בעיות קשב וריכוז מה הן והאם נטילת אומגה 3 היא הפתרון לבעיה?

בשנים האחרונות, אנו שומעים יותר ויותר על הפרעות התנהגותיות המכונות בעיות קשב וריכוז. הפרעת קשב וריכוז היא למעשה בעיה נוירולוגית השכיחה יותר בקרב ילדים, ועל פי מחקרים שונים הנערכים בתחום כ-10% מסך הילדים ובני הנוער סובלים מבעיה זו בצורה כזו או אחרת. בעיות קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות הפוגעות ביכולותיו של הילד למצות הפוטנציאל הטמון בו, וכפועל יוצא מכך, הן משפיעות על כל אחד מתחומי חייו, לרבות, התחום הלימודי, התחום החברתי וכמובן התחום המשפחתי.

לאחר אבחון רשמי שתוצאותיו מעידות על בעיות קשב וריכוז, אופציות הטיפול העומדות בפני ההורים כוללות טיפול קונבנציונלי, המבוסס על ריטלין או על קונצרטה, ולחילופין – טיפול טבעי. האלטרנטיבה הטבעית תהיה מבוססת, במרבית המקרים, על אומגה 3. התגלית של אומגה 3 מרווה מרושתת, המוכרת כיום כמקור איכותי ועשיר במיוחד של חומצות שומן אומגה 3, מתגלה במקרים רבים של הפרעות קשב וריכוז, כפתרון טבעי ויעיל אשר חוסך מהילד המטופל את תופעות הלוואי המתלוות, בדרך כלל, לשימוש בתרופות הקונבנציונליות.

בעיות קשב וריכוז – כיצד מתמודדים? ומה הקשר לחומצות שומן אומגה 3?

עד לשנים האחרונות, הטיפול בבעיות קשב וריכוז התבצע בעיקר באמצעות נטילת תרופות ממריצות כגון: ריטלין וקונצרטה. השפעתן של תרופות אלו הינה זמנית בלבד והיא חולפת עם סיום טווח פעילותן, וזאת הסיבה שיותר ויותר הורים לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, נמנעים ממתן טיפול תרופתי, ולמעשה מחפשים אחר פתרונות נוספים לבעיה.

אחד מהפתרונות נחשף במסגרת מחקרים שונים המעידים על קשר ישיר בין נטילת אומגה 3 לבין הפחתת הסימפטומים של בעיות הקשב והריכוז. מחקרים אלו נערכים בכל רחבי העולם בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב, ועל פי ממצאי המחקרים השונים עולה כי בקרב ילדים אשר בגופם נמצאה רמה נמוכה של אומגה 3 בדם, היו יותר בעיות בשינה, בעיות קואורדינציה ובעיות מוטוריות נוספות המשויכות לתחום ההפרעות הנוירולוגיות. במחקרים נוספים אשר נערכו בעשור האחרון נמצא כי מתן תוסף אומגה 3 לילדים אשר סבלו מבעיות קשב וריכוז, הפחית אצל למעלה ממחצית הנבדקים את הסימפטומים להפרעות קשב וריכוז ב-30% ויותר.

בעיות קשב וריכוז ואומגה 3

מספר מילים על אומגה 3

חומצות השומן המכונות אומגה 3, הן למעשה חומצות שומן חיוניות המצויות במוח. מחסור בחומצה זו עלול להוביל להיווצרותן של בעיות תפקודיות במוח, דבר המרחיב את קשת הבעיות עימן נאלץ להתמודד ההורה לילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז.

אחת הדרכים היעילות ביותר לצריכת אומגה 3 היא באמצעות תוספי תזונה המהווים מקור אידיאלי לאומגה 3, וזאת משום שהם מכילים אך ורק את חומצות השומן החיוניות ללא כל המזהמים המצויים לעיתים בדגים כגון: כספית.

בעבר חשבו כי שמן דגים הוא מקור עדיף לחומצות שומן אומגה 3 בשל אי יכולתו של האדם להמיר אומגה 3 צמחי אך דעה זו הופרכה לחלוטין. בהקשר הבריאותי אין שום סיבה לצרוך חומצת שומן לא יציבה, אשר מתחמצנת כבר בתהליך הייצור, ובהקשר האקולוגי – זיהום האוקיינוסים וחשש לזיהומי מתכות כבדות וPCB. האוקיינוסים היום משמשים כפח אשפה של העולם, אליהם נשפכים כימיקלים ומתכות כבדות.

שלושה סוגים של חומצות שומן מסוג אומגה 3

EPA – חומצת שומן חיונית המהווה חומר מוצא לחומרים המסייעים בהפחתת לחץ הדם, הפחתת קרישיות הדם, וכן הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף.

DHA – חומצת שומן חיונית זו היא בעלת חשיבות רבה במיוחד למערכת העצבים ובמוח ולכן מחסור בצריכת DHA בכמות מספקת נקשר במחקרים להפרעות קשב וריכוז, בעיות התפתחות והגברת הסיכון להיווצרות דיכאון ושינויים במצב הרוח.
ALA – מקורה בצומח, והיא מצויה בעיקר במרווה מרושתת, אגוזי מלך, זרעי דלעת, זרעי פשתן וצ’יה.
הגוף יודע להפוך ALA לשתי חומצות האומגה 3 הדגיות: EPA ו – DHA אך לא להיפך!

מכאן ניתן להסיק שאין צורך לצרוך גם את החומצות הדגיות וגם את חומצות האומגה 3 הצמחיות כי אם לוקחים אומגה 3 צמחי מקבלים את כל חומצות האומגה 3 שהגוף צריך.

למעשה זה הנתון החשוב ביותר שעליכם לזכור, כאשר נוטלים ALA הגוף ידע להמיר מתוך הALA את הכמות שהוא צריך לEPA ואת הכמות שהוא צריך לDHA.

ALA הינו האומגה 3 שעובר בצורה הטובה ביותר בחלב אם ודרך השיליה, בהשוואה לשאר סוגי האומגה .ואפילו הFDA והאיחוד הארופאי קבעו שיש להוסיף לפורמולות מזון לתינוקות ALA ולא EPA / DHA.
דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שאומגה 3 מסוג ALA (חומצה אלפא לינולנית) לא פוגעת בהתמיינות תאי דם לבנים מסוג T, בעוד שמתועדים מקרים ששמן דגים ובעיקר EPA פוגעים בהתמיינות תאי הדם הלבנים. מחקרים רבים שבוצעו על האומגה 3 הצמחי (מסוג ALA), הראו שיש לו השפעה מטיבה במחלות לב, היפראקטיביות, מחלות אוטואימוניות, שיפור בתפקוד נוירולוגי (אפילפסיה למשל) ועוד.

שמן המרווה המרושתת

שמן מרווה מרושתת מהווה מקור איכותי של ALA (חומצת שומן אלפא לינולנית), והינו מקור צמחי מעולה לאומגה 3, כשהוא מספק את מכלול היתרונות של האומגה 3, והרבה מעבר לכך.
ההרכב הייחודי של אומגה 3 מרווה מרושתת הפך אותה ל- omega 3 הפופולארית והיעילה ביותר בתחום. אומגה 3 מרווה מרושתת טבעית ב-100% ומכילה: ויטמין E, סטרולים צמחיים, אומגה 9 (חומצה אולאית), נוגדי חמצון, נוגדי דלקת, רכיבים אנטי בקטריאליים שונים ו-Q10.
מכלול הרכיבים החיוניים הללו קיימים בשמן באופן טבעי, היא בטוחה לשימוש לכל הגילאים, איננה מכילה כל רעלנים או מתכות כבדות, איננה מתחמצנת בקלות, ויעילה במיוחד לכל מצב דלקתי בגוף.