ויטמין D – כל מה שחשוב לדעת

כן גם בארצנו שטופת השמש ישנו מחסור חמור של הויטמין ל-80% מהאוכלוסיה. כל המחקרים שנעשים בשנים האחרונות מגדירים את המחסור בויטמין D כמגיפה המתפשטת ומלווה בהשלכות חמורות.
כבר הוכח מעל כל צל של ספק שויטמין D משפיע על מערך עצום של תמיכה בבריאות כלל מערכתית.

מי שדואג לבריאותו צריך לדעת שצריכה של ויטמין די תשפר משמעותית את הבריאות ותפחית את הסיכון לסרטן, סוכרת נעורים, מחלות אוטואימיוניות, סוכרת, סרטן המעי הגס, אוסטאופורוזיס וכו’.
ברזל לטבעונים וצמחונים

האם כל סוגי ויטמין D זהים? ומה ההבדלים בניהם?

ויטמין D3 ליפוזומאלי זו הצורה הטבעית והנספגת ביותר של ויטמין D. התהליך נעשה על מנת להבטיח את הספיגה הגבוהה ביותר בגוף.
התהליך הליפוזומאלי יוצר מבנים כדוריים הנקראים ליפוזומים, כל ליפוזום הוא כדור שעטוף במעטפת שומנית של פוספוליפידים  וכל ליפוזום כזה יכול להיות משונע במחזור הדם ולהיספג ישירות בתאים בצורה אופטימלית.
לפרטים נוספים על ויטמין D מוזמנים להוריד את החוברת שיצרנו עם כל המידע שחשוב לדעת על ויטמין D. (מידע על תהליך הייצור תוכלו למצוא בסוף המאמר).

לקבלת חוברת מתנה על ויטמין השמש

ברגע שנוטריינטים עוברים את התהליך הליפוזומאלי יכולת הספיגה שלהם עולה פי 5 דרך הציפוי הפנימי של מערכת העיכול. התהליך הליפוזומאלי מייצר מקבץ קטן של מולקולות שומן כדוריות אשר מסיסות בסביבה המימית של המעי הדק. הליפוזומים הן היחידות הבסיסיות של הגוף מכיוון שהן עטופות באותו חומר גלם מהם עשויים התאים בגופינו – פוספוליפידים.

העובדה שהויטמין מיוצר בטכנולוגיה ליפוזומאלית מאפשרת לקחת אותו בכל זמן, עם או בלי אוכל, ומכיוון שהמוצר מגיע בנוזל קל מאוד לטפטף אותו על אוכל או במרק או לבלוע ישירות, בנוסף לאפשרות להוסיף אותו למעט מים.

 

כיצד בודקים ויטמין D בבדיקות הדם?

כשבודקים ויטמין D בבדיקות הדם לפעמים לא יהיה רשום “ויטמין D”, אלא OH-25 , הכוונה היא לאותו הדבר. כיום, מומחים ברחבי העולם ממליצים שהרמה האופטימלית של ויטמין D בדם תתחיל מ-55- 50 ng/ml  (115 -128 nmol).
שמירה על טווח זה ואפילו על מספרים גבוהים יותר יתנו לך את ההגנה הגבוהה ביותר.
גבול הצריכה המרבית של נטילת ויטמין D המקובל בקרב רוב מוסדות הבריאות, הוא 2,000 יחב”ל. מצד שני, המועצה למזון ולתזונה של מוסדות הבריאות הלאומיים (NIH) של ארצות הברית, מקור רשמי בהחלט, קובע את הרמות הבטוחות של ויטמין D עד 4,000 יחב”ל ליום.
חברות המעבדה נותנות לנו טווח מאוד לא קשור לבריאות האופטימלית. וקובעים ערכים “שבנורמה” לפי הערך הממוצע באוכלוסיה, כלומר טווח שנועד למנוע פתולוגיה קיצונית ולא טווח שיאפשר לנו להיות בריאים יותר.
הכמות הנכונה של ויטמין D על סמך המחקרים העכשויים בעולם הוא לפחות  50 ng/ml  ומעלה בכדי שנהיה באיזור הבטוח.
מעבדות שונות מודדות ויטמין D באמצעות אחד משני המדדים הבאים: ng/ml (ננוגרם למיליליטר) או nmol/L (ננומול לליטר). כאשר מעיינים במחקרים או בבדיקות הדם שעשיתם, יש לדייק ואסור להתבלבל, כי היחס בין שני המדדים הוא יחס של 2.5:1. למשל, טווח הנורמה לפי קופות החולים מתחיל ב-30 ng/ml או ב-75 nmol/L. רמות אלו זהות זו לזו.

במילים אחרות, אם בבדיקות הדם שלכם רשום ויטמין D ביחידה nmol/L, עליכם לחלק את המספר ב-2.5.

קראו עוד על ויטמין D

 

ויטמין D לילדים

ויטמין D לעור הפנים

ויטמין D לשיער

ויטמין D לנשים בהריון

ויטמין D לתינוקות

חוסר בויטמין D

עודף בויטמין D

ויטמין D במזון

מחקרים מוכיחים

ויטמין D שאלות ותשובות