יצא לכם פעם להגיד שאתם עייפים ומישהו מיד זרק לכם אבחנה רפואית אינסטנט מהסוג הזה- “זאת אנמיה לך לעשות בדיקות דם”? אולי בגלל זה אתם חושבים שאתם בוודאי יודעים מהי אנמיה ובין אם עשיתם בדיקות או לא, אתם בטח חושבים שאתם לא “אנמים”.
אבל למען הבריאות שלכם, קחו כמה דקות לקרוא את הכתבה הזאת, היא יכולה לסייע לכם הרבה יותר ממה שנדמה לכם וכן, אולי אתם סובלים מאנמיה בלי לדעת מזה.

קודם כל כדאי שתדעו שגם מי שעושה בדיקות דם ומגלה שיש לו מספיק ברזל בדם, זה עדיין לא אומר שאין לו אנמיה, משום שאנמיה יכולה להופיע גם בגלל חוסרים אחרים, כמו חוסר בוויטמין B12.

אנמיה היא למעשה, שם כולל למגוון מחלות הנובעות מרמה נמוכה של המוגלובין בדם, או לחלופין, מחוסר בתאי דם אדומים המסוגלים לשאת את ההמוגלובין.

את הסוגים השונים של האנמיה מגדירים על פי מנגנון ההיווצרות שלהם, כאשר בין יתר סוגי האנמיה הנפוצים ביותר תמצאו את האנמיה הנובעת מחוסר ברזל בגוף ואת האנמיה המגלובלסטית, שזה שם מפוצץ לאנמיה הנובעת מחוסר בוויטמין B12.

 

אנמיה – איך זה קורה?

כמו כל דבר בחיים המודרניים, גם מחסור בברזל או בוויטמין B12 מגיעים מהתזונה הלקויה שלנו. אנחנו חיים בעידן שבו אנחנו צורכים יותר ידע (ברובו ידע לא רלוונטי, בעיקר באינטרנט) מאשר ויטמינים ומינרלים.
אנחנו יודעים שצריך להפסיק לאכול מזון מעובד, להקפיד על פעילות גופנית לישון ולאכול נכון, אבל רובנו לא באמת מיישמים את זה בפועל. באותו האופן קורה שאנחנו לא צורכים מספיק ברזל מלכתחילה, על זה תוסיפו את בעיות הספיגה של הברזל שאנחנו כן צורכים וקיבלתם מתכון לאנמיה.

נשים מאבדות יותר דם מגברים בתקופת המחזור החודשי ובלידה, וזאת הסיבה שהן יותר בסיכון ללקות במחלה, כך גם תינוקות וילדים הנמצאים בתקופה של גדילה וזקוקים לברזל כדי להיבנות ולגדול.

טיפול טבעי באנמיה

מה ההבדל בין אנמיה מחוסר ברזל לאנמיה מחוסר ב- B12?

אנמיה מחוסר ברזל היא בעיה קריטית בגוף. ללא כמות מספקת של ברזל, הגוף לא יכול לייצר מספיק המוגלובין בתאי הדם האדומים. זה קורה מכל מיני סיבות, כשתזונה לקויה בראשן, אבל גם מחלות שונות בדרכי העיכול שגורמות לאיבוד דם, צריכה מוגברת של קפה וגם המון סוגים של תרופות שגורמות למחסור בברזל. המחלה הזאת מלווה במחלות מעי דלקתיות והיא גם נפוצה בעיקר בקרב אנשים הסובלים ממחלת מעי דלקתית, אבל לא רק. גם נשים בהריון סובלות מהחוסר הזה ומסתכנות מאוד בגללו.

על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי כמעט 56% מהנשים בהיריון סובלות מאנמיה כתוצאה מחוסר ברזל בדם, וזה לא משחק ילדים. זה עלול לגרום להיפוקסיה עוברית המתקשרת עם פגות, משקל לידה נמוך ומות הילוד סביב הלידה.

התסמינים לאנמיה מחוסר ברזל הם עייפות, כאבי ראש, עור חיוור, נשירת שיער, חולשה, עיגולים שחורים מתחת לעיניים, ציפורניים שבירות וכדומה. כל אלה מעידים על אנמיה ויש צורך בבדיקה מהירה ובטיפול. העניין עם ברזל, הוא שלא רק שהגוף לא יודע לייצר אותו והוא תלוי בתזונה הלקויה שלנו או בתוספי תזונה, הוא גם לא יודע להיפטר ממנו כשיש יותר מידי ממנו. לכן הטיפול באנמיה מחוסר ברזל הוא מורכב. צריך תוסף תזונה, אבל במינון הרצוי. צריך לאזן בין מילוי מאגרי הברזל המדולדלים לבין תופעות הלוואי והסיכונים הכרוכים במתן יותר מידי ברזל.

 

אנמיה מחוסר בויטמין B12  

מתרחשת כאשר קיים מחסור בויטמין B12 ובחומצה פולית. גם במקרה הזה, התזונה הלקויה נמצאת בראש סולם הסיבות להופעתה של אנמיה. אבל יש גם אנשים שהגוף שלהם סופג את הויטמין החשוב הזה פחות טוב בגלל שהם חולים במחלת קרוהן, או סובלים מדלקת מעיים ובעיות זיהומיות בקיבה או במעי. וכן, גם כאן נשים בהריון נמצאות בסיכון ללקות באנמיה המסכנת אותן בהפלות טבעיות ומומים בעובר. גם אנשים שנוטלים תרופות מסויימות או שותים יותר מידי אלכוהול עשויים ללקות באנמיה מחוסר ב B12

 

טיפול באנמיה: מה עושים במקרה של אנמיה, האם יש טיפול טבעי באנמיה?

אפשר לברר איזה סוג של אנמיה זאת, אם מברזל או מ B12, אבל בשנים האחרונות, נערכים יותר ויותר מחקרים המעידים על קשר ישיר בין אנמיה מחוסר ברזל לבין אנמיה מחוסר ויטמין B12. אותם מחקרים מראים בבירור שהשילוב בין B12 וברזל הוא חיוני ואף הכרחי בעיקר לקבוצות הנמצאים ברמת סיכון גבוה כגון נשים הרות, ספורטאים ואוכלוסייה מבוגרת מגיל 60 ואילך.

כלומר, זה לא משנה למה אתם מרגישים עייפים וחווים נשירת שיער ושאר תסמיני אנמיה. בין אם זה ברזל ובין אם זה B12, במסגרת טיפול באנמיה כדאי פשוט ליטול את שניהם.

 

אבל רגע, אל תבזבזו את הכסף שלכם

אם תצאו עכשיו לחנות הוויטמינים הקרובה, סביר להניח שמאוד תתבלבלו מכל הסוגים שיש על המדפים ובסוף תקנו משהו שלא יעזור לכם במקרה הטוב ויזיק לכם במקרה הרע.

למה? כי יש חשיבות עצומה לאיזה סוג של תוסף תזונה אתם נוטלים. זה קצת מורכב אבל בגדול, מה שהכי חשוב לדעת זה שאם ויתרתם, או לא הצלחתם לספק לגוף שלכם את מה שהוא צריך מהמזון, אז תעשו לעצמכם טובה ענקית ותקפידו על זה שלפחות תוסף התזונה שאתם נוטלים הוא טבעי ושהוא משולב עם הויטמין הנכון כדי לוודא שהוא ייספג בגוף בצורה נכונה ומקסימלית.

בין אם מדובר על טיפול באנמיה או בכלל, חשוב כמובן לוודא שהB12 וגם החומצה הפולית הם טבעיים. כלומר, לא ויטמינים סינטטיים, אלא משהו שהגוף יכול להשתמש בו מיד.

כשמדובר ב B12 חשוב לדעת שכדורי ה-B12 המוכרים מכילים נגזרת סינתטית בשם Cyano-cobalamin (כן ציאניד, הרעל) הגוף נדרש לנקות את רכיב הציאניד בוויטמין שנטלתם ולהפוך את הויטמין ליעיל וחיוני באמצעות שימוש בקבוצות המתיל הכל כך חיוניות. B12 מסוג מתיל – קובלמין לעומתו, הוא הצורה הטבעית של B12, כלומר הוא מגיע מוכן לספיגה יעילה. כנ״ל לגבי החומצה הפולית שתמיד צריך להעדיף את הצורה טבעית ולא הסינטטית, איך תדעו? חפשו על התוית של המוצר את המילה MethylFolate או Folate. כשכתוב רק FOLIC ACID מדובר בצורה הפחות מומלצת. על ההבדלים בין חומצה פולית סינטטית לטבעית תוכלו לקרוא במאמר הזה.

גם לברזל יש כל מיני סוגים והטבעי והטוב שבהם הוא ברזל מסוג ביסגליצינט, המכונה גם “ברזל עדין“.

ב”עדין” הכוונה לכך שהוא לא גורם לתופעת הלוואי מספר 1 בתוספי ברזל – עצירות ובעיות עיכול. אבל הוא לא רק עדין, הוא גם פשוט נספג בצורה יעילה יותר בגוף. כמה יעיל? מחקרים מוכיחים שעד פי 4 יותר מברזל רגיל. עד כדי כך שזה מאפשר להפחית את המינון שלו ב 75% .

וכן גם הברזל זקוק לשילוב מנצח כדי להיספג טוב יותר, במקרה הזה זה ויטמין C.

ויש גם את העניין הנוזלי

רוב תוספי התזונה, בוודאי שמתם לב, מגיעים בתוך קפסולות וכדורים. העניין עם הכדורים הוא שהם מרחיקים את התוסף שלכם צעד אחד נוסף אחורה בכל הקשור לטבעיות שלהם.

כדי להכניס את כל הטוב שבוויטמינים לתוך כדור קטן יש צורך בחומרים שיארזו אותו ומכיוון שה”אריזה” הזאת עולה לגוף שלכם בעוד תהליך של פירוק ופינוי פסולת, הוא פחות מתעסק בקליטת ויטמינים. אז אתם יוצאים קירחים מכאן ומכאן.

אז חשוב ליטול B12 וחומצה פולית וגם ברזל כמובן, אבל לא לוותר על הצורה הנוזלית שלהם.

כל המוצרים מיוצרים מחומרי גלם מובחרים, ללא שימוש בחומרים סינטטיים כלל וכלל, לא מכילים חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים וסוכר. המוצרים מבטיחים ספיגה מקסימלית למחזור הדם.

רק בריאות!