לחץ וחרדה – אפשר גם אחרת

הכירו את הסימפטומים ללחץ וחרדה

ראשית חשוב להכיר ולזהות את הסימפטומים שנלווים למצבי לחץ ולרדה. מחשבות שליליות וטורדניות יגרמו בהמשך לרמות החרדה לעלות.

קחו פסק זמן

בזמן חרדה, המערכת הפזיולוגית נכנסת למצב של עוררות יתר, והמערכת הסימפטטית נכנסת לפעולה. חשוב להכיר טכניקות הרפיה נכונות שיחזירו את הגוף למצב רגיעה ויורידו את הסטרס והחרדה.  הרפייה יכולה לבוא לידי ביטוי בנשימות עמוקות, עצימת עיניים, דמיון מודרך כשאנחנו חושבים על הדברים שעושים לנו הכי טוב, להיחשף לאור השמש, או אפילו לעשות פעולות פשוטות כמו שטיפת כלים או נקיון הבית יסיטו את תשומת הלב של מערכת העצבים מהמצב החרדתי.

דמיון מודרך – טיפול טבעי בסטרס

טיפול טבעי בסטרס כולל בין היתר גם תרגול טכניקות שונות של דמיון מודרך, המאפשר לגוף לזהות חשיבה שאינה מאיימת ובכך לווסת רמות לחץ וחרדה בצורה נכונה יותר עבורנו.

לחץ וחרדה

תוספי תזונה

שיטה נוספת ויעילה עבור טיפול טבעי בסטרס, היא באמצעות תזונה נכונה ותוספי תזונה. אנשים רבים בוחרים בנטילה של תרופות כימיות נגד חרדות, התרופות יכולות לעזור באופן נקודתי אך לא לטפל וחשוב להיות מודעים לסיכונים של תרופות חרדה. מעבר להתמכרות, הם יכולים לגרום למגוון רחב של תופעות לוואי.
לפני שממהרים לקחת תרופות ממכרות צריך לדעת שמחקרים הוכיחו כי מצבי חרדה מצביעים על מחסור במוליך העצבי סרוטונין.

B12 מסוג מתיל-קובלמין 

מתיל-קובלמין B12 היא הנגזרת היחידה שמשתתפת בתהליך המטבוליזם של ההומוציסטאין. תהליך ההמרה של הומוציסטאין למתיונין מתבצע דרך מתיל B12 ובכך מגדיל את הייצור של (SAM-e (S-adenosyl methionine).
SAMe הינה הנגזרת של החומצה האמינית מתיונין, רכיב זה קיים בכל תאי הגוף, ואחד מתפקידיו המרכזיים הוא בתהליך המתילציה, .ה-SAM-e אחראי לויסות מצבי רוח ע"י העלאת רמות הנוראפינפרין והסרטונין. ריכוז זה מצוי בגופינו באופן טבעי, אך רמתו פוחתת עם הגיל.
מעבר לזה ה SAM-e תורם לתהליכים חשובים בגוף כגון: בניית סחוסים, סינתוז של נוירוטרנסמיטורים, וניטרול תאים בגוף.
שימושים נוספים: דלקת פרקים, פיברומיאלגיה, תסמונת קסם וסתית (PMS), הפרעות קשב וריכוזׁ(ADHD).

לפרטים נוספים על B12 מתיל-קובלמין

מגנזיום גליצינאט 

מגנזיום הוא בין מינרלי ההרפיה וההרגעה החשובים ביותר בטבע , הוא קשור ישירות לאיכות השינה, למצבי סטרס, לשחרור אנרגיה, למצבי רוח, לחולשת שרירים, עייפות ועוד . קיים קשר הדוק בין תפקוד הגוף והמוח. כשנוטלים מגנזיום גליצינאט (כלומר שקשור לחומצת האמינו גליצין) ,המולקולה מגיעה לתוך התא ועוברת תהליך מטבולי שמשחרר את המינרל מחומצת האמינו וגורם לשניהם להיות זמינים לתהליכים השונים באיברים ובמערכות השונות בגוף.
סביר להניח שהסיבה לכך שמגנזיום הוא כל כך יעיל הוא משום שאנשים רבים חווים תסמיני חרדה בולטים יותר כתוצאה מהמחסור במגנזיום ולא כתוצאה מסטרס מהסביבה.

לקריאת מחקרים קליניים בנושא

פעילות גופנית במקום תרופות

חשיבותה של הפעילות הגופנית כמשפרת את איכות החיים אינה מוטלת עוד בספק.

מחקרים רבים הוכיחו שיש קשר הדוק בין אורח חיים פעיל המשלב תזונה מאוזנת ובין הקטנת הסיכון לחלות במחלות שונות, בהן גם מחלות לב כלי דם וסוכרת. לאחרונה אף הוכח הקשר גם ביחס למחלות הסרטן. ההשפעה של אורח החיים הפעיל באה לידי ביטוי בהפחתת הסיכון לחלות בעיקר בסרטן השד, מעי הגס והערמונית כמו גם סרטן הלבלב, הכליות, הרחם והוושט.

פעילות גופנית תורמת גם למצב נפשי טוב באמצעות האנדרופינים המשתחררים כשהיא מתבצעת ובכך אפשר לומר שהפעילות הגופנית מחזקת את הגוף ויש לה תפקיד מכריע בשמירה עליו מפני מחלות.

עוד דבר שברור היום לכל מי שמתעניין בבריאות, הוא חשיבותה של בריאות הנפש. "נפש בריאה בגוף בריא" אינה קלישאה, זו המציאות.

החיים המודרניים, העיסוק בהגשמה עצמית וקריירה, יחד עם קשיים כלכליים, ציפיות עצמיות גבוהות, קושי בניהול זמן וחיי זוגיות טובים – אנשים רבים חווים תסכול, כעס, סטרס (לחץ) ודיכאון. לתופעות הללו יש קשר ישיר לבריאות שלנו.

הסטרס פוגע בכל מערכות הגוף ויכול לבוא לידי ביטוי בסימפטומים רבים: בעיות עיכול (עצירות, שלשולים, תסמונת המעי הרגיז, כיב קיבה), בעיות נשימה, אלרגיות, עייפות, חוסר ריכוז, כאבי ראש, נדודי שינה, דיכאון וחרדות. בנוסף, סטרס לאורך זמן מחליש את מערכת החיסון ובכך הוא מהווה גורם משמעותי בהחלשת הגוף.

זכרו: פעילות גופנית ותזונה בריאה מסייעות לתחושת החיוניות, התורמת לשיפור במצב הרוח.

גם הקפדה על בריאות מערכות היחסים שלנו קשורה בכך. הקדשת זמן איכות לחברים, לזוגיות, לילדים ולהורים, אימוץ חיית מחמד ונתינה לזולת כל אלה משפרים את ההרגשה וטומנים בחובם שיפור ניכר בבריאות.