איזה ויטמינים הכי חשובים לילדים? 

ילדים שאינם אוכלים ארוחות סדירות, ולא מקבלים את כמות הויטמינים הנדרשת מהמזון יהיו בעלי נטייה חזקה יותר למערכת חיסון לא מאוזנת ומצב בריאותי ירוד.

איזה ילדים בעיקר צריכים לקבל תוספים?  ילדים עם מצבים רפואיים כרונים כגון אסתמה או בעיות עיכול, במיוחד אם הילדים נוטלים תרופות, ילדים פעילים שמוציאים הרבה אנרגיה,  וילדים אשר ניזונים ממזון תעשייתי.

ויטמינים מקבוצות B1, B2, B3, B6 ו-B12 -מסייעים לחילוף חומרים תקין, ייצור אנרגיה, מאזן את מערכת הלב וכלי הדם ומחזק את המערכת החיסונית. לויטמין C תפקיד חשוב  בבריאות השרירים, רקמת חיבור ועור. מקורות טובים לויטמין C כוללים פירות הדר, תותים, קיווי, עגבניות וירקות ירוקים כמו ברוקולי.

הסידן עוזר לבנות עצמות חזקות יותר, הברזל בונה רקמת שריר וחיוני לתאי דם בריאים. מחסור בברזל הוא סיכון בגיל התבגרות, במיוחד עבור בנות במיוחד בתקופת הווסת.

ויטמינים לילדים

ויטמין D

דווקא היום, בעידן המודרני הילדים סובלים ממחסור חמור במיוחד של ויטמין D, הסיבה לכך היא שהילדים כיום מבלים את רוב זמנם בבתים, בכיתות בתי הספר, במעונות וגני ילדים, ופחות חשופים לשמש.

אם יש מחסור בויטמין D אז גם לא מתבצעת ספיגה של סידן לשמירה על בריאות העצם. ילדים עם מחסור בויטמין עלולים לסבול מסיכון מוגבר לשברים ומחסור במינרלים חשובים המסייעים לגדילה והתפתחות תקינים.

האם באמת צריך קרם הגנה?

מדי קיץ כולנו עדים למסעות ההסברה המפחידים אשר מתריעים אותנו מפני נזקי השמש וגורמים לנו לקנות עוד ועוד תכשירי הגנה. האמת היא שאם אנחנו מםסיקים להקשיב לכל ההפחדות אשר מקורם באינטרסים כלכליים ומתחילים להיות מודעים למחקרים האחרונים אנחנו מגלים שכל תכשירי ההגנה האלה בהם אנחנו מורחים את עצמינו ואת ילדינו בעצם מונעים את הקרינה האולטרה סגולה ומונעים את ייצור הויטמין.וכן אפילו שימוש במקדם הגנה מינימלי של SPF 15 יביא לירידה של 99% ביכולתו של הגוף לייצר ויטמין D.

ויטמין D מסייע בבריאות העצם ומסייע לגוף לספוג סידן. המקור הטוב ביותר לויטמין D לא מגיע מתזונה אלא מאור השמש. כמובן שאם אין שמש באופן קבוע ההמלצה היא לקחת תוסף תזונה.

איך תדעו איזה ויטמין D לבחור?

ויטמין B12

ויטמין B12 הינו אחד הויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות, לייצור החומר הגנטי של התאים המפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף ובעיקר כדוריות הדם האדומות. מחסור בויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה מקרוציטית- מצב של חוסר דם שבו כדוריות הדם האדומות גדולות מאוד, בניגוד לאנמיה הנובעת ממחסור בברזל אשר מתבטאת בכדוריות דם קטנות מאוד.

מחסור אצל ילדים, כמו גם אצל המבוגרים עלול לגרום למצבים של  עייפות, הרגשת קור, ירידה במצב הרוח, דיכאון, השמנה, בעייה במערכת העצבים, חילוף חומרים איטי שגורם להשמנה, איבוד הזיכרון, חולשה כללית, בלבול ואובדן התמצאות, כאבים בפה ובלשון,  וכו'.

חשוב לחפש על התוית שהויטמין B12 יהיה מסוג מתילקובלמין, זהו הסוג הטבעי והזמין ביותר לגוף וספיגתו גבוהה יותר מכל סוג אחר של ויטמין B12. המוצר מכיל תוספת חומצה פולית שחשובה להתפתחות תקינה של ילדים, ובטעם פטל טבעי טעים שגם ילדים אוהבים.

סיפטומים של מחסור בויטמין B12 אצל ילדים

ויטמין C לילדים

ויטמין C הכרחי לחידוש רקמות שטחיות, בנייה של עצמות ותיקון של כדורי דם אדומים

חשוב במיוחד לילדים אשר נמצאים בגדילה מתמדת. עוזר לשמור על החניכיים, ומחזק כלי דם, חשוב במיוחד למזעור חבלות משריטות ונפילות. בנוסף ויטמין C הכרחי לתהליך של ריפוי פצעים. מחזק מאוד את המערכת החיסונית ומונע התפרצות זיהומית דרך תגובת הלימפוציטים ופעילות "תאי ההרג הטבעי".

ויטמין C משחק תפקיד קריטי במספר תהליכים ביוכימיים בגלל פעילותו כקו-פקטור למספר אנזימים.  הוא מעורב בביוסינטזה של קולוגן וקרניטין, במטבוליזם של טירוסין, מוליכים עצביים, תרופות וסטרואידים.

כמו כן עוזר לגוף לספוג ברזל מהמזון.

איך נדע איזה ויטמין C לבחור?

ברזל לילדים

הברזל הוא אחד המינרלים החשובים ביותר בגופנו. הברזל מצוי בכל דם בגופינו בכדוריות הדם האדומות,בכבד, במח העצם וברקמות האדומות של השרירים.

מחסור בברזל יוביל למצב של אנמיה, מצב שהוא לצערנו נפוץ מאוד היום בקרב ילדים רבים.

הגוף זקוק לברזל בשביל לייצר המוגלובין, אם אין מספיק ברזל בגוף ייצור ההמוגלובין יהיה מוגבל, מה שישפיע על ייצור של תאי דם אדומים. כמות נמוכה של המוגלובין וכדוריות דם אדומות במחזור הדם הינו מצב של אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל. (IDA – Iron-deficiency anemia)

מומלץ לבחור בברזל מסוג ביסגליצינאט (bisglycinate). מדובר בברזל שלהבדיל מכל הסוגים האחרים אינו גורם לתופעות לוואי כמו עצירויות, גזים, כאבי בטן, שלשולים וכו׳.

הקישור למולקולות הגליצין בברזל-ביסגליצינאט מוביל לספיגה יעילה פי 4 מזו של מלחי הברזל הרגילים. ספיגתו היעילה של ברזל ביסגליסינאט מאפשרת נטילת מינון הנמוך ב75% מן המינון הנהוג בטיפול בברזל סולפאט.

אילו תופעות לוואי נגרמות מברזל?

סידן

בניגוד לאמונה הרווחת סידן הוא טוב לא רק לעצמות, למעשה הסידן מהווה חלק חשוב בפיזיולוגיה של הגוף האנושי. זהו המינרל הנפוץ ביותר בגופנו, עם יותר מ99 אחוזים אשר מאוחסנים בעצמות ובשיניים והשאר מאוחסן בשרירים, דם ובנוזל הבין תאי, שבו היא פועלת כמו שליח למערכת העצבים המרכזית.

לאורך כל חיים, העצמות שלנו עוברות הרבה שינויים,  מרגע הלידה, ולאורך כל הילדות וגיל התבגרות, העצמות בגופינו נמצאות בגדילה מתמדת.

מצב של מחסור בסידן אצל תינוקות עלול לגרום למחלת הרככת, מחלה שגורמת לעצמות חלשות ושברים לעתים תכופות.

הגוף ימשיך להוסיף מסת עצם עד גיל 30, וגם כשאדם יגיע לרמה מספיק גבוהה של סידן במסת העצם עדיין ככל שאנו מתבגרים, שיעור הספיגה עולה על קצב הבנייה -מה שבהמשך מוביל לאיבוד מסת עצם.

בניית עצמות חזקות מגיל הינקות,לא רק מגן מפני מחלת הרככת אלא גם משחק תפקיד ענק בעיכוב של דילול עצם בהמשך החיים.

למה עודף בסידן יכול להיות מסוכן?

חומצה פולית

חומצה פולית קיבלה את השם מהמילה הלטינית Folium בגלל שהוא נמצאת בריכוז הכי גבוה בעלים ירוקיםLeafy greens.

ויטמין B9 (חומצה פולית) זהו ויטמין מסיס במים, מה שאומר שכאשר צורכים יותר מדי חומצה הפולית מהמזון הגוף יפטר ממה שהוא לא צריך דרך השתן. כשאר לוקחים את החומצה הפולית כתוסף תזונה יכול להיות מצב של מינון יתר מה שעלול לגרום לבעיות עור ותופעות לוואי אחרות.

חומצה פולית הכרחית לחלוקת תאים תקינה לייצור ה-DNA. כתוצאה, תאים ורקמות שהתחלקו כמו תאי עור ומעיים מושפעים ישירות ממאגרי החומצה הפולית בגוף. אחד הסימפטומים הנפוצים של מחסור בחומצה פולית עלול להוביל למצב שנקרא דרמטיטיס סבוריאה (אובדן פיגמנט בעור).

אנמיה עקב חוסר בברזל היא השכיחה ביותר. סוגים אחרים של אנמיה נגרמים עקב חוסר בויטמין B12 או בחומצה פולית. אנמיה עקב חוסר בויטמין B12 או בחומצה פולית תתבטא בתאי דם גדולים במיוחד שאינם מתפקדים כראוי.

אנמיה מחוסר חומצה פולית לרוב תתרחש אצל תינוקות ותתבטא בירידה בייצור תאי דם אדומים. חומצה פולית נדרשת בכמויות גבוהות יותר אצל תינוקות בשביל לעורר שכפול של הדנ"א וצמיחה תאית תקינה. ילדים שיש להם מחסור בחומצה פולית עלולים להראות סימנים של עייפות כרונית, קוצר נשימה, דופק איטי, חולשה, בחילות, משקל גוף נמוך, כאבי הראש, התעלפויות, עצבנות, חיוורון וצהבת.

עם איזה ויטמין חשוב לשלב חומצה פולית ולמה?