חוסר ברזל – קבוצות סיכון

מי הן קבוצות הסיכון לחוסר ברזל ומה מאפיין כל אחת מהן? מתי תדעו שהגיע הזמן ליטול תוסף תזונה של ברזל ומהו תוסף הברזל המומלץ ביותר?

מספר עובדות על חוסר ברזל

חוסר ברזל, המהווה את המחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם המערבי
נובע בין היתר בשל העובדה כי גוף האדם מאבד בין 1 ל-2
מיליגרם ברזל מדי יום.
ברוב המקרים, מחסור בברזל יוביל לאנמיה ובין יתר התסמינים המעידים על מחסור בברזל תמצאו: תשישות ועייפות יתר, דפיקות לב מואצות ו
תחושת חוסר נשימה בעת מאמץ פיזי, נשירת שיער, ציפורניים שבירות, יובש בקצוות הפה ועוד.
הסיבות הנפוצות ביותר למחסור בברזל כוללות הרגלי התזונה הלקויים בעולם המערבי, איבוד דם, קושי לספיחת ברזל עקב מחלות שונות בדרכי העיכול ועוד.

מחסור בברזל

מחסור בברזל – מי הן קבוצות הסיכון?

בדומה לכל תופעת מחסור מקורות אנרגיה בגוף, גם מחסור בברזל עלול להופיע בקבוצות סיכון מסוימות עליהן נרחיב בשורות הבאות. בין יתר קבוצות הסיכון העלולות לסבול ממחסור בברזל תמצאו:

  • נשים וילדות בגיל ההתבגרות – בקרב קבוצת סיכון זו קיימת דרישה גדולה לברזל, וזאת בשל תהליכי התפתחות מואצים, שינויים הורמונאליים המאפיינים נשים ודימום מוגבר במהלך תקופת המחזור החודשי.
  • נשים במהלך תקופת ההיריון ונשים מניקות – תקופת ההיריון, הלידה וההנקה, מתאפיינת בשינויים הורמונאליים קיצוניים הבאים לידי ביטוי באיבוד אנרגיה בגוף האישה ולעיתים בדימום יתר (בעיקר בשעת הלידה). כפועל יוצא מכך, נזקק לויטמינים ותוספי מזון, לרבות, ברזל.
  • ילדים בתהליכי צמיחה ומתבגרים – קבוצת גיל זו מתאפיינת בעולם המערבי בתזונה לקויה, וכפועל יוצא מכך, הגוף עלול לסבול מחסרים שונים של מקורות אנרגיה וברזל.
  • תינוקות – הנולדים מוקדם מהצפוי (פגים) או תינוקות אשר נולדו במשקל לידה נמוך נמצאים בקבוצת סיכון למחסור בברזל. כמו כן, תינוקות אשר נולדו לאמהות חולות בסוכרת מצויים אף הם בקבוצת הסיכון למחסור בברזל.
  • קשישים ומבוגרים – על פי נתונים שונים עולה כי אחד מארבעת מבוגרים סובל או יסבול מאנמיה על רקע חוסר בברזל. קושי בספיחת מרכיבי התזונה בגילאים מתקדמים מהווה את אחת הסיבות הנפוצות לאיבוד ברזל.
  • ספורטאים – הזעה מוגברת מהווה סיבה נפוצה לאיבוד ברזל בגוף, וכפועל יוצא מכך, ספורטאים ואנשים העוסקים בפעילות פיזית מוגברת נמצאים בקבוצת סיכון למחסור בברזל.

במידה וגם אתם נמנים על אחת מקבוצות הסיכון הנ”ל, ובמידה וגם אתם סובלים מתסמינים כגון: עייפות כרונית, חולשה, איבוד תיאבון ונדודי שינה תדירים, אנו ממליצים לכם לשקול נטילת תוספי ברזל, וזאת לצורך ספיגת ברזל בגוף. תוסף הברזל המומלץ ביותר הינו ברזל נוזלי מסוג ביסגליצינט, וזאת בשל יכולת הספיגה היעילה שלו בגוף.