הילד שלך סובל והרופא לא יודע מה יש לו? תבדקו ויטמין Bויטמין B

לפי שאתם נותנים לילד אנטיביוטיקה או אקמול, אפילו ריטלין, עצרו. חישבו רגע. מדובר בבן אדם. מכונה אנושית מדהימה. מה הדלק שלה? מזון. אולי משהו בדלק לא בסדר?

בזמן שהרפואה עסוקה בריפוי תסמינים וחברת השפע דואגת שלא נצא פראיירים ונקבל פתרונות אינסטנט של כאן ועכשיו, אנשים שכחו שפעם היו מרפאים באמצעות מזון. וזה עבד. זה עדיין עובד. וויטמינים ומינראליים הם הבסיס לקיום הגופני שלנו.

ובאופן קצת יותר ספציפי, הוויטמינים מקבוצת B הם בעלי השפעה אדירה על החיים שלנו. כל מיגרנה, כל בחילה, כל כאב בטן, עייפות כרונית או עצירות עשויים להעיד על מחסור בוויטמין B כלשהו.

ואולי כשהילד שלכם מקיא או משלשל ובינתיים אתם מפסידים ימי עבודה, קשה לכם לחשוב על ויטמינים לבדם כעל פתרון לכל הבעיות שלכם אבל זה כנראה בדיוק זה – הפתרון לכל הדברים הללו.

כשלילד יש חוסר בוויטמין B , זה עלול להיות מאוד מבלבל גם עבורכם אבל גם עבור הרופא שלו. אתם עשויים למצוא את עצמכם קובעים עוד תור ועוד תור, שוללים את המחלה הזאת ואת האחרת ועדיין, הרופא לא ירים את הכפפה ויברר אם חסר לו ויטמין B לכן אתם חייבים להיות מודעים לכך.

הסיבה לבלבול היא שמחסור בוויטמין B משפיע על מערכות איברים שונות בו זמנית, תסמינים כמו בחילה, כאבי בטן או אפילו הקאות – הם סימפטומים שיכולים להיות לעתים קרובות קשורים למחלות זיהומיות. אז הרופא יחשוב שיש קלקול קיבה או דלקת, הוא ייתן אנטיביוטיקה.

תסמינים אחרים כמו אובדן התיאבון, ריח רע מהפה, בעיות עיכול ועצירות – כולם יכולים להיות מזוהים עם בעיות בריאות אחרות.

ויש כמובן גם בעיות אחרות, לכאורה רחוקות שנות אור מבעיות עיכול וריח רע מהפה – כמו למשל בעיות קשב וריכוז ובעיות למידה וזיכרון. כן גם אלה תסמינים מובהקים של מחסור בוויטמין B

אז בואו תכירו אותם, זה לא יכול להזיק. ישנם 13 ויטמינים שונים מסוג B החיוניים לגוף.

סוגי ויטמיני B השונים

את ה- B1 (תיאמין) הכרנו כולנו בנסיבות מצערות, עם חשיפת “פרשת רמדיה”, גם אז, הורים לתינוקות קטנים לא הבינו מה לא בסדר עם היקרים שלהם, כשבעצם תחליף החלב שהם נתנו להם, היה חסר בוויטמין B1 (הנחוץ ליצירת כדוריות דם, לחילוף חומרים של חלבונים ופחמימות, לשמירה על תפקוד תקין של הלב, מערכת השרירים, הכליות, הכבד והמוח) והדבר גרם להם לבעיות נוירולוגיות חמורות ואף למוות.

B2 (ריבופלאבין) – גם הוא חשוב מאוד, חשוב לתאים המעורבים בתהליכי חמצון, חשוב לתאים שמתחלקים לעוד תאים לדגומא בכבד, חשוב לתאים שצורכים אנרגיה, מגביר את פעילות החומצה הפולית, חיוני ליצור תאי דם אדומים (RBC – מחסור בהם הוא אחת הסיבות לאנמיה) ועוד תפקיד קריטי, B2  חיוני להפיכת ויטמין B6 לשמיש על ידי הגוף.

B3 (ניאצין) – חיוני מאוד לתפקוד של מערכת העיכול (הנה ההסבר לסימפטומים של עצירות ובעיות עיכול), אבל לא רק, הוא גם מעורב בתקינות מחזור הדם ובתקינות לחץ הדם, הוא מסייע בהורדת רמת ה- LDL בדם (הכולסטרול הרע) ובהעלאת רמת ה – HDL בדם (הכולסטרול הטוב), הוא משתתף בתהליכי חמצון בהפקת אנרגיה, וייצור חומצת שומן והוא חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים והמוח – מכאן מגיעים, בין היתר, הסימפטומים של בעיות זיכרון ולמידה.

B4 (ביוטין) ידוע כגורם מרכזי בהתפתחות המוח, מערכת העצבים, כושר החשיבה והיכולת הלימודית. נטילתו מסייעת בשיפור תפקודם של כל המערכות הללו, וכן בהגנה על הכבד ובהורדת רמות כולסטרול גבוהות.

בנוסף ויטמין B4 חיוני למערכת העצבים, למערכת החיסונית, ליצירת כדוריות הדם האדומות וליצירת ההורמונים הנשיים. מצוי בדבש מלכות, בכבד ובחלמון ביצה. גם הוא כמו יתר ויטמיני ה B הינו ויטמין אשר מסיס במים, פעילותו העיקרית קשורה במטבוליזם של סוכרים ושומנים.

B5 (חומצה פנטותינית) – ויטמין B5 הוא אחד הוויטמינים הנפוצים ביותר הוא נמצא כמעט בכל סוג מזון שאנו צורכים, ויחסית עמיד בפני חום או עיבוד. למעשה, אפילו שמו מעיד על שכיחותו, שכן מקור המילה חומצה פנטותינית הוא במילה יוונית שמשמעותה היא “נמצא בכל מקום”. זוהי הסיבה לכך שמחסור בוויטמין B5 נדיר מאוד. באשר לתפקידו בגוף, ויטמין B5 הוא גורם משלים (קו-פקטור) בתהליכים פיזיולוגיים רבים שמתרחשים בתוך הגוף, כמו הפיכת רכיבים מסוימים לאחרים

B6 (פירידוקסין) – חיוני למגוון רחב של פעולות פיזיולוגיות בגופנו, לרבות, ייצור תאי דם, סיוע בחילוף חומרים של החלבון, שמירה על פעילות תקינה של מערכת העצבים ועוד. העניין עם B6 הוא כזה: הוא אמנם מצוי מזונות שונים, אבל גוף האדם לא יכול לעשות בו שימוש, ולכן, כדי לקבל את הוויטמין הזה, צריך לצרוך ויטמין B2 ההופך את רכיב הפירידוקסין לרכיב שימושי וזמין לגוף. 

ויטמין B12 הוא מסוג הוויטמינים שאי אפשר להפריז בחשיבותם והם בעלי סיכוי גבוה מאוד שלרוב האנשים אין מספיק מהם בגוף. מדובר באחד הוויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות, לייצור החומר הגנטי של התאים, המפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף (בעיקר כדוריות הדם האדומות) ומחקרים מדעיים רבים כבר הוכיחו שיש לו חשיבות עצומה בכל הנוגע לפעילות תאי המוח, הזיכרון ומצב הרוח. למרות מה שמקובל לחשוב, לא מספיק לאכול בשר כדי לקבל ויטמין B12 להיפך, דווקא צמחוניים וטבעוניים מודעים יותר לסיכון שלהם ללקות בחסר בוויטמין B12 ולכן הם מקפידים יותר לצרוך אותו ממזונות מן הצומח או בתוספי תזונה. חשוב להוסיף שאין להסתמך על הקומפלקס B  כמקור מספק ל B12  מהסיבה ש B12  נספג מתחת ללשון, ולא דרך מערכת העיכול.

ויטמין B9 (חומצה פולית) – החומצה הפולית היא מהויטמינים החשובים ביותר לגוף, במיוחד בתקופות של צמיחה וגדילה, הריון לידה ובתקופת הפוריות אצל האישה. אבל רוב האנשים כלל לא מודעים לכך שלא רק נשים בהריון ולא רק נשים בכלל – צריכים חומצה פולית ושאם הם לא אוכלים בקביעות – הרבה עלים ירוקים, הויטמין הזה בטח גם חסר להם בגוף. החומצה הפולית נספגת טוב יותר בגוף בצורתה הטבעית  (Folate) ולא בצורתה המוכרת שהמופיעה על גב האריזה של מאכלים רבים (Folic Acid), אם נוטלים אותה עם B12 ובצורה נוזלית ולא בכדורים או טבליות, עושים הכל נכון. היא מסייעת לספיגת ה B12 והוא מסייע לספיגתה ובכלל, כשהם עובדים יחד ולא מתחרים על אותם קולטנים בגוף, אין חשש מפני מצב שבו עודף בחומצה פולית מסתיר מהרופאים את החוסר ב-B12 שקיים בגוף.

בעיות למידה? ויטמין B

אם הילד שלכם סובל מבעיות למידה, אם הוא עושה הכל כדי להתחמק מקריאה והכנת שיעורי בית, זה לא בגלל שהוא מתקשה יותר מהאחרים, קשה לו (ככל הנראה כסימפטום של חוסר תזונתי) והוא צריך את העזרה שלכם. ויטמיני ה-B הללו הם מרשם בטוח לשיפור המצב. למה? כי סביר להניח שבעיות הזיכרון הקשב והריכוז של הילד הן לא גזירה משמיים. יכול מאוד להיות שאף אחד לא צריך “לבלוע את הצפרדע” הזאת כי “זה מה יש, הילד סובל מבעיות למידה” ואף אחד לא חייב גם לבלוע ריטלין. פשוט לאבחן ולראות אם חסרים לו ויטמינים.

כיצד תסמיני מחסור בויטמין B משפיעים על הלמידה?

יש ויטמינים מקבוצה B שהם בעלי השפעה עצומה על בריאות נפשית טובה והם נחוצים לתפקוד המנטלי. ילדים רבים כיום חווים תסמינים אופייניים של מחסור בויטמיני B, המשפיעים על היכולת ללמוד כראוי, מדובר כבר בתופעה דורית של ממש.

למעשה, רוב אנשי המקצוע שעוסקים בתזונת ילדים יוכלו לספר לכם שהמסה העיקרית של המחקרים ברחבי העולם אשר בחנו את המצב התזונתי של ילדים, היא של מחקרים שמצאו מחסור תזונתי כלשהו – ליקויי ויטמין B הם בדרך כלל בחלק העליון של הרשימה.

אז התסמינים הקשורים בתפקוד הנפשי התקין הם גם אלה שמשפיעים על יכולות הלמידה ושניהם נגרמים כאמור מאותו חוסר של ויטמין B. זה אומר שהילד שוכח דברים, הוא מדוכדך או מבולבל, סובל מסחרחורות או אובדן עירנות.

אם לילד יש בעיית תיאום יד-עין (חוסר קורדינציה) וחוסר יציבות, אם תנועותיו איטיות והדבר מלווה בכאבי ראש תכופים – גם אלה תסמינים אפשריים של מחסור בויטמין B

עכשיו, אחרי שהחכמנו קצת, אתם בוודאי מבינים כמה חשוב הקומפלקס B הזה לבריאות הילדים שלכם. יש פה כל כך הרבה מניעה של מחלות וכל כך הרבה טיפול בסימפטומים שעד עכשיו לא ידעתם ממה הם נובעים וסביר להניח שהרופא רשם לכם תרופות חזקות עבור הילדים רק כדי לטפל באותם סימפטומים, בזמן שתוסף תזונה נוזלי לא מזיק, ללא מרשם רופא וללא תופעות לוואי, בטעם פירות יער (שזה בעצם כמו לתת לילדים שלכם מיץ טעים ולא תרופה) יכול פשוט לפתור את כל הבעיות הללו.