ויטמין B1

ויטמין B1 (תיאמין) הוא אחד מהויטמינים הנחוצים ביותר לגוף האדם. בדומה ליתר הויטמינים מקבוצה B, גם מקורו של ויטמין B1  הינו חוץ-גופי, כלומר מסוגי המזון אותם אנו צורכים, או לחילופין, תוספי המזון אותם אנו נוטלים. פרט מעניין אודות ויטמין B1: שמו הוטמע לאחר שכימאי פולני יהודי הצליח לבודד את ויטמין ה-B1 החיוני למניעת מחלות עצבים.

תפקידו של ויטמין B1 בגופנו

ויטמין B1 נחשב לאחד מסוגי הויטמינים הנחוצים ביותר לגופנו ומסייע בין היתר ליצירת כדוריות דם, לחילוף חומרים של חלבונים ופחמימות, לשמירה על תפקוד תקין של הלב, מערכת השרירים, הכליות, הכבד והמוח.

כמו כן, ויטמין B1 קשור למערכת העצבים ובלוטות התריס, והוא מסייע לאנשים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס.

ויטמין B1

מקורות B1 בתזונה

ויטמין B1 מצוי במגוון רחב של מקורות מן החי ומן הצומח, לרבות, חלב, דגים, בשר, כבד, אורז מלא, קטניות, קמח מלא על שלל מוצריו, פירות, ירקות כגון חסה ותרד, אגוזים ועוד.

מחסור בויטמין B1

מחסור בויטמין B1 עלול להוביל למחלות לב וכלי דם, לרבות, מחלת הבריברי המתפרצת עקב מחסור חמור בויטמין. בשלבים הראשונים של המחלה הדבר עלול לבוא לידי ביטוי בעצבנות יתר, הפרעות קשב וריכוז, בלבול ותחושת דיכאון מתמשך, ובשלבים מתקדמים יותר המחלה היא עלולה להוביל להפרעות נוירולוגיות, נזק מוחי בלתי הפיך ואף מוות.

הסימפטומים הנלווים למחסור בויטמין B1 כוללים בין היתר: איבוד הריכוז והקשב, ירידה משמעותית בתיאבון, חולשת שרירים, פרפורי לב, בחילות מוגברות (אופייני בעיקר לנשים בהריון הסובלות ממחסור בויטמין)' ועוד.