כל מה שחשוב לדעת על ויטמין A

ויטמין A  (רטינול), הנמנה על קבוצת הויטמינים ממיסים בשמן, הינו ויטמין שגוף האדם איננו יכול לייצר בכוחות עצמו, ולכן אספקתו לגוף תלויה במזון שמקורו בשומנים מן החי ומהן הצומח. ויטמין A המגיע מן הצומח מגיע כ-בטא קרוטון שהוא 2 מולקולות ריטנול, ומן החי הוא מגיע כמולקולה אחת של רטינול. יחד עם זאת, גוף האדם מסוגל לייצר קרטונים המהווים פרו-ויטמין A. בדומה לכל ויטמין ממיס בשמן אחר, גם ויטמין A נאגר בכבד, כאשר מאגרי הויטמין יכולים לשרת את הגוף במשך שנה שלמה.  

מחסור בויטמין A

מחסור בויטמין A  עלול להוביל למגוון רחב של בעיות במערכות הגוף השונות, לרבות, בעיות גדילה והתפתחות בקרב ילדים, איבוד יכולת הראייה בשעות החשיכה, הפרעות בתפקוד בלוטות הגוף השונות כגון בלוטות המין המובילות לבעיות פוריות, הפרעות עיכול ובעיות במערכת העיכול, היווצרות אבנים בכיס המרה, רגישות יתר לזיהומים ויראליים ועוד. בנוסף, מחסור בויטמין A עלול להוביל לתחושה כללית ירודה, תשישות ועייפות כרונית.

 

תפקידו של ויטמין A בגופנו

  • שיפור הראייה (בעיקר בשעות החשיכה)
  • שמירה על בריאות העור.
  • מניעת חמצון של חומרים ותרכובות שונות בגוף.
  • מתן סיוע לחיזוק המערכת החיסונית ועוד
  • ויטמין A מחזק את המערכת החיסונית של הגוף הן ברמה התאית והן ברמה ההורמונאלית, וכפועל יוצא מכך, הוא מונע מחלות זיהומיות ומסייע לריפוי של מחלות שונות בדרכי השתן ודרכי הנשימה.
  • ויטמין A האחראי בין היתר על התמיינות תאי גזע בגוף יכול לעצור את מחלת הסרטן, וזאת מכיוון שתהליך ההתמיינות מונע חלוקה של תאים.
  • כמות עודפת של ויטמין A עלולה להוביל להרעלה, כאשר בין יתר תסמיניה תמצאו: כאבי ראש, הקאות, שלשולים, נשירת שיער, ירידה משמעותית בתיאבון, כאבים בעצמות ועוד.
  • אגירת ויטמין A (רטינול) בקרב נשים הינה גבוהה יותר מאגירת רטינול בקרב גברים.

מקורות לויטמין A

ויטמין A  מצוי בין היתר ב: מנגו, ברוקולי, אשכולית, תרד, פלפל, עגבנייה, חלב, שמנת, שמן דגים וחלמון הביצה.