ויטמין A לילדים

ויטמין A הוא ויטמין חשוב ביותר לתפקודו התקין של הגוף, כמו כן הוא משפיע על ראיית לילה ומערכת הראייה, על תפקוד העור והרקמות הריריות המצפות את מערכת העיכול, על מערכת השתן, מערכת הרבייה ותהליכי הגדילה של הגוף.

ילדים שניזונים מתזונה בריאה ומאוזנת מקבלים מספיק ויטמין A ולא צריכים ליטול תוסף תזונה.

ילדים עם מחסור בויטמין A יסבלו יותר ממחלות זיהומיות במהלך חייהם, בנוסף לויטמין A יש השפעה על ראיית לילה ומערכת הראייה בכלל.

במדינות מתפתחות, חוסר בויטמין A הוא אחד גורמים עיקריים לתמותת ילדים.

 

עודף בויטמין A

ויטמין A הוא ויטמין מסיס בשומן, כלומר נאגר בכבד, זו הסיבה שיש להיזהר ולא לצרוך ממנו בכמויות גדולות. סימפטומים של עודף בויטמינים A יתחילו אחרי לקיחת של 25,000 יחב”ל ביום למשך מספר חודשים.

חלק מהתסמינים כוללים ראייה מטושטשת, כאבים בעצמות, כאבי ראש, שלשולים, אובדן התיאבון, קילוף העור וחולשת שרירים, רמות סידן גבוהות בדם, בריחת סידן מהעצמות, הקאות, כאבי ראש, נזק בכבד. במעשנים הנוטלים ויטמין A כתוספת נצפתה עלייה בתחלואה בסרטן ריאות. סימן גופני מוכר של עודף ויטמין A הוא כשצבע כפות הידיים נעשה צהוב.

במחקר שנערך בארה”ב נמצא כי 97% מפעוטות שנטלו ויטמינים קיבלו כמויות מוגזמות של ויטמין A גם פעוטות שלא קיבלו תוספי, נמצא כי 15% קיבלו כמות מספקת רק מהתזונה.
הבעיה  בעודף ויטמין A מתעוררת כאשר הילדים מקבלים יותר מדי רטינול, שזו נגזרת של הויטמין שמקורה מן החי, מזונות מועשרים באופן מלאכותי, ותוספי מזון ויטמינים.

למעשה אין כל כך צורף לצרוך תוסף של ויטמין A, אפשר לקבל כמות מספקת ממנו מהתזונה.

מחסור בויטמין A

מחסור בויטמין A לא ממש נפוץ בעולם המערבי אלא יותר במדינות מתפתחות, בקרב אוכלוסיות רעבות, קשישים, וחולים כרוניים. הסימנים הראשונים של חוסר בויטמין A כוללים עיבוד חזותי לקוי בחושך, עור יבש, שיער יבש, ציפורניים שבורות, וירידה בעמידות לזיהומים.

 

ויטמין A לעור הפנים

ויטמין A גורם לתאי העור לחדש את עצמם כל הזמן. חשוב מאוד לעיניים ועור בריאים, עשיר בבטא קרוטן, מה שעוזר לשמור על עור עדין בריא וחזק.

הבטא קרוטן הוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר אשר עוזרים להילחם בתאים סרטניים ע”י נטרול של הרדיקלים החופשיים. מדובר באחד הויטמינים החשבונים ביותר לעור הפנים, מסייע בהסרת כתמי גיל, והכרחי לשיער וציפורניים בריאים.

רטין A הוא הנגזרת של ויטמין A, משתמשים ברטין A בשימוש חיצוני.

לפני כמה עשרות שנים, רופאי עור בדקו את הרטין A וגילו שהחומר מתפרק לחומצה רטינואית, מה שעלול להועיל למחלות עור שונות כמו אקנה, כתמי עור, קמטים ועוד.

בסוף שנות ה-60 אלברט קליגמן, MD, Ph.D., רופא עור באוניברסיטת פנסילבניה, החל בדיקת של רטין A  בחולי אקנה. בשנת 1973, נרשם פטנט על שמו של ד”ר קליגמן על התרופה הראשונה שנמצאה לאקנה.

כעבור 12 שנים, קליגמן וליידן הבחינו בהשפעות נוספות של רטינול, עור שנטה לקמטים וכתמים הפך לחלק נטול כתמים, ומגוון בעיות  עור שהחלו להיעלם כלא היו.

בנוסף לויטמין A תפקיד מרכזי בהתפתחות של תאים חדשים, מניעת התחמצנותם ועיכוב הזדקנותם.

הויטמין עובד בצורה עמוקה וחודר לשכבות העמוקות של העור ולא רק על פני השטח.

 

ויטמין A במזון

בטטה מבושלת, גזר, דלורית מבושלת, עלי חרדל, תרד מבושל, פטרוזיליה, שמיר, חסה סגולה, כוסברה, בזיליקום, דלעת, אירית, מלון, חסה רומאית ופלפל אדום.

מהחי: שמן דגים, כבד, גבינה שמנה, חמאה.

שאלות נפוצות

ש: האם הויטמין A שיש במזון מהחי וויטמין A שיש בצומח הם זהים?

ת: לא, ויטמין A שמגיע מן החי נקרא רטינול, מזונות כמו חלב וכבד מועשרים ברטינול. ההמלצה הרווחת היא להרבות בצריכת ויטמין A מהצומח.

ש: אילו אנשים נמצאים בקבוצות סיכון למחסור בויטמין A?

ת: אנשים שחיים במדינות עולם שלישי, חולי צליאק, חולי מחלת הקרוהן, אנשים הסובלים מבעיות בלבלב ואלכוהוליסטים .

מה הכמות המומלצת בנטילת ויטמין A?

תינוקות

  • בגילאי 0-6 חודשים – 600-400 מק”ג.
  • 7 -12 חודשים – 500 – 600 מק”ג.

ילדים

  • גילאי 1-3 – 300 – 600 מק”ג.
  • גילאי 4 – 8 שנים – 400- 900 מק”ג

זכרים

  • גילאי 9-13: 600-1700 מק”ג
  • גילאי 14 עד 18 שנים: 900-2800 מק”ג
  • גילאי 19 שנה ויותר: 900 – 3000 מק”ג

נקבות

  • גילאי 9 – 13 שנים: 1700- 600 מק”ג.
  • גילאי 14 – 18 שנים: 700- 2800 מק”ג
  • גילאי 19 שנה ויותר: 700 מק”ג – 3000 מק”ג

הריון

  • נשים בהריון מתחת לגיל 18 – כמות מומלצת 750 מק”ג רטינול, סף מקסימלי נסבל 2800 מק”ג רטינול.
  • נשים בהריון מעל גיל 19 – כמות מומלצת 770 מק”ג רטינול, סף מקסימלי נסבל 3000 מק”ג רטינול.