ויטמין B3 – חומצה ניקוטינית וניאצין (Niacin/ Acid Nicotinic)

כמות מומלצת לאדם בריא: 16-33 מ"ג ליום.

מהו תפקידו של ויטמין B3 בגוף האדם?

ויטמין B3 נבדל משאר הויטמינים משום שלמעשה שתי מולקולות שונות נכללות בתור ויטמין זה – חומצה ניקטינית וניאצין. שתי המולקולות אשר מהוות בנפרד את ויטמין B3 מעורבות בשלל תהליכים חשובים שמתרחשים בגוף. בין היתר הוא מעורב בתהליכי יצור חומצות שומן, בתפקוד התקין של מערכות העצבים והעיכול ועוד.

סיכום תפקידי ויטמין B3

  • חיוני לתפקוד מערכת העיכול
  • מעורב בתקינות מחזור הדם ולחץ דם תקין
  • מסייע בהורדת רמת ה LDL בדם (הכולסטרול הרע)
  • מסייע בעליית רמת ה HDL בדם (הכולסטרול הטוב)
  • משתתף בתהליכי חמצון, הפקת אנרגיה, וייצור חומצת שומן.
  • חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים והמוח.

ויטמין B3

מקורות לויטמין B3

את ויטמין B3 ניתן למצוא בשלל מאכלים. בין היתר ניתן לציין:

  • שומשום (כולל טחינה).
  • בוטנים
  • קפה
  • קטניות
  • גרעינים
  • מן החי: בשר בקר, איברים פנימיים.

מהם המאפיינים של ויטמין B3 ?

  • מסיס במים – יוצא מן הגוף בתוך 4 ימים.
  • עמיד בחום – בבישול לזמן קצר לא ייהרס הוויטמין עובר למי בישול דוגמא בבישול ירקות בהכנת מרק.
  • יציב בייביש
  • עמיד בחומצה – עובר טוב בקיבה
  • רובו ככולו של ויטמין B3 בגופנו יהיה בצורת הנגזרת הפעילה שנקראת NAPD/NAD.
  • חלב וביצים דלים מאוד בניאצין אך מכילים טריפטופן, שהופך לחומצה ניקוטינית בנוכחות ויטמין B6.
  • עמיד במעי הגס.
  • ויטמין B3 מיוצר בגוף גם ע"י חיידקי מעיים.
  • עמיד ואינו נהרס ע"י חומצות הקיבה.
  • נמצא בתאים שמחייבים אנרגיה רבה – כליות, לב, שרירים וכבד.

מהם הסימפטומים של מחסור בויטמין B3 ?

סימפטומים של מחסור בויטמין B3 כוללים בין היתר:

מחלת הפלאגרה היא מחלה שעשויה להתפתח במקרים חמורים של חוסר בויטמין B3, או פגם אשר מונע את קליטתו התקינה בגוף. מומחים מכנים את המחלה כמחלת ארבעת ה-D מתוך התיחחסות לארבעת הסממנים המרכזיים של המחלה, אשר כולם באנגלית מתחילים אות Diarrhea-D, Dermatitis, Dementia, Death. כלומר שלשול, דרמטיטיס (דלקת עור), דמנציה (שיטיון מוחי) ומוות.

בנוסף לכל אלו קיימים סימפטומים נוספים אשר מאפיינים את המחלה, נפשיים וגופניים, שעשויים להופיע במקרה שהתפתחה. בין היתר ניתן לציין חולשה, רגישות לאור, מצב רוח שלישי, כולל דיכאון, אפאטיות, עצבנות, חרדה ועוד). חוסר ריכוז, שיתוק, בעיות עור, נדודי שינה ועוד.

ראוי לציין שמחלה זו נפוצה במיוחד אצל קשישים, ומה שנתפס כהידרדרות בלתי נמנעת בתפקוד הקוגנטיבי הוא רק חוסר בויטמין ב B3 (וגם B6 או B12).

טיפול בוויטמין B3

ויטמין B3 הוכיח את עצמו כטיפול יעיל ביותר במגוון רחב של מקרים. בין היתר ניתן לציין:

  • מחלות ותסמונת כלי דם.
  • טיפול במושתלי כליה למניעת סוכרת מסוג 1
  • טיפול במחלות מעי שבהן הספיגה היא לקויה.
  • טיפול במחלות רינופ שיש ספיגה לקויה של טריפטופאן.
  • מחלות כבד
  • התמכרות לאלכוהול
  • שיפור יכולות ספורטיביות
  • פציעות טראומתיות וככיות
  • הורדת כולסטרול רע והעלאת כולסטרול טוב.
  • ייתר פעילות של בלוטת התירס
  • חלק מטיפול בטרשת נפוצה
  • חיוני בטחפול בדלקת בעצב CN5 – עצב משולש.
  • טיפול בטרשת עורקים.
  • טיפול בהתגברות על טריפ עקב שימוש ב LSD (בשילוב עם ויטמין C).
  • גמילה מסיגריות 500 מ"ג B3 עד 3 פעמים ביום יחד עם B קומפלקס – אחד ליום. מוסיפים לטיפול גם טירוזים 250 מ"ג פעמיים ביום וגם עד 5 מ"ג ליום של ויטמין C.

מדוע חשוב לקחת ויטמין B1, B2 , B3 כחלק מקומפלקס של ויטמיני B?

ברוב המקרים בעת חוסר באחד מויטמיני B יומלץ לקחת תוספי קומפלקס ויטמין B ולא רק תוספת ספציפית של הויטמין החסר. הסיבה לכך היא שויטמינים רבים מקומפלקס ויטמינים זה פועלים בסינרגיה בתהליכים רבים בגוף. כלומר גם אם תהיה כמות מספקת של ויטמין מסוג אחד וחוסר מסוג אחר, תהליכים בגוף לא יעבדו כשורה.

לדוגמא: בעת הפיכת חומצה פירוביטית לחומצה לקטית ולהפך צריך לקחת גם ויטמין B2 וגם B3.

בנוסף, פירוק חומצות שומן בכבד נעשה בנוכחות אנזים בשם דהידרגונאז, אשר לפעולתו נדרשות נגזרות של ויטמיני B2 ו B3.