אומגה 3 דגית או צמחית? כל העובדות

אומגה 3 (Omega 3) היא חומצת שומן חיונית לבניית כל תא בגוף ולתפקודו. חשיבותה גבוהה במיוחד במוח, בלב, בכלי הדם, במערכת החיסונית ובשלד.

למעשה מדובר בחומצת שומן שהגוף לא יכול לייצר בעצמו, ולכן יש לצרוך אותה ממקור חיצוני. שני סוגי האומגה 3 העיקריים הם omega 3 ממקור צמחי ו- omega 3 מדגים.

אומגה 3 דגים היתה ועודנה הצורה הנצרכת ביותר בעולם. מדובר בתעשיית ענק המגלגלת מיליארדים. אולם אומגה 3 קיימת רק במעט מסוגי הדגים המיובאים לארץ. באלה שמגודלים או נדוגים בארץ – היא אינה נמצאת. שמן דגים נחשב למאוד לא יציב. הוא מתחיל להתחמצן כבר בתהליך יצירתו, מוריד את מידת היצמדות טסיות הדם ומאט את קצב קרישת הדם. עוד הוכח כי שמן הדגים מחליש את המערכת החיסונית על-ידי האצת ההמתה העצמית של תאי-דם לבנים.

מה אומר המדע על אומגה 3?

בעבר חשבו כי שמן דגים הוא מקור עדיף לחומצות שומן  אך דעה זו הופרכה לחלוטין. בהקשר הבריאותי אין שום סיבה לצרוך חומצת שומן לא יציבה, אשר מתחמצנת כבר בתהליך הייצור, ובהקשר האקולוגי – זיהום האוקיינוסים וחשש לזיהומי מתכות כבדות וPCB. האוקיינוסים היום משמשים כפח אשפה של העולם, אליהם נשפכים כימיקלים ומתכות כבדות.

PCB הן תרכובות רעילות ומסוכנות מאוד גם כשהן מגיעות בריכוזים נמוכים. ה- PCB's עלולים להצטבר בגוף ולגרום למומי לידה, פגיעה במערכת ההורמונלית, עקרות, סרטן ועוד.

אם אתם שואלים את עצמכם כיצד הגיע PCB לאוקיינוסים, ובכן התרכובות הרעילות הללו שימשו בעיקר חברות חשמל ברחבי העולם כחומר קירור לשנאים, ונשפכו לאוקיינוסים ולנהרות, כדרך זולה וקלה להפטר מהם.

מתכות כבדות – דגים ידועים כיום כמזון המזוהם ביותר בכדור הארץ במתכות כבדות, במיוחד כספית. גם דגי מים עמוקים מהים הצפוני מכילים כמויות משמעותיות של כספית שהינה מתכת רעילה מאוד.

ה-FDA האמריקאי ממליץ לנשים בהריון ולנשים מינקות לא לצרוך דגים מכיוון שהכספית עוברת גם דרך חבל הטבור לעובר וגם דרך חלב האם.
מה שמצחיק הוא שדווקא בתקופת שלפני ההריון, בזמן ההריון ותקופת ההנקה יש לצרוך כמויות גדולות של Omega 3 כדי שיהיה חומר גלם איכותי עבור תאי העובר והתינוק הנולד.

אומגה 3 חיונית להתפתחות מח העובר והתינוק, לכן צריכת אומגה 3 בהריון הינה הכרחית. גם לגברים ולנשים שאינן בהריון, וכספית הינה חומר רעיל, שהשלכותיו על הגוף עדיין נחקרות.

כמו כן שמן דגים גורם לעומס על הכבד ואצל חלק מהאנשים גם לעליה באנזימי כבד.

מהמקור ישר אל התא – סיפורה של אומגה 3 ליפוזומאלית

כולנו זוכרים מהילדות את הגלולה הצהובה הענקית הזו, שאמא ואבא היו נוטלים וגם אנחנו נאלצנו ליטול כי זה "חשוב לבריאות". ואכן אומגה 3 הינה קריטית לבריאות האדם – יותר מ 30 סוגי רקמות בגוף זקוקות לה על מנת לתפקד כראוי. אך בשנים האחרונות, יחד עם ההבנה אילו סוגי תוספים של אומגה 3 הם האפקטיביים, עלתה דאגה חדשה חשובה לא פחות – המקור שלה.

 

ישנם 3 סוגים של חומצות מסוג שמן אומגה 3

EPA – חומצת שומן חיונית המהווה חומר מוצא לחומרים המסייעים בהפחתת לחץ הדם, הפחתת קרישיות הדם, וכן  הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף.
לחומצות שומן מסוג EPA חשיבות רבה בתפקוד תקין של המוח כי הן משפיעות על ייצור חומרים מעבירי מסרים עצביים ומשפרות את זרימת הדם למוח.
עקב תרומתן של חומצות השומן לתהליכים עצביים הן מהותיות לתפקודו התקין של המוח וקשורות לתפקוד הכרתי רגשי.

EPA מגנה על גופנו בפני תהליכים דלקתיים, חומצת השומן הזו גם חשובה לאיתות התקשורת בעצבים ובכך היא מסייעת נגד דכאון ומחלות הזקנה. למעשה חוקרים משערים כי בחומצה זו יש חומר המגן ממש על תפקוד העצבים. חומר זה חשוב למעבר התמסורת בתאי המוח ונמצא יעיל ביותר בסיוע במגוון בעיות נפשיות.

DHA – חומצת שומן חיונית זו היא בעלת חשיבות רבה במיוחד למערכת העצבים ובמוח ולכן מחסור ב DHA  בכמות מספקת נקשר במחקרים להפרעות קשב וריכוז, בעיות התפתחות והגברת הסיכון להיווצרות דיכאון ושינויים במצב הרוח.

30% מהחומר השומני במוחנו זקוק לחומצה זו רק כדי להתחיל לרמוז לכם על חשיבותה. כשאנחנו מדברים על כמה חשוב לצרוך אומגה 3 אנו מתכוונים ישירות את חומצה זו. היא משתתפת בכל כך הרבה תהליכים ו 30 סוגי רקמות בגופנו זקוקים לה על מנת לשרוד. מחקרים הראו חד משמעית את הקשר בין טיפול בהפרעות קשב וריכוז למתן חומצה זו. לא רק זאת – מחקרים מראים כי בהריון לחומצה זו חשיבות מכרעת לאם ולעובר – בתהליכים המוחיים של העובר ובמניעת דכאון לאחר לידה אצל האם. ושוב מופיעה חומצה זו במחקר על דלקות וסרטן כאשר נמצא שהיא מעכבת את יצירתו ופעילותו של הפרוסטגלנדין, אשר מהווה את אחד מהמסלולים העיקריים ליצירת תגובה דלקתית בגוף. משמעות הסיוע בעיכוב מנגנון בגוף היוצר דלקות מסייע בתורו בהפחתת כאב, מטפל בתגובות דלקתיות ומונע התפתחות מחלות של כלי-הדם, מחלות לב, ויצירה של תאים סרטניים. במחקר נוסף נמצא כי חומצה זו אחראית גם לאיכותו של זרע הגבר ומומלצת לגברים שמעוניינים להרחיב את המשפחה – החומצה מגבירה את איכות הזרע ועוזרת להעלות את פוריות הגבר בצורה משמעותית!

מחקרים שפורסמו במגזין המדעי the journal of nutrition (אפריל 2010), מלמדים שחומצת השומן DHA עשויה לשפר התפתחות מוחית בשלבי הראשונים של החיים ולמנוע הפרעות הכרתיות-שכליות בשלבים מאוחרים יותר. חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג (ארה"ב) מצאו גם שבקרב קבוצת נחקרים של 'אמצע החיים' (גילאי 35 עד 54), רמות גבוהות יותר של DHA נקשרו באופן מובהק לגמישות מחשבתית, זיכרון ואוצר מילים.

ALA – מקורה בצומח, והיא מצויה בעיקר באגוזי מלך, זרעי דלעת, זרעי פשתן וצ’יה.

מחקרים מראים שההמרה בגוף של ALA (שרשרת האומגה 3 הקצרה) ל EPA ו DHA (שרשראות האומגה 3 הארוכות והיעילות יותר לגוף שלנו), מוגבלת מאוד.

פחות מ 5% מה ALA שאנחנו צורכים באמת הופך ל EPA ופחות מחצי אחוז הופך ל DHA.

EPA ו DHA הן אומגה 3 ארוכות שרשרת, או במילים פשוטות, מולקולה גדולה יותר, לעומתן ALA היא מולקולה קצרת שרשרת.

הגוף שלנו מסוגל להשתמש בחומצות השומן ארוכות השרשרת בלבד לצרכיו ולצורך התפקוד האנטי-דלקתי שלהן, משמע, יכול להשתמש אך ורק ב DHA וב EPA. כדי להשתמש ב ALA (המולקולה הקצרה), הגוף חייב להמיר אותה לסוג הארוך יותר. התהליך הזה נקרא בגוף: Elongation – הארכה.

.

למה ללכת סחור סחור? אנחנו הולכים ישר אל המקור

האגדה מספרת כי יש לקבל את האומגה 3 בתזונה של דגי ים, אך כפי שכבר הסברנו תזונה זו גם מזיקה גם לגופנו וגם לכדור הארץ שלנו ברמה האקולוגית ולמעשה אין בה שום צורך כיוון שהדגים עצמם אינם המקור האמיתי לאומגה 3 וגם לא לשתי חומצות השומן החיוניות EPA ו DHA.

המקור הוא אצת ים מיקרוסקופית שהיצורים הקטנים בשרשרת המזון ניזונים ממנה ולאחר מכן הדגים ניזונים מהם – כלומר אנחנו מקבלים את החומצות שומן לאחר שעברו כמה "ידיים" או במקרה שלנו סנפירים 🙂

בתהליך מבוקר אנו מגדלים את האצה ומפיקים ממנה את ה EPA, DHA בצורה אקולוגית, מוסרית ובריאה הרבה יותר. ובגלל שספיגה מקסימאלית לא פחות חשובה מאיכות חומר הגלם, יצרנו את האומגה 3 במבנה כדורי הנקרא ליפוזום בשביל להגביר את הספיגה ישירות לתאי הגוף.

אומגה 3 ליפוזומאלית

אחרי מיצוי חומצות השומן החיוניות מהאצה המיקרוסקופית עכשיו נותר רק לדאוג שהיא תגיע אליכם כמו שהטבע התכוון. בעזרת טכנולוגיה חדשנית עטפנו כל מולקולת אומגה 3 בציפוי של פוספוליפידים, שהם אבני הבניין של כל תא ותא בגוף שלנו. תהליך הייצור הייחודי הזה נקרא טכנולוגיה ליפוזומאלית מכיוון שהציפוי של הפוספוליפיד יוצר מולקולות שומניות עגולות הנקראות: ליפוזומים – ואלה מכילות בתוכו את הויטמין.

טכנולוגיה זו שינתה את כללי המשחק בזמינות ביולוגית – תוספי תזונה לרוב היו מתמוססים במעי, או מתפרקים באופן בו הספיגה אינה יעילה. בטכנולוגיה ליפוזומאלית הגוף מזהה את האומגה 3 כחלק מהתא ונותן לו ״אישור כניסה״ אל התא.

אומגה 3 ליפוזומאלית של אקוסאפ – מהמקור ישירות אל תוך התא.

מחקר על היתרונות שבספיגה וביציבות במתן אומגה 3 ליפוזומאלית.