חשיבות המינרלים

מה הם מינרלים בגוף האדם ומהו תפקידם? אילו סוגי מינרלים קיימים ומדוע הם נחשבים לחיוניים כל כך עבור גופינו? על כך ועוד בשורות הבאות.

המינרל הוא למעשה חומר גיאולוגי המצוי בבטן האדמה, והוא עושה את דרכו אל גופינו באמצעות המזון אותו אנו צורכים. כמות המינרלים בגופינו מהווה אומנם רק כ-4% ממשקל גופינו
אך השפעתם על פעילות הגוף הינה מכרעת. כמות המינרלים במזון אותו אנו צורכים קשורה לריכוז המינרלים בקרקע המשמשת לצרכי גידול המזון, הן החי והן הצומח.

המינרלים משמשים תפקיד מרכזי בגופינו, וכל מחסור בהם עלול להשפיע בצורה ניכרת על אופן תפקוד הגוף. המינרלים בגוף מזרזים תהליכים כימיים החיוניים להתפתחות הגוף, לרבות, יצירת דם ובניית עצמות, ובנוסף הם מסייעים ביצירת גירוי עצבי ובשמירה על מאזן החומציות, המלחים והנוזלים בגוף.

מינרלים

סוגי מינרלים

קיימות שתי קבוצות מינרלים, הגדולה שבהן היא מינרלים מקבוצת המקרו-מינרליים, מינרלים בקבוצה זו כוללים בין היתר את הסידן, זרחן, האשלגן, הזרחן, המגנזיום וגופרית. המאקרו-מינרלים נוטים לשחק תפקידים מבניים בתוך הגוף.  ומהווים כ-4% ממשקל הגוף. קבוצת המינרלים השנייה היא קבוצת המיקרו-מינרלים והיא כוללת בין היתר את הברזל, האבץ, הנחושת, הכלור והפלואור.

מאקרו מינרלים

סידן

מינרל זה מהווה כמחצית מכמות המינרלים בגוף האדם (כ-2%), והוא מצוי בין היתר בירקות ירוקים בעיקר בעלים הכהים כמו: תרד, מנגולד קייל ועוד, טחינה, פירות הדר, שקדים. מינרל זה נאגר בעצמות, במבנה השיניים ובחלק מהרקמות, והוא חיוני מאוד בעיקר בתקופות גדילה.

מאמר על סידן

מגנזיום

מינרל המסייע לשמירה על אלסטיות השריר ועל מאזן הנוזלים בגוף. כמו כן, מינרל זה לוקח חלק מרכזי בבניית העצמות ובתהליכים כימיים המתרחשים בגופינו בכל הנוגע להפקת אנרגיה. המינרל מצוי בין היתר בתפוזים, בננות, תפוחי אדמה.
מינרלים בגוף האדם הקשורים בקשירות אנ-אורגניות, ספיגתם מועטה והם עלולים לגרום לתופעות לוואי במערכת העיכול. לעומתם, מינרלים הקשורים בקשירות אורגניות, כגון חומצה אמינית גליצין, ספיגתם מרבית ואינה מלווה בתופעות לוואי.

מאמר על מגנזיום

אשלגן

אחד המינרלים החשובים ביותר בגוף בעל תפקיד מרכזי בתהליך חילוף החומרים בתאים ובפעולתם הסדירה של תאי שריר ועצב.  בנוסף חיוני לאיזון המים והחומציות בגוף, כולל שריר הלב, משמש קו-פקטור בתפקוד אנזימים שונים ומשפיע על חדירות חומצות אמינו אל תוך התאים. חיוני בשמירה על לחץ דם תקין. מאזן האשלגן נקבע על פי כמותו הנספגת מהמזון, ועל פי הפרשתו בשתן, שכן אך מעט אשלגן מופרש בצואה.

גופרית

המינרל השלישי בחשיבותו, הכרחי לשמירת מבנה החלבונים, יצירת אנרגיה, פעילות אנזימים שונים. חשוב ליצירת שיער, ציפורניים, סחוס ובנית הרקמות בגוף.
כמחצית מכמות הגופרית שבגוף שלנו מצויה בשרירים, בעור ובעצמות, והשאר  בחלקי גוף אחרים. לגפרית יש חלק חשוב במערכות שונות בגוף – היא עוזרת בעיצוב צורת החלבונים ובקשרים ביניהם. שיער וצפרניים בנויים בעיקר מחלבון הקרוי קרטין, חלבון שעשיר בגפרית. גם במיתרים וברצועות בגוף יש חלבון המכיל גופרית, שנותן להם את הגמישות.

מיקרו מינרלים

ברזל

מינרל בעל תפקיד חיוני ביותר ליצירת ההמוגלובין בדם והמוגלובין בשרירים. כמו כן, מינרל זה מסייע רבות לחילוף החומרים ובהולכת החמצן לתאי הגוף. מינרל זה מצוי בין היתר בטחינה, ירקות ירוקים, דגנים וקטניות מלאים ועוד.

מאמר על ברזל

אבץ

חיוני לחלוקת תאים והתחדשות רקמות , האבץ נחוץ ל כ 100 אנזימים. חיוני ליצירת חלבונים, חומצות גרעין והורמונים. חשוב לריפוי פצעים ולחיזוק המערכת החיסונית.

מאמר על אבץ

נחושת

מעורבת  בפעילותם של אנזימים רבים ובעיקר חשובה לשמירה על עורקים גמישים, ליצירת מעטפת סיבי העצב וליצירת תאי דם אדומים. מחסור בנחושת הוא נדיר אך עלול להופיע בפגים או באנשים עם תת תזונה. בפגים יכולה להופיע אנמיה משנית למחסור בנחושת וברזל. דווחו גם שינויים בעצמות. באנשים עם תת תזונה מחסור בנחושת יגרום לירידה בכדוריות הדם הלבנות, אנמיה, שינויים בעצמות ובמקרים קשים אוסטיאופורוזיס ושלשול.

כלור

נמצא בנוזל החוץ תאי בצורת מלח. חשוב בעיקר למאזן הנוזלים והאלקטרוליטים בגופנו ולאיזון החומצי בסיסי. בקיבה הוא נחוץ ליצירת הסביבה החומצית הנחוצה לעיכול החלבונים.

פלואוריד

הפלואור חשוב לצמיחת העצמות ומחזק את שכבת האמייל המצפה את השיניים וגורם לה להיות עמידה בפני חיידקים וחומציות. בליעת פלואור בכמות גדולה רעיל ויכול לגרום לשינויים באמאיל של השיניים ושינויים עם דפורמציה של  עמוד השדרה והעצמות.