תקופת ההיריון, דורשת ממך שינויים בהרגלי התזונה, במטרה לספק לעובָּר ולגופך את כל אבני הבניין החשובות להתפתחות תקינה. אחת ההמלצות המושמעות ביותר לנשים בהיריון נוגעת לצריכה מוגברת של ברזל – פי שניים מהכמות הרגילה המומלצת לאישה שאינה הרה ואף יותר במקרים של אנמיה הריונית.

אך מה קורה לאחר הלידה? האם עלינו להמשיך לצרוך ברזל בצורה מוגברת? במילה אחת – כן!

הנקה- תזונה מן הטבע

חלב אם הוא המזון שהטבע ייצר, ולכן כל תרכובת מזון לתינוקות, לא הצליחה עד היום להכיל את כל מה שמכיל חלב האם, למרות הקדמה והשיפור הבלתי נגמר בהן. כל רופא וכל דיאטנית, ימליצו קודם כל על הנקה כתזונה בלעדית לתינוק, כל עוד היא טובה לאם ולתינוק.

תינוק הניזון כמעט אך ורק מחלב אם, נמצא במצב דומה לשהייתו ברחם – הוא תלוי במזונה ובתזונתה של אמו להתפתחותו התקינה. אם יש לך מחסור בוויטמינים – הם ישפיעו ישירות על בריאותו והתפתחותו של תינוקך. לרוב נשים נוטלות תוספים במהלך ההריון וגם אחרי הלידה, אך אם את מניקה מומלץ כי תמשיכי עם תוספי התזונה שהומלצו לך עד תום תקופת ההנקה.

תזונה עשירה בברזל לאם – תינוק חזק ומאושר

בתקופת ההיריון התינוק בעצם “חי” על מאגרי הברזל של האם – על מנת להתפתח הוא “שואב” כל פיסת וויטמין וברזל שהוא יכול ומשאיר את האם לעיתים מדוללת מאגרים לחלוטין. לכן הרופאים ממליצים לקחת תוסף ברזל בהריון. לאחר הלידה ישנה תקופה ארוכה של איבוד דם אצל האם הגורם למאגרי הברזל שלה להתרוקן וכאשר היא מניקה החלב אינו עשיר בברזל כפי שהתינוק צריך וזקוק לו.

מכיוון שלגופה של האם לוקח זמן להתאושש , תזונה עשירה בברזל עשויה להיות לא מספקת לצרכי גופה וגוף תינוקה.  הברזל הוא אחד היסודות הנפוצים ביותר בטבע, ואחד המרכיבים החיוניים בתהליך בניית הגוף. הוא נמצא בגופנו בחלבון ההמוגלובין – החלבון אשר מהווה חלק חשוב מכדוריות הדם האדומות, וזה אשר למעשה מאפשר להן לשאת את החמצן אל האיברים השונים, דרך מחזור הדם.

ככל שרמות הברזל בגוף נמוכות יותר (כלומר: הריכוז שלו בחלבון ההמוגלובין נמוך), כך יכולת נשיאת החמצן וכושר פיזורו בגוף נפגעים התוצאה-  אנמיה, מחלה שיכולה לגרום לעייפות כרונית, עצבנות, חולשה, סחרחורות, נשירת שיער ועוד. בתקופת ההיריון מחסור בברזל יכול לגרום נזק לעובר, חשיבות זו אינה פוחתת גם לאחר הלידה-בשבועות הראשונים לאחר הלידה, חשוב מאוד להקפיד על צריכת ברזל בכמות מספקת, כדי להעניק לרך הילוד את אבני הבניין החשובות גם דרך חלב האם. כך תבטיחי כי תינוקך יזכה לערכים התזונתיים החשובים, באחת התקופות החשובות ביותר בהתפתחותו.

אז מהו מינון הברזל הנכון לאחר הלידה ?

חשוב מאוד להמשיך בצריכת ברזל גבוהה גם לאחר הלידה, בדגש על שלבי ההנקה. על פי הנחיית משרד הבריאות, יש ליטול ברזל החל מהחודש השלישי להריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה.

יש לבחון כיצד ניתן לספק את צריכת הברזל בצורה יומיומית, הקלה והנוחה ביותר. מדובר על כמות ברזל לא מבוטלת המצריכה שינוי בתפריט היומי. ניתן לצרוך ברזל בשתי דרכים עיקריות: על ידי אכילת מאכלים עשירים בברזל, ועל ידי נטילת תוספת ברזל.

מכיוון שלאחר לידה ובזמן ההנקה הגוף זקוק לבנות את המאגרים שלך ושל תינוקך מומלץ לשלב בין צריכה של מזונות עשירים בברזל לתוסף ברזל בספיגה גבוהה בפורמולה נוזלית העוזרת לברזל להיספג באופן אופטימלי ומלא.

חזקי את עצמך ואת תינוקך בתקופה החשובה ביותר לשניכם.

השאר תגובה