות שומן חיוניות המצויות במוח. מחסור בחומצה זו עלול להוביל להיווצרותן של בעיות תפקודיות במוח, דבר המרחיב את קשת הבעיות ימן נאלץ להתמודד ההורה לילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז.

אחת הדרכים היעילות ביותר לצריכת אומגה 3 היא באמצעות תוספי תזונה המהווים מקור אידיאלי לאומגה 3, וזאת משום שהם מכילים אך ורק את חומצות השומן החיוניות ללא כל המזהמים המצויים לעיתים בדגים כגון: כספית.

בעבר חשבו כי שמן דגים הוא מקור עדיף לחומצות שומן אומגה 3 בשל אי יכולתו של האדם להמיר אומגה 3 צמחי אך דעה זו הופרכה לחלוטין. בהקשר הבריאותי אין שום סיבה לצרוך חומצת שומן לא יציבה, אשר מתחמצנת כבר בתהליך הייצור, ובהקשר האקולוגי – זיהום האוקיינוסים וחשש לזיהומי מתכות כבדות וPCB. האוקיינוסים היום משמשים כפח אשפה של העולם, אליהם נשפכים כימיקלים ומתכות כבדות.

שלושה סוגים של חומצות שומן מסוג אומגה 3

EPA – חומצת שומן חיונית המהווה חומר מוצא לחומרים המסייעים בהפחתת לחץ הדם, הפחתת קרישיות הדם, וכן הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף.

DHA – חומצת שומן חיונית זו היא בעלת חשיבות רבה במיוחד למערכת העצבים ובמוח ולכן מחסור בצריכת DHA בכמות מספקת נקשר במחקרים להפרעות קשב וריכוז, בעיות התפתחות והגברת הסיכון להיווצרות דיכאון ושינויים במצב הרוח.

ALA – מקורה בצומח, והיא מצויה בעיקר במרווה מרושתת, אגוזי מלך, זרעי דלעת, זרעי פשתן וצ'יה. ALA אמורה להמיר את עצמה בגוף לשתי חומצות השומן החיוניות EPA ו DHA ,אך מנגנון ההמרה אינו ידוע ולכן מומלץ לא להסתמך על ALA שתומר ל EPA DHA אלא לצרוך חומצות שומן אלה באופן ישיר.

מדוע אומגה 3 חשובה לילדים ובני-נוער הסובלים מהפרעות קשב וריכוז?

ארגוני הבריאות בעולם, כולל משרד הבריאות הישראלי, קבעו לאומגה 3- "קצובה יומית מומלצת" (Dietary Reference Intake – DRI). המשמעות היא שבכל יום, מרגע הלידה, יש לקבל מהמזון מינון נאות שלה שנע בין 500 מ"ג מגיל 0-3 ומגיע עד ל-1.6 גרם ליום, לילד מעל גיל 14.

תינוקות אינם חשופים למחסור בה מאחר והיא נמצאת בריכוז גבוה בחלב אם וחייבת להימצא בתחליפי מזון לתינוקות. אך לאחר גיל הינקות, הסיכוי למחסור בה הולך וגדל מאחר והיא נמצאת בריכוז גבוה בירוקי-עלים, אצות, אגוזי-מלך ושמנים צמחיים ספציפים דוגמאת שמן זרעי מרווה מרושתת. קל להבין כי אלו אינם מזונות שילדינו צורכים, בטח ובטח לא על-בסיס יומי.

בהתחשב בעובדה כי הפרעת קשב וריכוז מתפתחת במשך חמש השנים הראשונות לחיים, ניתן להבין את החשיבות האדירה שיש בצריכת אומגה 3 מן הצומח ועל-כן, שילוב שמן אומגה 3 מאצות, כחלק מתזונת הילד, מהווה פתרון בריא ונוח לצריכת חומצת שומן זו.

ארגון EFSA האירופי הצהיר כבר בשנת 2008 ושוב בשנת 2011 כי "אומגה 3 חשובה להתפתחות וגדילה תקינה של ילדים. מחסור בחומצות השומן החשובות: EPA ו DHA מוביל למגוון סימפטומים קליניים הכוללים חריגות נוירולוגיות ובעיות גדילה, כשאוכלוסיית המטרה הינה ילדים עד גיל 12." בנוסף, הודיע כי "אומגה 3 במינונים נאותים דרושה להתפתחות נורמלית של מח ומערכת עצבים כאשר אוכלוסיית המטרה הם תינוקות וילדים עד גיל 3."

חכו, יש עוד – הזכרנו את העובדה שאחוז גבוה מהפרעות הקשב והריכוז נגרמות עקב מחסור בדופאמין. דופאמין אחראי על ריכוז ממוקד וקשב גבוה ומחסור בו גורם לחוסר קשב, היפראקטיביות ואף לבעיית זכרון. ריטלין וסוגיו הם למעשה חומרים מגבירי דופאמין. הריטלין מונע ספיגה חזרה של דופאמין בסינפסה (אזור המפגש בין תאי עצב בו עוברים האותות העצביים בין תא לתא), ובכך מגביר את משך שהיית הדופאמין בסינפסה. הריטלין מגביר דופאמין ולכן הוא מגביר את הריכוז באופן זמני. נמצא כי הגברת כמות האומגה 3 במעטפת תאי העצב מסדירה את קצב פליטת הדופאמין ומנרמלת את רמתו בסינפסה.

מנגנון נוסף בו אומגה 3 חשובה במניעת הפרעות קשב וריכוז וגם בטיפול בהן הוא על-ידי יצירת התחרות עם חומצת שומן נוספת הקרויה אומגה 6. מחסור באומגה 3 וריכוז גבוה של אומגה 6 במעטפת תאי העצב, מובילה להולכה גרועה של הדופאמין במוח. ילדינו אמנם צורכים מעט מידי אומגה 3 אבל אומגה 6 הם מקבלים בשפע מהתזונה מאחר ואומגה 6 נמצאת בריכוז גבוה בשמנים צמחיים כמו קנולה, שמן סויה ושמן תירס. שמנים אלו נמצאים כמעט בכל מזון מעובד שאנו צורכים, תחת השם "שמן צמחי". חומוס מוכן, חטיפים, במבה, מעדנים, לחם, שניצלים מוכנים, עוגיות ועוד, מכילים כמות גבוהה של שמן צמחי עשיר באומגה 6.

הבעיה עם אומגה 6 היא הפיכתה על-ידי מספר אנזימים, לחומצה ארכידונית והימצאותה של חומצה ארכידונית במעטפת תאי העצבים מובילה כאמור להולכה גרועה של הדופאמין.

אומגה 3 מתחרה עם אומגה 6 על אותם אנזימים ועל-כן, ככל שנצרוך יותר אומגה 3 מהצומח, פחות אומגה 6 תעבור פירוק אנזימטי לחומצה ארכידונית.

 

עדויות של אלפי לקוחות מרוצים והתמיכה שמגיעה בשנים האחרונות מעולם המחקר, מוכיחים לנו שוב כי בשורת הבריאות מגיעה מהצומח. אומגה 3 צמחית, הנמצאת בריכוז ובאיכות גבוהה בשמן המופק מאצה מיקרוסקופית, יעילה במיוחד לילדים ובני-נוער הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיא פועלת במספר מנגנונים.

מאחר ומקורה הוא מהצומח, השמן הוא בעל טעם וריח עדינים המאפשרים לילדים לצרוך אותם בקלות ובנוחות ולשלבה בכל מזון או משקה. 

שמן אומגה 3 ליפוזומאלי הוא ממקור צמחי, בריא ואיכותי ובעיקר – זה באמת עובד! מהים היישר למוח.