מה יש בדינמיקה המשפחתית שיכול להוציא אותנו מהשלווה?

בתקופת החגים אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בתחושת מחנק לא נעימה, וזה לא רק מכמויות התפוחי אדמה, עוגיות, פשטידות והפירה שתקענו, אלא שבנוסף להרים של האוכל גם הדינמיקה המשפחתית יכולה לפעמים להיות קצת כבדה מדי לעיכול.

יחסים במשפחה הופכים למסובכים בגלל החשיבה ש"כולנו אותו הדבר" כי הרי כולנו חלק מאותו השבט. הציפיות שיש לנו אחד מהשני עלולים להקשות עלינו להיות עצמנו, במיוחד אם יש לנו ערכים או דעות שונות משל שאר בני המשפחה. בגלל התפקידים שנקבעו מראש של מי שאנחנו אמורים להיות, ואיך אנחנו אמורים לפעול על בסיס מין, גיל, כללי משפחה, מסורת ועוד, הציפיות מבני המשפחה ומעצמינו בתקופת החגים לא תמיד עומדים בקורלציה עם המציאות. אנחנו עסוקים בלתכנן ״איך החג אמור להיות”, והתכנון הזה כולל כמה פעולות שיכולות די להלחיץ.

וכשאנחנו בלחץ אז בלוטת האדרנל שלנו עובדת שעות נוספות והורמון הסטרס (הקורטיזול) מופרש ישירות לתוך זרם הדם, התהליך הזה לוקח פחות ממאית שניה ובטווח הקצר גורם לנו להיות יותר חדים, חזקים ועירניים, אבל לאורך זמן חברינו הקורטיזול עלול להיות הרסני ביותר' לפגוע בכל מערכות הגוף ולגרום ללא מעט מחלות כמו לב, סוכרת,לחץ דם ואפילו לפגוע במערכת החיסונים ולחסל בייצור של מאקרופגים.

איך לצלוח את החגים?

מי אמר אכילה רגשית?

לחץ, כעס, חרדה, שעמום, מתח או אכזבה, כל אחד מהמצבים הללו יכול לשלוח אותנו היישר אל המטבח, (או לשולחן החג המלא בכל טוב).

שימו לב, ברגע שאנחנו חווים רגש לא נעים, אנחנו נוטים להיכנס לסטרס, שמעביר אותנו למגרש פסיכולוגי ושם הכל מרגיש לנו “לא בסדר”. לא נעים לנו להיות מתוחים או מאוכזבים, זה מרגיש לנו “לא נכון”. בנוסף, אנחנו יודעים שכשאנחנו באזורים האלה אז בטח נאבד את השליטה העצמית שלנו באוכל וזה מגביר את התחושה שלנו לגבי כמה שאנחנו “לא בסדר”.

אז איך בכל זאת צולחים את תקופת החגים, נרגעים, ומחייכים כל הדרך אל החג?

המדריך המלא להפחתת לחץ:

1. מים

המים מהווים כ70% מגופינו, ושתייה של מים על בסיס יומיומי מחייה את העור, מגבירה את האנרגיה, מפחיתה מתחים, משפרת את בריאות הנפש ומסייעת בניקוי רעלים מהגוף. חשוב גם לדעת ששתיית מים חשובה ביותר לתפקוד תקין של המוח, ומחסור במים עלול לעכב זרימה של חמצן ולגרום להרס תאים.

2. עיסוי

עיסוי אירוודי בשמן שומשום או אפילו עיסוי עצמי מסייע בהרגעה של מערכת העצבים.

3. פעילות גופנית 

משחררת אנדרופינים בדם המסייעים להרגשת אופוריה ומצב רוח נהדר.

4. צחוק

מחקרים מוכיחים כי לצחוק טוב יש את היכולת להוריד הורמוני סטרס!  מצאו ביוטיוב סרטונים שמצחיקים אתכם,

צפו בסטדנטאפ או בחתולים רודפים אחרי הזנב של עצמם. לא משנה איך ומה פשוט תשתחררו, צחקו מהבטן, לא תאמינו איזה הקלה תרגישו אחרי.

5. לרקוד כאילו אין מחר

חברו את הרמקולים, וודאו שאף אחד לא רואה אתכם, ופשוט התמסרו למוזיקה. השילוב בין הגירוי החושי של המוזיקה לבין התנועה תוריד משמעותית את המתח בגוף.

6. ויטמין B12 למצבי מתח

מתילקובלמין הינה הנגזרת היחידה שמשתתפת בתהליך המטבוליזם של הומוציסטאין. בזמן ההמרה של הומוציסטאין למתיונין נוצרת מולקולת ה SAMe שאחראית לויסות מצב הרוח ע״י העלאת רמות הנוראפינפין והסרוטונין.

7. מגנזיום גליצינאט

מינרל המגנזיום הוא בין המינרלים החשובים ביותר בטבע להרפיה והרגעה. הוא קשור לאיכות השינה, להרגעת מצבי סטרס, למצבי רוח, להעלאת אנרגיה ועוד.

8. חליטות תה מרגיעות

קינמון, מליסה, פסיפלורה, מנטה מרווה וזוטא לבנה. המנעו מצריכה של אלכוהול וקפאין, אלה מעודדים הפרשה של אדרנלין מבלוטת האדרנל, מה שלא ממש יתרום למצב הסטרס שאנחנו כבר נמצאים בו.

9. מזונות המעושרים בטריפטופן

חומרים אלה מעודדים יצור של סרוטונין במוח. אצות, עלים ירוקים, קטניות, פירות, אגוזים ועוד.

10. אכלו מזונות מעושרים באשלגן

אשלגן חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים ומסייע להפחתת סטרס בשרירים. בננה, אבוקדו, גויאבה, ופירות הדר מועשרים באשלגן, כמו כן בזיליקום, כוסברה, שמיר ומי קוקוס גם מעושרים במינרל החשוב הזה.

11. חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3

חומצות שומן אלה שומרות על בריאות המוח ומסייעות במניעת דיכאון.

חג שמח!