ויטמין D נמוך – מהם הערכים התקינים הרצויים?

התשובה לשאלה מהם ערכים תקינים של ויטמין D או מה נחשב ויטמין D נמוך, משתנה ממדינה למדינה.

בגדול הכמות הנכונה של ויטמין D על סמך המחקרים העכשויים בעולם הוא לפחות 50 ng/ml ומעלה בכדי שנהיה באיזור הבטוח. landing_laboratory-mb-bg

חשוב לדעת כי מעבדות שונות מודדות ויטמין D באמצעות אחד משני המדדים הבאים:  ננוגרם למיליליטר (nmol/L) או ננומול לליטר (ng/ml). כאשר אתם בודקים את בדיקות הדם שעשיתם יש לדייק ואסור להתבלבל, כי היחס בין שני המדדים הוא יחס של 2.5:1. למשל, טווח הנורמה לפי קופות החולים מתחיל ב .75 nmol/L או ב 30 ng/ml רמות אלו זהות זו לזו.

במילים אחרות, אם בבדיקות הדם שלכם רשום ויטמין D ביחידה nmol/L, עליכם לחלק את המספר ב־2.5. כמויות של ויטמין D בתוספים נמדדות גם הן בשני מדדים: מיקרוגרמים – מק״ג (mcg) או יחידות בינלאומיות (IU יחב״ל) ההמרה הוא ביחס של 40 יחב״ל למק״ג אחד. זאת אומרת, כל 25 מק״ג שקולים ל־IU 1000 יחב״ל.

חשוב לזכור! ישנן בנמצא כמה צורות של ויטמין D. בדיקות המעבדה בישראל מודדות בדרך כלל את רמתו של D3, וכך ראוי לעשות. לפעמים לא רשום ״ויטמין D״, אלא OH 25 , הכוונה היא לאותו הדבר. כיום, מומחים ברחבי העולם ממליצים שהרמה האופטימלית של ויטמין D בדם תתחיל מ ng/ml 55-50 או 115-128 nmo/L.

שמירה על טווח זה ואפילו על מספרים גבוהים יותר יתנו לך את ההגנה הגבוהה ביותר. גבול הצריכה המרבי של נטילת ויטמין D המקובל בקרב רוב מוסדות הבריאות, הוא 2,000 יחב״ל. המועצה למזון ולתזונה של מוסדות הבריאות הלאומיים (NIH) של ארצות הברית,  קובע את הרמות הבטוחות של ויטמין D עד 4,000 יחב״ל ליום.

התקנות החדשות של משרד הבריאות הם מינון של 1000 יחב”ל ביום.