אומגה 3 דגית או צמחית? כל העובדות

אומגה 3 (Omega 3) היא חומצת שומן חיונית לבניית כל תא בגוף ולתפקודו. חשיבותה גבוהה במיוחד במוח, בלב, בכלי הדם, במערכת החיסונית ובשלד.

למעשה מדובר בחומצת שומן שהגוף לא יכול לייצר בעצמו, ולכן יש לצרוך אותה ממקור חיצוני. שני סוגי האומגה 3 העיקריים הם omega 3 ממקור צמחי ו- omega 3 מדגים.

אומגה 3 דגים היתה ועודנה הצורה הנצרכת ביותר בעולם. מדובר בתעשיית ענק המגלגלת מיליארדים. אולם אומגה 3 קיימת רק במעט מסוגי הדגים המיובאים לארץ. באלה שמגודלים או נדוגים בארץ – הוא אינו נמצא. אך גם הדגים המכילים כמות משמעותית מרכיב זה אינם מומלצים לאכילה מבחינה בריאותית.
שמן דגים נחשב למאוד לא יציב. הוא מתחמצן כבר בתהליך יצירתו, מוריד את מידת היצמדות טסיות הדם ומאט את קצב קרישת הדם. עוד הוכח כי שמן הדגים מחליש את המערכת החיסונית על-ידי האצת ההמתה העצמית של תאי-דם לבנים.

מה אומר המדע על אומגה 3?

בעבר חשבו כי שמן דגים הוא מקור עדיף לחומצות שומן אומגה 3 בשל אי יכולתו של האדם להמיר אומגה 3 צמחי אך דעה זו הופרכה לחלוטין. בהקשר הבריאותי אין שום סיבה לצרוך חומצת שומן לא יציבה, אשר מתחמצנת כבר בתהליך הייצור, ובהקשר האקולוגי – זיהום האוקיינוסים וחשש לזיהומי מתכות כבדות וPCB. האוקיינוסים היום משמשים כפח אשפה של העולם, אליהם נשפכים כימיקלים ומתכות כבדות.

PCB הם תרכובות רעילות ומסוכנות מאוד גם כשהם מגיעים בריכוזים נמוכים. ה- PCB’s עלולים להצטבר בגוף ולגרום למומי לידה, פגיעה במערכת ההורמונלית, עקרות, סרטן ועוד.

אם אתם שואלים את עצמכם כיצד הגיע PCB לאוקיינוסים, ובכן התרכובות הרעילות הללו שימשו בעיקר חברות חשמל ברחבי העולם כחומר קירור לשנאים, ונשפכו לאוקיינוסים ולנהרות, כדרך זולה וקלה להפטר מהם. ואם כל זה לא מספיק אז חשוב גם להכיר את שלושת הסיבות הבאות:

חלבון הדגים חומצי מאוד וארגון הבריאות העולמי קבע כי חלבון חומצי הוא הסיבה העיקרית ל ״פרדוקס הסידן״ (שדווקא במדינות שבהם אוכלים יותר סידן יש יותר אוסטאופורוזיס)

מתכות כבדות – דגים ידועים כיום כמזון המזוהם ביותר בכדור הארץ במתכות כבדות, במיוחד כספית. גם דגי מים עמוקים מהים הצפוני מכילים כמויות משמעותיות של כספית שהינה מתכת רעילה מאוד.

ה-FDA האמריקאי ממליץ לנשים בהריון ולנשים מינקות לא לצרוך דגים מכיוון שהכספית עוברת גם דרך חבל הטבור לעובר וגם דרך חלב האם.
מה שמצחיק הוא שדווקא בתקופת שלפני ההריון, בזמן ההריון ותקופת ההנקה יש לצרוך כמויות גדולות של omega 3 כדי שיהיה חומר גלם איכותי עבור תאי העובר והתינוק הנולד.

אומגה 3 חיונית להתפתחות מח העובר והתינוק. גם לגברים ולנשים שאינן בהריון, וכספית הינה חומר רעיל, שהשלכותיו על הגוף עדיין נחקרות.

כמו כן שמן דגים גורם לעומס על הכבד ואצל חלק מהאנשים גם לעליה באנזימי כבד.

ישנם 3 סוגים של חומצות מסוג שמן אומגה 3

EPA – חומצת שומן חיונית המהווה חומר מוצא לחומרים המסייעים בהפחתת לחץ הדם, הפחתת קרישיות הדם, וכן הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף.

DHA – חומצת שומן חיונית זו היא בעלת חשיבות רבה במיוחד למערכת העצבים ובמוח ולכן מחסור בצריכת DHA בכמות מספקת נקשר במחקרים להפרעות קשב וריכוז, בעיות התפתחות והגברת הסיכון להיווצרות דיכאון ושינויים במצב הרוח.אומגה 3
ALA – מקורה בצומח, והיא מצויה בעיקר במרווה מרושתת, אגוזי מלך, זרעי דלעת, זרעי פשתן וצ’יה.
הגוף יודע להפוך ALA לשתי חומצות האומגה 3 הדגיות: EPA ו – DHA אך לא להיפך! 

מכאן ניתן להסיק שאין צורך לצרוך גם את החומצות הדגיות וגם את חומצות האומגה 3 הצמחיות כי אם לוקחים אומגה 3 ממקור צמחי מקבלים את כל חומצות האומגה 3 שהגוף צריך.

למעשה זה הנתון החשוב ביותר שעליכם לזכור, כאשר נוטלים ALA הגוף ידע להמיר מתוך הALA את הכמות שהוא צריך לEPA ואת הכמות שהוא צריך ל-DHA.

ALA הינו האומגה 3 שעובר בצורה הטובה ביותר בחלב אם ודרך השיליה, בהשוואה לשאר סוגי האומגה .ואפילו הFDA והאיחוד הארופאי קבעו שיש להוסיף לפורמולות מזון לתינוקות ALA ולא EPA / DHA .
דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שאומגה 3 מסוג ALA (חומצה אלפא לינולנית) לא פוגעת בהתמיינות תאי דם לבנים מסוג T , בעוד שמתועדים מקרים ששמן דגים ובעיקר EPA פוגעים בהתמיינות תאי הדם הלבנים. מחקרים רבים שבוצעו על האומגה 3 הצמחי (מסוג ALA) הראו שיש לו השפעה מטיבה במחלות לב, היפראקטיביות, מחלות אוטואימוניות, שיפור בתפקוד נוירולוגי (אפילפסיה למשל) ועוד.

מה יש בשמן המרווה המרושתת שאין באף שמן אחר?

שמן מרווה מרושתת מהווה מקור איכותי של ALA  (חומצת שומן אלפא לינולנית), והינו מקור צמחי מעולה לאומגה 3, כשהוא מספק את מכלול היתרונות של האומגה 3, והרבה מעבר לכך.

ההרכב הייחודי של אומגה 3 מרווה מרושתת הפך אותה ל omega 3 הפופולארית והיעילה ביותר בתחום. אומגה 3 מרווה מרושתת טבעית ב100% ומכילה: ויטמין E , סטרולים צמחיים, אומגה 9 (חומצה אולאית), נוגדי חמצון, נוגדי דלקת, רכיבים אנטי בקטריאליים שונים ו-Q10.

מכלול הרכיבים החיוניים הללו קיימים בשמן באופן טבעי, היא בטוחה לשימוש לכל הגילאים, איננה מכילה כל רעלנים או מתכות כבדות, איננה מתחמצנת בקלות, ויעילה במיוחד לכל מצב דלקתי בגוף.

חומצת שומן אומגה 3 – יתרונות בריאותיים:

  • אנטי דלקתית – מסייעת בהתגוננות מול מחלות דלקתיות
  • תורמת להתפתחות תקינה של עוברים ותינוקות
  • משפרת ספיגת סידן במערכת העיכול
  • מסייעת לטיפול בדלקת בדרכי השתן
  • כאבי פרקים
  • יוצרת איזון נכון בין האומגה 3 לאומגה 6 בגוף
  • אקנה
  • נזלת כרונית
  • פסוריאזיס –  תוך 3 חודשים
  • הורדת רמות LDL – כולסטרול רע
  • הורדה של רמות טריגליצרידים בצורה משמעותית מאוד
  • עליה ברמת HDL – הכולסטרול הטוב
  • שינה רגועה וטובה יותר
  • ערנות וחיוניות במהלך היום
  • ADHD ,ADD – היפראקטיביות ובעיות קשב וריכוז
  • שיפור במצב הרוח ודכאון
  • פיברומיאלגיה ותשישות כרונית- נצפתה הטבה תוך שבוע אחד בלבד.
  • איזון רמות סוכר
  • שיפור בריאות העור והשיער- מניעה של נשירת שיער
  • הטבה משמעותית בדלקות חניכיים
  • השפעה לטובה במחלות מעי דלקתיותקרוהן וקוליטיס
  • שומרת על בריאות הלב
  • שומרת על בריאות המוח
  • מחזקת את שורשי השיער

יציבות

בניגוד למקורות אחרים של אומגה כמו- שמן פשתן, זרעי צ’יה, שמן דגים ושמן המפ, שמן המרוה המרושתת מציג יציבות יוצאת דופן, הוא עמיד בטמפרטורת החדר, אינו מכיל חומרים משמרים, וחיי המדף שלו הם עד כשנתיים. אין שום מקור של אומגה 3 בטבע אשר מציג איכויות יוצאות דופן כאלו של יציבות ללא תוספת מייצבים מלאכותיים.

המרווה המרושתת היא המקור היציב ביותר של אומגה 3 בטבע היא שומרת על יציבות כשנתיים בטמפרטורת החדר ללא תוספת מייצבים. זהו המקור היחידי של אומגה 3 שבו האומגה 3 נשארת אפקטיבית למשך יותר משנתיים- לא בטוחים? פשוט תתטעמו.

לחצו כאן לעיון בטבלת השוואה של כל סוגי אומגה 3 הקיימים בשוק .

אומגה 3 בהריון

קיימות היום המלצות בין לאומיות לצריכה מומלצת של אומגה 3 עבור כל אישה במהלך ההיריון ובהנקה. חומצות שומן אומגה 3 נמצאו כתוספי תזונה חיוניות להתפתחות נוירולוגית תקינה של התינוק. עם זאת, התזונה המערבית הסטנדרטית כיום דלה בחומרים מזינים. נשים בהריון חסרות במיוחד באומגה 3 מכיוון שהעובר משתמש במאגרי האומגה 3 של האם להתפתחות תקינה של מערכת העצבים שלו.

האומגה 3 המוכרת כחומצת השומן Alpha Linoleic Acid) ALA) היא צמחית, דגים ממירים אותה לשתי חומצות שומן נוספות הנאגרות בכבד הדג (EPA, DHA).

חומצות ALA נמצאות בחלב האם, והן חיוניות להתפתחותו של מוח העובר ועיניו. מחקרים מוכיחים כי הוספת ALA לתזונה של נשים בהריון יש השפעה חיובית על התפתחות חזותית והקוגניטיבי של התינוק. כמו כן צריכה גבוהה יותר של חומצות שומן של אומגה 3 עשויים להפחית את הסיכון לאלרגיות אצל תינוקות.

כמו כן הוכח כי צריכה מוגברת של ALA הכרחית כדי להוריד את הסיכון לרעלת הריון ואף עשויה להגדיל את משקל הילוד.

לקריאה בהרחבה על אומגה 3 בהריון

אומגה 3 לילדים ממקור צמחי

המוח שלנו דורש ויטמינים וחומרים מזינים כבר מהיום הראשון לחיינו. תזונה אופטימלית עשירה בנוטריינטים היא הכרחית עבור כל אותם 100 מליארדי תאים במוח כדי לתפקד ביעילות לפעולות כמו שמיעה, ראייה, ריח, דיבור, הליכה, למידה או ריכוז.

75% מהתפתחות המוח מתרחשת בתקופת הינקות, לכן חשוב מאוד לשלב חומצות של אומגה 3 כבר מהשנים הראשונות של התינוק.
הצריכה התזונתית אצל הילדים עשויה להיות קשורה לביצועיהם הנפשיים ורמות הריכוז, זאת משום שכאשר אנו לומדים משהו חדש, תאי המוח שלנו שולחים מסרים אחד לשני, כדי לעשות זאת ביעילות התאים צריכים להיות מוזנים במזון עשיר בנוטריינטים.

ילדים ומבוגרים שנולדו לפני הזמן (פגים), הינם בעלי נטייה גבוהה יותר להפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, חרדתיות יתר, תפקוד חברתי לקוי ואימפולסיביות בהשוואה לילדים ומבוגרים שנולדו לאחר הריון מלא.

לקריאה בהרחבה על אומגה 3 לילדים

אומגה 3 מרווה מרושתת והפרעות קשב וריכוז

לאחר אבחון רשמי שתוצאותיו מעידות על הפרעת קשב וריכוז, אופציות הטיפול העומדות בפני ההורים כוללות טיפול קונבנציונלי, המבוסס על ריטלין או על קונצרטה, ולחילופין – טיפול טבעי. האלטרנטיבה הטבעית תהיה מבוססת, במרבית המקרים, על אומגה 3. התגלית של אומגה 3 מרווה מרושתת, המוכרת כיום כמקור איכותי ועשיר במיוחד של חומצות שומן אומגה 3, מתגלה במקרים רבים של הפרעות קשב וריכוז, כפתרון טבעי ויעיל אשר חוסך מהילד המטופל את תופעות הלוואי המתלוות, בדרך כלל, לשימוש בתרופות הקונבנציונליות.

על אומגה 3 – לסיכום

צמח המרווה המרושתת מוכר כצמח רב תועלת רפואית מזה שנים רבות. למעשה שמן המרווה מהווה תגלית ישראלית פרי פיתוח של המכון הוולקני, אשר גילה כי שמן המרווה המרושתת מכיל ריכוז גבוה במיוחד של חומצות אומגה 3, וכי מדובר בשמן היציב ביותר בעולם, בניגוד למקורות צמחיים אחרים של אומגה 3, אשר מתחמצנים בקלות, ועלולים לאבד את יתרונותיהם הבריאותיים במהירות.

כמו כן שמן המרווה נקי לחלוטין מכספית ומתכות, אינו מכיל אלרגנים או הורמונים צמחיים , תוסף התזונה – שמן המרווה הינו המקור היציב ביותר לאומגה 3, טעמו של שמן המרווה טוב והוא ללא טעם לוואי.

מחקרים קליניים מוכיחים: 

Department of Biology, Appalachian State University, Boone, NC 28608/ USA
Received 11 March 2009

Department of Health, Leisure and Exercise Science Appalachian State University/ Boone, NC 28608, USA

Ahmed, M.; Ting, I.P.; Scora, R.W. Publication Date (May-Jun 1994) Plant physiology and biochemistr

Salus cum propositum vita. Volumen 9 No.1  Enero-Marzo 2008

Interdisciplinario de Investigación para el Desarrollo Integral Regional/ CIIDIR IPN, (Guasave, Sin., México) Laboratorio Estatal de Salud Pública de Guanajuato. Secretaría de Salud (Léon, Gto. México). Centro. Facultad de Medicina de la Universidad de Guanajuato. Departamento de Nutrición (León, Gto., México).

הפרעות קשב וריכוז ADHD:

Hirayama S, Hamazaki T, Terasawa K. Effect of DHA-containing food administration on symptoms of adhd – a placebo-controlled double-blind study/Eur J Clin Nutr 2004;58(3):467-73.

 

המרת אומגה 3 צמחית ALA לחומצות שומן שמן דגים:

Ailsa A Welch, Subodha Shakya-Shrestha, Marleen AH Lentjes, Nicholas J Wareham, and Kay-Tee Kha

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 88, No. 3, 801-809, September 2008

de Lorgeril et al. / Lancet 18:345, 1995
Djousse,L. et al- Hypertention 45:368, 2005
deGroot RH et al- Am.J.Clin.Nutr. 79:251,2004
Green,P and Yavin,E- J.Neuroscience Res 52:129.1998