ויטמין B5 – חומצה פנטותינית

תפקיד ויטמין B5

ויטמין B5 הוא אחד הויטמינים הנפוצים ביותר הוא נמצא כמעט בכל סוג מזון שאנו צורכים, ויחסית עמיד בפני חום או עיבוד. למעשה, אפילו שמו מעיד על שכיחותו, שכן מקור המילה חומצה פנטותינית הוא במילה יוונית שמשמעותה היא “נמצא בכל מקום”. זוהי הסיבה לכך שמחסור בוויטמין B5 נדיר מאוד. באשר לתפקידו בגוף, ויטמין B5 הוא גורם משלים (קו-פקטור) בתהליכים פיזיולוגיים רבים שמתרחשים בתוך הגוף, כמו הפיכת רכיבים מסוימים לאחרים.

סיכום תפקידי ויטמין B5

  • קו-פקטור בהפיכת פירובט לאצטילקואנזים A , כלומר הוא הכרחי בייצור ATP = אנרגיה).
  • קו-פקטור בהפיכת כולין (אחד הויטמינים של קומפלקס B) לאצטיל-כולין.
  • קו-פקטור בייצור כולסטרול וחומצות שומן בכבד.
  • קו-פקטור בייצור נוגדנים של מערכת החיסון.
  • עוזר להגן מפני קרינה והקרנות (מומלץ לקחת 100 מ”ג לפני צילום רנטגן).
  • קו-פקטור בהפיכת נוראפנפרין לאדרנלין.
  • חיוני בייצור כל סוגי ה RNA.

ויטמין B5

סימפטומים של מחסור בויטמין B5

אחדים מהסימפטומים של חוסר בויטמין B5 הם:

עקב שכיחותו הגבוהה במיוחד של ויטמין B5 כמעט בכל סוגי המזון, חסר בו נדיר למדי, ולרוב נובע מתזונה לקויה במיוחד. על פי כן קיימים מספר סימפטומים לסחר בויטמין זה כגון:

מן הראוי לציין שישנם מספר חומרים שעשויים לשבש את הפעילות של ויטמין B5 או לגרום לפליטתו מהגוף. בין אלו ניתן לציין אספירין, אנטיביוטיקה, אלכוהול, גלולות נגד הריון, סאטטינים ועוד.

טיפול בויטמין B5

ויטמין B5 הוכיח עצמו כטיפול יעיל ביותר במגוון רחב של מקרים. בין היתר ניתן לציין:

  • טיפול בפרקינסון ולצהיימר
  • טיפול באוטיזם.
  • טפול באסתמה (עוזר להפחית דלקת אלרגית בעיקר בדרכי הנשימה).