אם אתם קוראים את הכתבה הזאת, סביר להניח שזאת לא הפעם הראשונה שאתם מנסים לדלות אינפורמציה על תזונה ובריאות באינטרנט ועוד יותר סביר להניח שכבר שבעתם משפע המידע הלא מהימן שמסתובב ברשת. ובכן, הגעתם למקום הנכון. סיכמנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על B12 וחומצה פולית.

אז למה צריך בכלל B12 וחומצה פולית?

משום שהעדרם בגוף פוגע ביותר מידי מערכות חיוניות והשילוב של שניהם יחד חיוני לא פחות.

ויטמין B12 הינו אחד הוויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות, לייצור החומר הגנטי של התאים, המפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף (בעיקר כדוריות הדם האדומות) ומחקרים מדעיים רבים כבר הוכיחו שיש לו חשיבות עצומה בכל הנוגע לפעילות תאי המוח, הזיכרון ומצב הרוח.

החומצה הפולית (ויטמין B9 ) חיונית אף היא לבניית ה-DNA והיא חיונית בעיקר בתחילת החיים.

בשבועות הראשונים להריון מתפתחים איברי הגוף של העובר ובכללם המוח. בשלב זה, פגם בתאים אחדים עלול להתפתח למום במערכת שלמה. מום בתעלה העצבית, שממנה מתפתחים המוח ועמוד השדרה, עלול לגרום לתחלואה, לנכות לצמיתות ואפילו למותו של העובר.

התעלה העצבית נסגרת כבר בשבוע ה – 3-4 לאחר ההפריה, ומכאן החשיבות של השימוש בחומצה הפולית עוד לפני הכניסה להריון ובשלושת החודשים הראשונים.

 

מה קורה כשחסר B12?

מחסור בוויטמין B12 גורם לתחושה בריאותית-כללית ירודה, ובין היתר לבעיות בריכוז ובזיכרון, השמנה, שינויים הורמונאליים מהירים וקיצוניים, ירידה מתמשכת במצב הרוח עד לכדי תחושת דיכאון, עייפות תמידית, סחרחורות, לחץ דם נמוך ותחושת קור בלתי מוסברת. אותם תסמינים מלווים מחסור בחומצה פולית ומתוספות אליהם גם בעיות במערכת העיכול, נשירת שיער, נדודי שינה וחוסר איזון נפשי.

יש כמובן גם קבוצות סיכון ללקות במחסור הזה – ואתם כנראה משתייכים לאחת

ויטמין B12 אינו מצוי במזון מן הצומח, לכן צמחוניים וטבעוניים בקבוצת סיכון. אבל לא רק הם, להיפך, אולי דווקא טבעוניים וצמחוניים הם אלה שהכי מודעים לחיסרון הזה ולכן הם מקפידים על תזונה או תוספים שמסייעים להם. אבל גם אנשים שסובלים מרמה נמוכה של חומצתיות הקיבה הם בקבוצת סיכון, כשהקיבה חומצית -ויטמין B12 ואיתו כל ויטמיני ה B הנוספים לא יספגו.

אנשים בני 55 ומעלה, חולים באנמיה ממארת, אנשים הסובלים מהחיידק הליקובקטור פילורי, אנשים המשתמשים שימוש ממושך בתרופות המפחיתות הפרשת חומציות מתאי האפיטל בקיבה כגון אומפרדקס ולוסק, נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון, אנשים עם מחלות מעי דלקתיות (קרוהן, קוליטיס) ואנשים עם מעי רגיז, חולי צליאק – כולם בקבוצת סיכון.

זה לא מסתיים בחולים, גם טבק, קפה ואלכוהול גורמים לתת-ספיגה של ויטמין B12.

על נשים הרות ומניקות כבר דיברנו, יש צורך בוויטמינים הללו גם מכיוון שהעובר משתמש במאגרים של האם.

אבל גם אם קראתם עד עכשיו ולא מצאתם את עצמכם בין אלה שעשויים ללקות בחסר בחומצה פולית וב – B12 , אז מתברר שכמעט כל מי שנוטל תרופות באופן קבוע מסתכן בפגיעה בספיגה של הוויטמינים הללו בגוף. יש הרבה תרופות כגון גלולות למניעת הריון, תרופות אנטיביוטיות, הורמונאליות, תרופות לטיפול בכולסטרול ועוד שמפריעות לספיגה.

 

אז ברור שצריך B12 וחומצה פולית, אבל למה חשוב ליטול אותם יחד?

משום שיש להם זוגיות טובה. הם פשוט משתפים פעולה ומייצרים יחד תאי דם חדשים שמסייעים בספיגת הברזל בגוף, מורידים את הסיכון ללקות במחלות לב וגם תורמים לתהליך המתילציה. (בהמשך תבינו עד כמה התהליך הזה חיוני).

אבל מעבר לזוגיות טובה יש עוד סיבה חשובה לשלב אותם. B12 וחומצה פולית מתחרים על אותם קולטנים בגוף. נטילה של אחד מהם בלי השני עלולה לחבל בתוצאות הבדיקות. הרופא שלכם יראה ערכים לא נכונים שיספקו עדות שקרית לכך שהכל בסדר ואין מחסור. והרי העדר המודעות לקיומה של בעיה הוא הסכנה הכי גדולה להחרפתה.

פרופ’ בן עמי סלע מהחוג לגנטיקה מולקולארית וביוכימיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב ומנהל המכון לכימיה פתולוגית במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר, מעיד על עצמו שהוא חי ונושם חומצה פולית עוד משנות ה-90 ומדבר על תהליך המיסוך בין B12 וחומצה פולית. לדבריו “רצוי תמיד לצרוך חומצה פולית ביחד עם B12 (במינון יומי של 2.4 מיקרוגרם) שהיא רמת ויטמין זה בתכשירי קוקטיל הוויטמינים. נטילה של חומצה פולית לבדה לאורך זמן, עלולה למסך מצב של אנמיה על רקע חסר בוויטמין B12 וכך עלול להיווצר מצב בו אדם נמצא זמן רב בחסר של B12 מה שעלול לגרום לתסמינים נוירולוגיים קשים ולעתים בלתי-הפיכים”.

 

B12? חומצה פולית? הכי חשוב שיהיו טבעיים

לשני הוויטמינים יש עוד דבר במשותף. רוב תוספי המזון בתעשייה הכל כך עשירה הזאת אינם תוספי מזון טבעיים.

למה הכוונה? לכך שהם עשויים מרכיבים סינתטיים, המקשים על הגוף לספוג אותם, במקום להיות טבעיים.

ההחלטה לצרוך B12 למשל היא אמנם החלטה חשובה, אבל חשוב יותר לדעת איך לעשות את זה.

הוויטמין מגיע ברוב המקרים בצורה סינתטית. כדורי ה-B12 המוכרים מכילים נגזרת סינתטית בשם Cyano-cobalamin (כן ציאניד, הרעל) הגוף נדרש לנקות את רכיב הציאניד בוויטמין שנטלתם ולהפוך את הויטמין ליעיל וחיוני באמצעות שימוש בקבוצות המתיל הכל כך חיוניות. B12 מסוג מתיל – קובלמין לעומתו, מגיע מוכן לספיגה.

למה הכוונה?

תוסף תזונה B12 בצורת מתיל-קובלמין פשוט חוסך לנו תהליך מאוד חשוב שנקרא – מתילציה.

תהליך ה”מתילציה”, הוא תהליך של “הוספת קבוצות ‘מתיל’ למולקולת ה-DNA . קבוצות ‘מתיל’ הן אלה שאחראיות על תיקון נזקים ב-DNA וביכולתן לכבות ולהדליק גנים. הדבר חשוב במיוחד עבור אוכלוסיית המעשנים, שמתקשים יותר בהמרת הציאנו-קובלמין למתיל-קובלמין בשל הצטברות רעלים ומתכות בכבד.

כולנו זקוקים לקבוצות המתיל הללו וחבל “לבזבז” אותם על פינוי רעלים מתוספי תזונה. קבוצות המתיל שומרות לנו על הגלוטטיון (שהוא נוגד החמצון החשוב ביותר בגוף). זה נדרש לטיפול בבעיות קשב וריכוז, וגם לכיבוי והדלקה של גנים.

כן. יש קשר בין B12 לגנטיקה

כשאומרים “גנטיקה” מתכוונים בדרך כלל לגזירה משמיים. משהו שאי אפשר לשנות. אבל מתברר שאפשר גם אפשר.

ב-2003 עולם המדע רעש כשהתברר הקשר ההדוק בין השניים. ניסוי שנערך בעכברים הראה שנטילת הוויטמינים הללו גרמה לגנים מסוימים לא לבוא לידי ביטוי ולמעשה להיעלם לחלוטין. המשמעות היא עצומה. אם אפשר להשתיק גנים “מקולקלים”, כמו גנים של סרטן למשל, אפשר לרפא ואף למנוע מראש את רוב המחלות באמצעות ויטמינים.

ולא שכחנו את החומצה הפולית. גם כאן יש הבדל בין הצורה הסינתטית (Folic Acid) ובין הצורה הטבעית (Folate). גם בויטמין הזה יש נטייה לספק לצרכנים את הסוג הסינתטי ובכך להזיק יותר מאשר להועיל לגוף.

כך קרה שגילו קשר בין הויטמין החשוב הזה ובין סרטן.

מרוב שהיא כל כך חשובה לנשים בגיל הפוריות, מדינות רבות החלו להוסיף חומצה פולית למוצרי מזון – דבר שבאמת עזר למנוע מומים רבים, הפלות, ומחלות עוברים. אבל בשנים האחרונות החלו לבדוק קצת יותר לעומק את כל העניין של החומצה הפולית ופתאום הבינו שיש נשים שלא רק שהחומצה הפולית לא מסייעת להן, אלא היא בכלל גורמת להן נזק ומעלה את הסיכון לסרטן השד.

יכול להיות שהחומצה הפולית בכלל גורמת לגידולים סרטניים?

התשובה היא כן. מחקרים מהשנים האחרונות מגלים עלייה ניכרת בסיכון של גברים ונשים לחלות בסרטן, לאחר שנטלו באופן קבוע תוספי תזונה ומזונות מעובדים המכילים חומצה פולית. נשים חלו יותר בסרטן השד וגברים בסרטן הערמונית.

אז איך זה מסתדר עם כל מה שקראתם עד עכשיו? ומה עם הנשים ההרות שמחויבות בנטילת חומצה פולית כדי למנוע מומים מולדים בילדיהן? פשוט צריך לשים לב לסוג החומצה הפולית שנוטלים. החומצה הפולית הסינתטית, כשמה כן היא – מיוצרת במעבדה ואינה קיימת בטבע בכלל.

הדרך השנייה היא לאכול עלים ירוקים שמכילים פולאט חומצה פולית טבעית.

למי שלא מצליח לאכול כמויות גדולות של עלים ירוקים בשביל לקבל כמות מספקת של חומצה פולית טבעית מומלץ לחפש תוסף תזונה של חומצה פולית ממקור טבעי

על התווית יופיע כ Folate או Tetrahydrofolate.
ההבדל העיקרי בין החומצה הפולית הסינטטית והטבעית הוא שהצורה הסינטטית אינה פעילה. כדי שהגוף יוכל להשתמש בה הוא זקוק לאנזים מיוחד שבקרב חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה לא מתפקד כלל, או מתפקד בחסר.

במקרה כזה החומצה הפולית הופכת מחבר לאויב, היא מצטברת בגוף באופן לא פעיל, אינה מסייעת במה שצריך ובמקביל ההערכה היא שהיא מעודדת את התאים לפעול במנגנון לא ידוע ולהפוך תאים לממאירים.

חומצה פולית בצורתה הטבעית, לעומת זאת, אינה זקוקה לאנזים הזה בשביל שימיר את הצורה הסינטטית לצורה הטבעית. משום שיש בה קבוצות מתיל והיא מוכנה ומזומנה לקיים את כל ההבטחות הבריאותיות שלה.

 

ועוד עניין חשוב אחרון

כדאי מאוד גם לוודא שהוויטמין הוא נוזל ולא כדור. תוספי תזונה בכדורים או בטבליות לא תמיד יספגו במחזור הדם, במיוחד כאשר ישנה נוכחות של סיבים או רכיבים צמחיים מסוימים, הנמצאים בריכוז גבוה בדגנים ועלים ירוקים.

על מנת לייצר תוספי תזונה בכדורים או טבליות מוכרחים לדחוס את כל האבקות לכדור אחד, ולהוסיף לאבקת החומר חומרי דילול, ריכוך, חומרי ציפוי וחומרים מלכדים. כל אלה יכולים לשנות את קצב פירוק הטבלייה וכך בעצם להאט את ספיגתו במחזור הדם. כשהוויטמין ניתן בצורת נוזל, כל הבעיות הללו נחסכות מכם.

אז אם כבר החלטתם להיות בריאים, השקיעו קצת בשיעורי הבית. קיראו את האותיות הקטנות, זה חשוב לא פחות מההחלטה להיות בריא.

נסכם לכם את זה, כולנו צריכים B12 וחומצה פולית. מומלץ מאוד לצרוך אותם ביחד, כדי להגביר את הספיגה שלהם ולא לגרום חלילה לאשליה שלא חסר לכם B12, העלולה לעלות לכם בבריאות, ולבדוק את רשימת הרכיבים זה קריטי – לבחור תמיד בצורה הטבעית של הדברים מתיל-קובלמין במקום ציאונו-קובלמין וFolate – במקום Folic Acid

בנוסף תדאגו שמדובר בתוסף נוזלי ולא בכדורים מהסיבות שמפורטות כאן, ואתם מסודרים.