מה הקשר בין מחסור בברזל לפעילות ספורטיבית?

כל מי שעוסק בספורט בספורט מאומץ יודע שלעתים הספורט גובה מחיר יקר עד כדי פגיעה במצב הבריאותי הכללי של הגוף. אחת התופעות השכיחות בקרב ספורטאים (ובעיקר ספורטאיות) הוא מחסור בברזל.

הברזל אמנם נמצא בכמויות מזעריות בגוף (כ 3-5 גרם בממוצע) אך הוא נחשב לאחד מאבני היסוד החיוניים ביותר עבורנו.
כ-80% מהברזל בגוף מצוי בכדוריות הדם האדומות שתפקידן הוא נשיאת חמצן לכל אחד ואחד מתאי הגוף, לרבות, תאי השריר. יתרת הברזל (20%), משמשת כמעין “מחסני ברזל” והיא מצויה בכבד, טחול ומח עצמות.

הברזל הינו מרכיב חשוב ביותר שנמצא בתוך מולקולת ההמוגלובין, על מנת לבצע מאמץ מרבי מערכת הובלת החמצן צריכה לעבוד כמות מספקת של ברזל בגוף. כשיש מחסור בברזל /אנמיה , ישנה פגיעה בביצועים אירוביים ממושכים, וערכי צריכת חמצן מרבית (צח”מ – מדד ליכולת ביצוע מאמץ אירובי) נמוכים ב- 20% מהתקין.
בנוסף, ישנה ירידה בסיבולת, בריכוז חומצת החלב ובעייפות בזמן מאמץ. כל הנתונים הללו מצביעים על כך שמחסור בברזל מהווה חיסרון משמעותי לספורטאי סבולת הנדרשים לפעול בעצימות גבוהה. מחסור בברזל הוא המחסור התזונתי של מרכיב בודד הנפוץ ביותר בארצות המערב, ושכיחותו גבוהה יותר בקרב נשים המבצעות פעילות גופנית מאומצת.
אנמיה מוגדרת כאשר ריכוז ההמוגלובין נמוך מהנורמה לקבוצת הגיל והמין, ואילו חוסר בברזל הוא מצב שבו משק הברזל מדולדל, ללא התייחסות לריכוז ההמוגלובין בדם.
במקרים רבים, מידלדלים מאגרי הברזל בגוף בהדרגתיות לאורך תקופת האימונים. כמו כן נמצא כי קיים קשר בין ביצוע מאמצים גופניים והופעת אנמיה, המכונה “אנמיית ספורט”.

sports

חשיבות ברזל לספורטאים

נוכחות הברזל בדם או היעדרו, ישפיעו במידה מכרעת על יכולת הולכת החמצן לרקמות הגוף השונות, ומכאן גם חשיבותו המכרעת בקרב אילו מביניכם העוסקים בפעילות ספורטיבית כזו או אחרת באופן תדיר וקבוע. פציעות תכופות, דימומים קלים עקב חבלות גוף שונות, הזעה מוגברת ומאמץ גופני רב, כל אלו ועוד מהווים גורמי סיכון להפחתת כמויות הברזל בגוף הספורטאי, כאשר כמויות נמוכות של ברזל בגוף הספורטאי, עלולות להוביל לפגיעה בהתפתחותן התקינה של כדוריות הדם האדומות. כפועל יוצא מכך, יכולת נשיאת החמצן לכל תאי הגוף מצטמצמת והגוף נזקק לפרקי זמן ממושכים יותר למטרות התאוששות לאחר מאמץ גופני.

מחסור בברזל בקרב ספורטאים, בדומה למחסור ברזל בגוף אצל כלל האוכלוסייה, עלול להוביל לאנמיה שבין יתר תסמיניה נכללים: תשישות ועייפות יתר, דפיקות לב מואצות בעת מאמץ פיזי, ירידה מתמדת ביכולת ביצועי הגוף ועוד.

מה חשוב לבדוק בבדיקות הדם?

1. המוגלובין –  תפקידו העיקרי של המוגלובין הוא להעביר חמצן, מהריאות לכל חלקי הגוף ולהחזיר פחמן דו חמצני מחלקי הגוף השונים לריאות. אנמיה זהו מצב של חסר בהמוגלובין. מומלץ שההמוגלובין יהיה מעל12 גרם / דציליטר.

2. פריטין – גוף האדם מכיל מאגר קבוע של ברזל. מאגר זה מכונה פריטין, והוא מכיל כ-4 עד 5 גרם ברזל. חשוב לבדוק את רמת הפריטין בבדיקות הדם, רמה נמוכה מ12 ננוגרם/מ”ל מייצגת ריקון מוחלט של מאגרי הברזל. רמת הפריטין תהיה נמוכה בשלבים הראשונים של מחסור בברזל, עוד לפני שהמחסור מוגדר כאנמיה. בנוסף חשוב לדעת שפעילות גופנית עשויה להשפיע על רמות הפריטין ומדדי הברזל האחרים. במהלך אימונים עצימים רמתהפריטין יורדת. מומלץ למדוד את רמות ההמוגלובין והברזל לפני/אחרי עונת אימונים אינטנסיבית על מנת לקבל את התוצאה המדויקת ביותר.

מכיוון שספורטאים נכללים בקבוצות הסיכון למחסור ברזל בדם (הכוללת בין היתר: נשים הרות ונשים אחר לידה, בני נוער, צמחונים וטבעונים), ההמלצות הניתנות להן לשמירה על כמויות ברזל תקינות, לרבות כמויות הברזל המשמשות כ-“מחסני ברזל”, כוללות בין היתר את ההמלצות הבאות:

  • מומלץ לערוך בדיקה למחסור בברזל על בסיס חצי-שנתי כחלק ממערך הבדיקות שבשיגרה, מחסור בברזל בקרב ספורטאיות הינה תופעה שכיחה למדי, במיוחד אצל ספורטאיות צמחוניות, בעלות דמם וסתי רב או אצניות למרחקים ארוכים.
  • נטילת תוסף ברזל עדין מסוג ביסגליצינאט שאינו גורם לתופעות לוואי ובעיות עיכול – ברזל נוזלי בצורת ביסגליצינאט קשור למולקולות הגליצין ביסגליצינאט מוביל לספיגה יעילה פי 4 מזו של מלחי הברזל הרגילים. ספיגת ברזל היעילה ביותר היא כשהברזל מגיעה בצורה של ביסגליסינאט,  ומאפשרת נטילת מינון הנמוך ב75% מן המינון הנהוג בטיפול בברזל סולפאט. להמשך קריאה על ברזל עדין.

IRON MAX – ברזל נוזלי עדין לספורטאים

  • IRON MAX מיוצר בסטנדרטים הגבוהים ביותר ומאושר ע”י האגודה הבינלאומית לספורטאים. להורדת אישור מטעם האגודה הבנילאומית לספורט לחץ כאן.
  • ברזל נוזלי טבעי בתוספת ויטמין C לספיגה מקסימלית
  • בטעם אוכמניות טבעי, ללא סוכר / חומרים משמרים.
  • אינו גורם לבעיות עיכול – ללא תופעות לוואי!
  • מסייע בנשירת שיער.
  • חשוב ליצירת תאי דם אדומים ולייצור המוגלובין
  • טיפול באנמיה ועיפות כרונית (בשילוב B12)
  • מתאים לנשים בכל שנות הפוריות, בזמן הריון והנקה.
  • גורמים הידועים כמעכבים ספיגת ברזל כמו תה, קפאין, סובין חיטה חומצה פיטית, חלבון ביצה, מוצרי חלב, תכשירי סידן וסותרי חומצה אינם יוצרים אינטראקציה עם ברזל ביסגליצינאט ולכן אינם פוגעים בספיגתו.

רכיבים: ברזל עדין (ביס-גליצינאט), ויטמין סי, מים מסוננים, אוכמניות, גליצרין צמחי.

הוראות שימוש:
גיל 4-6 חודשים: חצי מזלף (10 טיפות) פעם ביום.
גיל 6 חודשים ומעלה: מזלף אחד מלא (20 טיפות).
גיל 18 ומעלה: שני מזלפים

מספר מנות הגשה: 60