ויטמין D ואוסטאופורוזיס (דילול עצם)

מה הקשר בין ויטמין D וסידן? ויטמין D שומר על בריאות העצמות ומהווה מרכיב חיוני בטיפול במחלת אוסטאופורוזיס. חוסר של ויטמין D גורם לירידה בספיגת הסידן מהמזון. כתוצאה מכך, משתחרר סידן מהעצמות על מנת לשמור על הסידן בדם ברמה קבועה.

לאחר מכן תופיע פגיעה בעצמות (רככת בילדים או אוסטיאופורוזיס במבוגרים), פגיעה בשרירים ויתר לחץ דם. כמו כן רמה נמוכה של ויטמין D בגופנו מגבירה את הסיכון לשברים.
חסר חמור יותר מפריע להטמעה של מינרלים בשלד ומגדיל את הסיכון למחלות כגון פיברומיאלגיה, תסמונת העייפות הכרונית ואוסטאוארתריטיס.
האוסטאופורוזיס מגדיל את הסיכון לשברים בעיקר בקרב נשים אחרי גיל 40.

פירוש המילה Calciferol בלטינית היא: ״מוביל הסידן״, כלומר הויטמין D הרבה יותר אפקטיבי לבריאות העצמות כאשר מגיע בשילוב עם סידן. טיפול בתוספת 800 יחב״ל ויטמין D ו600 מ״ג סידן ליממה נבדק בקרב אוכלוסיית נשים קשישות בבית אבות בצרפת והביא לירידה ב 30% בהיארעות שברי צוואר הירך והגפיים.

מחקר נוסף בוצע בבריטניה בקרב כ־2.686 גברים ונשים בני 85-65, שחולקו לשתי קבוצות. משתתפי קבוצה אחת קבלו 100,000 יחידות ויטמין D אחת לארבעה חודשים במשך חמש שנים.

מינון זה הינו שווה ערך למתן 800 יחידות ליום. משתתפי הקבוצה השניה נטלו פלסבו,כלומר לא נטלו תוסף ויטמין D. בקבוצה המטופלת חלה הפחתה ב %33 בהיארעות שברים בצוואר הירך ובגפיים. אם כן, תוספת ויטמין D וסידן מהווים מרכיב הכרחי בכל טיפול במחלת אוסטאופורוזיס. חסר בויטמין D פוגע ביעילות הטיפול במחלת האוסטאופורוזיס.

ויטמין D וסידן

איך אדע שיש לי מחסור בויטמין D?

קודם כל חשוב לזכור כי ל־80% מהאוכלוסיה בישראל יש מחסור בויטמין D. איך תדעו אם אתם זקוקים לויטמין? ראשית אנחנו ממליצים לעשות בדיקת דם פשוטה. אך עוד לפני הבדיקות דם תוכלו בעזרת תשאול עצמי קצר לדעת האם חסר לכם ויטמין D או לא. אם עניתם ״נכון״ על לפחות אחד מהסעיפים, כנראה שאתם סובלים ממחסור של הויטמין.

  • אני עובד בתוך מבנה סגור ולא מרבה באמבטיות שמש.
  • גם כשאני נמצא בחוץ בשעות המומלצות אני שומר על צניעות ואיני חושף את חלקי גופי.
  • אני נחשף לשמש בדרכי לעבודה מבעד לחלון.
  • אני חי מתגורר בעיר (איזור עם זיהום תעשייתי גבוה גורם למחסור של קרני השמש).
  • אני סובל מעודף משקל.
  • יש לי עור כהה.
  • כשאני בים אני נמנע מחשיפה ישירה של עורי לשמש בעזרת חוסמי קרינה.
  • אני לוקח כ־20 ימי חופש בשנה בהם אני מבלה בים/בריכה עם חשיפה של לפחות 20 דקות ללא הגנה.
  • אני מתקשה בספיגת שומנים מהמזון
  • אני סובל ממחלת הצליאק/ מכבד שומני.

ויטמין D לילדים

ויטמין D לעור הפנים

ויטמין D לשיער

ויטמין D לנשים בהריון

ויטמין D לתינוקות

חוסר בויטמין D

עודף בויטמין D

ויטמין D במזון

מחקרים מוכיחים

ויטמין D שאלות ותשובות