ויטמין B12 ונדוני שינה

מתקשים להירדם בלילה? סובלים מנדודי שינה כרוניים? נאלצים להתמודד עם שינה לא איכותית המלווה ביקיצות רבות לאורך הלילה?
זה הזמן לדעת יותר על הקשר בין נדודי שינה לבין חוסר בויטמין B12.

אינסומניה (נדודי שינה) הינו מצב המתאפיין בין היתר בקושי ביכולת הירדמות, יקיצה מוקדמת או יקיצות תכופות לאורך הלילה, שינה לא מספקת, שינה לא איכותית, שינה לא עמוקה ועוד.

המשותף לכל מאפייני האינסומניה (נדודי שינה) היא העובדה שהם גורמים לעיכוב תהליכים חיוניים המתרחשים בגופנו במהלך השינה. בנוסף, נדודי השינה משפיעים בצורה משמעותית על אופן תפקוד האדם הן ברמה הקוגניטיבית והן ברמה המנטאלית. כיום, ידוע כי אחד הגורמים לתופעת האינסומניה הינו מחסור בויטמינים, כאשר הבולט שבהם הוא מחסור בויטמין B12.

 

ויטמין B12 מהווה את אחד הויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות, והוא אחראי בין היתר על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף, ובעיקר על כדוריות הדם האדומות. בניגוד לויטמינים אחרים החיוניים לתפקוד הגוף, ויטמין B12 איננו נוצר בצמחים ואף לא בבעלי חיים. אלא הוא נוצר על ידי בקטריות (חיידקים) המגיעים אל גופם של בעלי החיים, או לחילופין, הוא נוצר על ידי פעולה כימית המייצרת את הויטמין כתוסף. מחסור בויטמין זה עלול לגרום לחוסר איזון במערכות שונות בגוף האדם.

נדודי שינה

איך כל זה קשור לאיכות השינה?

ויטמין B12 משתייך לויטמינים מקבוצת B  המסייעים רבות לייצור הורמון השינה המכונה- מלטונין. הורמון זה הוא למעשה נגזרת של הסרוטונין, המשמש כמעין מעביר עצבי האחראי על מצב רוחנו. רמה נמוכה של סרוטונין עלולה לגרום למצב רוח ירוד, דיכאון, הפרעות אכילה ונדודי שינה. נטילת ויטמין B12 מסייעת לשחרור הסרוטונין במוח, וכפועל יוצא מכך היא שומרת על רמת סרוטונין מאוזנת המשפרת בצורה משמעותית את יכולת ההירדמות.

בעבר הדעה הרווחת היתה שבשביל לקבל כמות מספקת של ויטמין B12 חשוב לאכול בשר אדום, אך עם השנים דיעה זו הופרכה לחלוטין מכיוון שאכילת בשר גורמת למצב של היפוכלורידיה (תת-חומציות הקיבה), מה שמונע מויטמיני ה B  (ובניהם ויטמין B12) להיספג.
חוסר בויטמין B12  הינה תופעה נפוצה בעולם המערבי, והסיבה לתופעה טמונה בעיקר בבעיות ספיגת הויטמין מהמזו, ובעיקר בקרב אוכלוסייה בוגרת יותר. כפועל יוצא מכך, בארצות הברית קיימת המלצה רפואית לצרוך ויטמין B12  באופן קבע כתוסף, וזאת לכלל בני ה-50 +.

לא כל סוגי ה-B12 זהים