עברו כמה שנים מאז השיר "אבא סיפור , אני לא יכול לישון" והיום כשאנחנו כבר גדולים גם סיפור וגם כבשים לא עוזרים לבעיות השינה. לא שזה מנחם אבל אתם לא לבד- 95% מהאוכלוסייה ידווחו בשלב זה או אחר של חייהם על בעיות בשינה.

בעיות שינה – למה זה קורה?

העידן התעשייתי שיבש את דפוסי השינה שלנו – טבעו של האדם ככל חיה אחרת הוא לקום עם אור ראשון וללכת לישון עם רדת החשכה – אך עם המצאת החשמל היום שלנו, התארך מאוד אל תוך הלילה כשאנחנו "סוחבים" עמנו טרדות, דאגות ובעיות- אל המיטה, מה שגורם בעיות שינה והרבה מהן.

מתהפכים במיטה?

ישנם שלושה סוגים של נדודי שינה- נדודי שינה חולפים הנמשכים יום או יומיים. נדודי שינה קצרי מועד הנובעים מטראומה נקודתית או תקופה עמוסה ונגמרים בסיומה ונדודי שינה כרוניים שעל פי מומחים נובעים משלל סיבות – הפרעות גופניות כמו ווסת , מחלות לב ובעיות קיבה, מצבים פסיכיאטריים כמו דיכאון וחרדה ושלל סיבות רפואיות נוספות.

החוקרים מצאו כמה סיבות מדוע אנו מתהפכים במיטותינו –

  1. נטייה טבעית של האדם להיפר- עוררות, אנשים נמרצים מטבעם עם נטייה לדאגנות יתר.
  2. זרזים כגון משבר אישי או טראומה גופנית
  3. גורמים מנציחים- תרופות שינה למשל החולה לא מוכן לנסות לישון ללא עזרתן
  4. מחשבות כפייתיות לפני השינה- העלאת כל היום וטרדותיו לפני השינה.

מה הנזק?

גופנו זקוק למינימום 7 שעות שינה רציפות ואיכותיות על מנת לתפקד כראוי. בשינה מופרשים חומרים המאזנים את הגוף, הגוף מתחדש ואנחנו מאפסים מערכות לקראת היום הבא. כאשר יש פגם בשינה או בעיות שינה, המוח מתקשה ללמוד ולהתרכז במטלות, הרגישות שלנו נמוכה וכמובן אנו נהיה מועדים ליותר תקלות ותאונות הנובעות מחוסר ריכוז.

עוד מאמרים שכדאי לקרוא:

מחקרים רבים מוכיחים את הקשר בין נדודי שינה למחלות כמו סוכרת‏ והשמנת יתר. מחסור בשעות שינה עלול לפגוע ביכולת של הגוף לווסת את הטמפרטורה שלו, עד כדי גרימת מוות במקרי מאמץ פיזי. חוקרים הגיעו למסקנה שנדודי שינה מחזיקים את הגוף במצב של "דלקת זעירה", דבר המעודד את התפרצותן של מחלות לב וכלי דם, כמו גם מחלות אחרות. אם אתם כבר יותר משלושה שבועות סהרוריים בלילה ועצבניים בבוקר, אתם לא חייבים להמשיך לסבול ויכולים לקבל טיפול מותאם . ראשית מומלץ לעשות בדיקת פרופיל שינה הורמונלית הבודקת את איזון רמות הקורטיזול- הורמון שמקושר ללחץ, עולה בצורה כרונית, בעיקר בלילה, הוא מעכב דפוסי שינה ומוביל לירידה ברמות המלטונין. לאחר שנתקבלו התוצאות תוכלו להתייעץ עם רופא או לפנות לרפואה אלטרנטיבית על מנת לשפר את איכות השינה שלכם.

אין מה לעשות איתה היא רק רוצה לישון…

כולנו מכירים את תחושת התשישות והתסכול שנדודי שינה גורמים והרבה מאתנו פונים אל התרופות והרופאים בבקשת עזרה אך כמו שנזכר למעלה- הרבה פעמים פיתוח תלות בגלולות שינה פסיכיאטריות מעמיקה ומחמירה את הבעיה. אז מה עושים? לטבע פתרונים-

הרופאים תמימי דעים כי שורש צמח הוולריאן יעל ביותר לנדודי שינה לא פחות מתרופות פסיכיאטריות- נטילה של 600 מ'ג ולריאן 30 דקות לפני השינה במשך 28 יום משיג יעילות זהה לזו של התרופה ובאן.

צמח אחר המשמש לטיפול בנדודי שינה הוא הצמח מליסה רפואית. עד כדי כך שבארצות אירופה הוא ידוע כ"מרדים הרשמי" והוא מאוד יעיל יחד עם שורש הוולריאן.

שמנים ארומטיים כגון לבנדר נמצאו יעילים מאוד להשראת שינה, הרחתם שוות ערך לטיפול במליסה וולריאן והיא גם נעימה לחושים.

ולעתים הבעיה נעוצה במחסור בויטמינים – ידוע כי מחסור בויטמין B12, מלבד האנמיה גורם גם לתשישות, עייפות כרונית ומצבי רוח המשפעים רבות על איכות השינה. יתכן ונדודי השינה שלכם זו דרכו של הגוף לצעוק אליכם כי משהו חסר. הקשיבו לו – היבדקו ותנו לו חזרה את מה שהוא ואתם זקוקים לו- איכות חיים.

אז לפני שאתם רצים לטיפול פסיכיאטרי שעלול להזיק יותר משיועיל – פנו אל הטבע כי זו הבחירה הכי טבעית.