ויטמין B6

ויטמין B6 (פירידוקסין), הינו ויטמין חיוני למגוון רחב של פעולות פיזיולוגיות בגופנו, לרבות, ייצור תאי דם, סיוע בחילוף חומרים של החלבון, שמירה על פעילות תקינה של מערכת העצבים ועוד.

ויטמין B6 מצוי אומנם במזונות שונים בצורת פירידוקסין אך גוף האדם  איננו יכול לעשות בו שימוש, ולכן ויטמין זה נצרך באמצעות ויטמין B2 ההופך את רכיב הפירידוקסין לרכיב שימושי וזמין לגופנו.

תפקידו של ויטמין B6 בגופנו

מעבר להיותו ויטמין המסייע לייצר תאי דם וחילוף חומרים בגוף, ויטמין B6 הינו ויטמין חיוני לתהליך התחלקות התאים ולייצור ותפקוד של כל ההורמונים והסטורואידים בגופנו. ויטמין זה מונע גם הצטברות אוקסלט בכליות המוביל בין היתר להופעת אבנים בכליות, וכמו כן, הוא מגן בפני נזק של כאבי עצבים אצל אנשים הסובלים ממחלת הסוכרת.

ויטמין B6

מהם המקורות לויטמין B6?

ויטמין B6 מצוי במגוון רחב של מאכלים כגון: מוצרי קמח מלא, גבינה צהובה, פירות וירקות, אגוזים, ביצים, קטניות וסוגי מזון מן החי: עוף, דגים ואיברים פנימיים.

מחסור בויטמין B6

מחסור בויטמין B6 עלול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של הפרעות פיזיולוגיות המשפיעות על איכות החיים. בין יתר הסיכונים הבריאותיים הנלווים למחסור בויטמין B6 תמצאו: אנמיה, בעיות הורמונאלית (בעיקר בקרב נשים), בעיות פוריות (בקרב נשים וגברים כאחד), כאבים בשורש כף היד, דיכאון מתמשך, נדודי שינה, עייפות כרונית ועוד.
מחלות נוספות העשויות להתפרץ עקב מחסור בויטמין B6 הן מחלות גנטיות תורשתיות הנובעות כתוצאה מגן פגום בגוף הדוחה את ויטמין ה-B6.