לקריאת חלק א׳

חלק ב׳

7. ב-2005 פורסם בכתב העת היוקרתי Journal of the Neurological Sciences מאמר ע״י חוקרים ישראלים שהגיעו למסקנה 
 כי לטרשת נפוצה וחסר בוויטמין B12 יש מאפיינים פתופיזיולוגיים משותפים, הכוללים מאפיינים דלקתיים וניווניים דומים של מערכת העצבים. מסתבר שכשבודקים שאפילו בבדיקת MRI לא תמיד ניתן להגיד בוודאות האם האבחנה היא של טרשת נפוצה או של חסר בB12.  היום החוקרים יודעים שויטמין B12 לא רק אחראי לייצור המיאלין (המעטפת שמגנה על החלק העצבי במוח), אלא גם באיזון המערכת החיסונית ובאיזון התפקוד עצבי.

8. ויטמין B12 גם במניעת מחלות לב וכלי דם ע״י כך שהוא מוריד את ההומוציסטאין (חומר דלקתי שמעלה את הסיכון להתקף לב.) אך רק בצורה הטבעית מתילקובלמין. גם חומצה פולית בשילוב עם B12 מורידה את רמת ההומוציסטאין,  השילוב בין שני הוויטמינים האלה מומלץ במיוחד למטרה זו.

9. רמה נמוכה של ויטמין B12 גורמת לעייפות, ולעיתים גם לתשישות קשה בידיים וברגליים. תסמינים אופייניים נוספים הם דיכאון, כיבים בלשון, בפה ובחניכיים וחיוורון בעור ובשפתיים. כמו כן, עלולים גם להופיע תיאבון ירוד, בלבול ושכחה. חסר ב-B12 גורם לעיתים לנטייה לחבורות ולנוירופתיה היקפית, רעידות ברגליים ותחושת נמלול או עקצוץ בכפות הידיים והרגליים.

10. מתילקובלאמין הוא הצורה הטובה ביותר של התוסף, שנקראת גם צורת המתילציה של B12. זו הצורה הפעילה שעושה את דרכה אל המוח ומערכת העצבים, ולכן עוזרת לטיפול בבעיות נוירולוגיות שונות. ”

11.חשוב לשלב ויטמין B12 עם חומצה פולית גם בשביל לשפר את הליך הספיגה בגוף וגם בגלל שיתוף הפעולה ההדוק בניהם.  אחד הדברים החשובים במערכת היחסים הזו הוא שהם יחד מייצרים תאי דם חדשים שמסייעים בספיגת הברזל בגוף, מורידים את הסיכון למחלות לב, וגם תורמים לתהליך המתילציה.

12. תוספי תזונה בכדורים או בטבליות לא תמיד יספגו במחזור הדם במיוחד כאשר ישנה נוכחות של סיבים או רכיבים צמחיים מסוימים, כמו חומצה פיטית או חומצה אוקסלית, הנמצאים בריכוז גבוה בדגנים ועלים ירוקים. שימוש בתרופות מסוימות כגון סותרי חומצה, עלול למנוע את הספיגה של חלק מהרכיבים התזונתיים. כשמדובר בנטילת כדור הרבה פעמים מיצי הקיבה ואנזימי העיכול עלולים לפרק חלק מהחומר הפעיל בתכשיר בהשוואה לנוזל, זמן הספיגה בטבליה או כדור יהיה משמעותית ארוך יותר מנטילה של תוסף נוזלי.

 

מתוך הספר ״האמת על התרופות/ד״ר סוזי כהן״: ״הציאנוקובלאמין זוכה לפופולאריות רבה ונמכר ברחבי העולם. אולם, מכיוון שאתם קוראים את הספר שלי ומעוניינים לדעת מה אני חושבת, חשוב לי להדגיש שאני מעדיפה את צורת המתיל. המתילקובלאמין נספג טוב יותר ונשאר ברקמות זמן רב יותר. אם כך, כשאתם קונים תוסף ויטמין B12, קחו איתכם זכוכית מגדלת, קראו את האותיות הקטנות שעל התווית וודאו שמדובר במתילקובלאמין ולא בציאנוקובלאמין. אם תשתמשו בצורת הציאנו, הכבד שלכם ייאלץ לעבוד קשה מאוד כדי לעבד אותו. יחד עם הכליות, הכבד יצטרך לעבור שורה של תגובות כימיות מאמצות וממושכות כדי להיפטר ממולקולת הציאניד ולהפוך את הציאנוקובלאמין למתילקובלאמין. ״.

B12

12 עובדות מפתיעות על ויטמין B12 – חלק א׳

לא כל הסוגים זהים 

ויטמין B12 – כל מה שחשוב לדעת