ויטמין B12 – שאלות נפוצותB12 שאלות נפוצות

 

ש: האם יש קשר בין B12 לבין נדודי שינה?

ת: B12 ממלא תפקיד חיוני בייצור מלטונין. המלטונין ידוע כהורמון האחראי על השינה, כשיש בו חוסר הוא גורם לבעיות שינה ועייפות.

מכיוון שבגיל המבוגר רמת המלטונין פוחתת, נדודי שינה הם ביטוי נפוץ לכך, והמלטונין יכול לסייע ולהאריך את זמן השינה ואיכות השינה. נטילת Methyl B12 יכול לפתור את הבעיה תוך הגברת האנרגיה, שיפור מצב הרוח והזיכרון.

ש: האם רק צמחונים וטבעונים סובלים ממחסור בויטמין B12?

ת: לא. בעבר נטו לחשוב שצמחונות / טבעונות מסוכנת לבריאות כיוון שהיא מלווה בחוסרים של B12. כיום כבר הוכח מעל כל צל של ספק שמחסור זה קיים לא רק אצל טבעונים אלא גם אצל מי שאוכל בשר בגלל סיבות שימוש באנטיביוטיקה, בעיות במערכת העיכול, זיהום סביבתי, בעיות בספיגה, זיהום במזון וכו’.

ש: האם יש קשר בין B12 לבעיות עיכול?

ת: בהחלט. כאשר רמות הB12 נמוכות, עלולים להתפתח סימפטומים הקשורים לאנרגיה נמוכה, עייפות נפשית, שינויים במצב הרוח, קשיי שינה ואפילו בעיות בעיכול. ככול שמתבגרים, מערכת העיכול עובדת פחות ביעילות. הציפוי הפנימי של הקיבה מאבד מיכולתו לייצר חומצה הידרוכלורית אשר אחראית לשחרור של ויטמין B12 מהמזון. שימוש בתרופות או בסותרי חומצה מוריד את הפרשת חומצת הקיבה ומפחית את היכולת לספוג ויטמין B12.

זיהום של חיידק הליקובקטור – חיידק אשר גורם להתפתחות של כיב קיבה, יכול גם לגרום לחסר בויטמין B12

כמו כן ל- B12 יש תפקיד מרכזי בהמרה יעילה של פחמימות לגלוקוז ובהפיכת חומצות שומן לאנרגיה.