ויטמין C זכור לרבים מאתנו מהילדות כתרופת פלא – הצטננת? קח ויטמין C, אתה חלש? קח ויטמין C, רוצה עור בריא? נכון, ויטמין C.

אז מה יש בו בוויטמין הזה שהופך אותו לכל כך הכרחי עבורנו ומדוע ויטמין C ליפזומלי מומלץ אף יותר?

מה זה בעצם ויטמין C?

ויטמין C הידוע גם בשם חומצה אסקורבית, הינו ויטמין מסיס במים, כלומר הוא זקוק למים על מנת להתמוסס. הוא גם אינו נאגר בגוף ומופרש עם השתן, ולכן בעת הצורך יש לדאוג לכמות מספקת לאורך כל שעות היום.

ויטמין C הינו ויטמין עדין ביותר, על מנת לשמור אותו זמין ואיכותי לגוף מומלץ לאכול את המזון בו הוא נמצא בצורתו הגולמית ביותר- ללא קילוף, חיתוך או בישול.

כיום כולנו יודעים שוויטמין C נוטל חלק בתהליכי בקרת דלקת, אנטיאוקסידנט רב עוצמה המסוגל לנטרל רדיקלים חופשיים, מסייע בבניית קולגן, יש לו תפקיד בשמירת בריאות העור, השיניים, החניכיים ותאי דופן של כלי דם.
כמו כן יש לו תפקיד בהחלמת פציעות ורקמות צלקתיות.

ויטמין C

 

בעידן החדש אנשים רבים נוטלים תוספי תזונה המבטיחים להם כי התוסף ישפר ואף ישנה את איכות חייהם.
רמת הביצועים של תוספי תזונה תלויה בזמינות הביולוגית של המרכיבים הפעילים, אשר מושפעים באופן ישיר מצורת הייצור של אותו תוסף תזונה ומאיכות חומרי הגלם.
טבליות או קפסולות ואבקות אינן דווקא התצורה המיטבית עבור תוספי תזונה. חלק נספגים היטב, אך רבים מהם לא והכל קשור כיצד הגוף מפרק אותם ומעבד אותם וכמה מהרכיבים הפעילים נספגים בפועל בתאים בגופנו.

מויטמין סי לויטמין סי ליפזומלי נוזלי

ויטמין c חומצי רגיל (חומצה אסקרובית) הינו ויטמין מסיס במים וצריכתו המרובה אמנם תביא לכם הרבה בריאות אך היא גם בעייתית עם המעי, כיוון שכדי לקבל את המנה הרצויה לגוף של ויטמין c עליכם לצרוך כמות גבוהה של טבליות שתגרום לגירוי של המעי ותעלה את רמת החומציות במערכת העיכול.

לכן בתהליך ייצור מיוחד עטפו את המולקולה המסיסה במים במולקולה מסיסה בשמן.
וכך נוצר ליפוזום: מולקולת שומן עגולה המכילה בתוכה את הויטמין.

המעטפת של הליפוזום דומה מאוד למבנה של קרום התא האנושי (מעטפת התא), לכן כשהיא נפגשת עם תא היא מצליחה לחדור את הקרום שלו בקלות רבה ולאפשר לליפוזום לספק לו את תכולתו.

מנגנון ספיגה זה שונה מהותית ממרבית סוגי הויטמיני C הנמכרים בארץ ויש לו מספר יתרונות:
הנוזל נספג כשומן ואינו מגרה את מערכת העיכול, לכן ניתן לקחת כמויות גבוהות בעת התקררות או כל מקרה אחר.
הציפוי המיוחד מגביר את הטמעתו וספיגתו בגוף, מונע התפרקותו בחומציות הקיבה, ונספג ישירות בתאים.
סוגי הויטמיני C שנעטפו בליפוזום לא חומציים לכן מתאימים במיוחד לאנשים שסובלים מחומציות-יתר.
הספיגה הליפוזומלית משפרת את הזמינות הביולוגית של הויטמין C לתאים פי 5 מויטמיני C אחרים.
מדובר בתהליך ייצור שנחשב ליעיל והאפקטיבי ביותר בעולם תוספי התזונה היום.

 

בתמונה ניתן לראות ויטמין C עטוף בליפוזום

 

 

liposome1
מבנה של ליפוזום: מולקולת הויטמין עטופה במעטפת שומנית

 

ויטמין C לילדים

ויטמין C הכרחי לחידוש רקמות שטחיות, בנייה של עצמות ותיקון של כדוריות דם אדומות.

חשוב במיוחד לילדים אשר נמצאים בגדילה מתמדת. עוזר לשמור על החניכיים, ומחזק כלי דם, חשוב במיוחד למזעור חבלות משריטות ונפילות. בנוסף ויטמין C הכרחי לתהליך של ריפוי פצעים. מחזק מאוד את המערכת החיסונית ומונע התפרצות זיהומית דרך תגובת הלימפוציטים ופעילות “תאי ההרג הטבעי”.

ויטמין C משחק תפקיד קריטי במספר תהליכים ביוכימיים בגלל פעילותו כקו-פקטור למספר אנזימים. הוא מעורב בביוסינטזה של קולוגן וקרניטין, במטבוליזם של טירוסין, מוליכים עצביים, תרופות וסטרואידים, כמו כן עוזר לגוף לספוג ברזל מהמזון.

ויטמין C לעור הפנים

ויטמין C הכרחי לסינטזה של קולגן, תומך בייצור הקולגן, רקמות החיבור, הגידים והעצמות.

ויטמין C מעורב לא רק בתהליך של שינויים באמצעות אנזימים מתאימים (הידרוקסילציה) אלא גם הכרחי לחידוש רקמות שטחיות.

מחקרים מראים שויטמין C פועל כגורם המעורר תגובה של נתיב הקולוגן.

ויטמין C הוא נוגד החמצון העיקרי בציטופלזמה וכנראה שגם הנוגד חמצון הכי רב גוני.

ויטמין C יכול לדכא באופן מידי פעילות של רדיקלים ריאקטיבים ולהגן על רקמות וכך מגן על העור ומסייע להפחתת נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים.

ויטמין C עשוי לסייע בהפחתת קמטוטים שנגרמו מהשפעת קרני UV ולתרום למלחמה באבדן גמישות העור כתוצאה מהנזק לקולגן.


ויטמין C בהריון

ויטמין C הכרחי לריפוי רקמות, ריפוי פצעים, צמיחה ובנייה של עצמות ועור בריא. ויטמין C גם עוזר להילחם בזיהומים ופועל כאחד נוגדי החמצון החזקים ביותר, כמו כן מחזק מאוד את המערכת החיסונית של האם ושל העובר.

גם האם וגם התינוק זקוקים לויטמין C מדי יום – ישנה חשיבות רבה לייצור קולוגן. הקולוגן הינו חלבון מבני שמהווה את המרכיב העיקרי של הסיבים הלבנים ברקמות החיבור- גידים, רצועות, עור, עצמות, כלי דם, מעיים וסחוס.

בהתבסס על מחקרים בבעלי חיים, חוקרים סבורים שמחסור בויטמין C בתינוקות יכול לפגוע בהתפתחות נפשית.

ויטמין C לתינוקות

ויטמין C הינו אחד הויטמינים החשובים ביותר עבור תינוקות וילדים משום שהוא תורם לבריאות כללית, אולם במשך ארבעת החודשים הראשונים לחייו של התינוק, חלב האם מציע את כל הוויטמין C שהתינוק צריך. במידה ומחליטים לתת ויטמין C כתוסף מומלץ רק אחרי גיל 4 חודשים במינון של רבע כפית (50 מ”ג.)

ויטמין C ואסתמה

רמות גבוהות של ויטמין C נמצאו קשורים עם סיכון נמוך לאסטמה. הויטמין פועל כאנטי-היסטמין טבעי, המחליש סימפטומים של אסתמה ואלרגיות אחרות.

החלמה מניתוח, כוויות

כאמור ויטמין C ממלא תפקיד חשוב בהחלמה מפציעות היות והוא מעודד סינתזה של קולגן. תוספת ויטמין C נחשבת לנחוצה מאד לאחר ניתוחים ובמצבי פציעות וכוויות.

ויטמין C לשיער

ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים, כלומר הגוף לא יודע לאגור אותו. ויטמין C מספק יתרונות רבים, אחד מהם כולל סיוע לטיפול ולמניעת נשירת שיער.

ויטמין C הכרחי בשביל תיקון וייצור רקמות חיבור. כמו כן חשוב מאוד לריפוי של פצעים, גידים ועצמות.

ללא ויטמין C לא יווצר בגוף הקולוגן, אשר משמש לייצור עור, עצמות, רצועות, כלי דם, רקמת צלקת ושרירים.

כנוגד חמצון חזק הוא אחראי להפחתת נזק שנגרם ע”י רדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים עלולים להזיק לשיער ולהפוך אותו לשברירי וחלש. ויטמין C עוזר לקדם צמיחה של שיער בריא ומסייע למניעה של מצבים שונים שעלולים להזיק לשיער.

מחסור בויטמין C קשור בקשר ישיר במחסור בקולוגן, ועל כן עלול לגרום לשיער יבש ומפוצל,  מה שבהמשך עלול להווביל לנשירת שיער ולהתקרחות.

כמו כן ויטמין C יכול לדכא באופן מיידי פעילות של רדיקלים ריאקטיבים ולהגן על רקמות. הוכח שלויטמין C ישנו תפקיד חשוב בהגנה של ליפופרואטינים (כדוריות המורכבות מצירוף של חלבון וליפידים) בצפיפות נמוכה – דבר אשר הכרחי ביותר לבריאות הלב וכלי הדם.

הויטמין C הינו נוגד חמצון רב עוצמה ומסייע בתפקוד האנטיאוקסידנטי של ויטמין E.

משחק תפקיד משמעותי בבניה מחדש של גלוטטיון ופלבנואידים (חומרי הצבע בצמח שתפקידם לשמור על הצמח מנזקי החמצון). מפחית מנזקי עישון, יעיל בטיפול באסתמה, אקזמה, אין-אונות.
ויטמין C יעיל בסיוע להחלמה ממחלות וירליות ומחלות חיידקיות נלוות.

מתח נפשי, אלכוהוליזם, מחלות כרוניות

מומלץ לצרוך מינונים גדולים יותר של ויטמי C במצבים אלו. ידוע שמחלות כרוניות, לחץ, עישון, אלכוהוליזם וזיהומים ויראליים גורמים לירידה תלולה ברמות של ויטמין C בדם.

בנוסף ויטמין סי מסייע בייצור מיץ מרה בכבד וגם בניטרול השפעתם הרעילה של אלכוהול ורעלנים אחרים.

ויטמין C למעשנים

ויטמין C הוא אחד מנוגדי החימצון החזקים ביותר ולכן מסייע בהפחתת נזקי העישון והוא ויטמין חובה למעשנים.

מה גם שהסיגריות הם “שודדי” ויטמין C – כל סיגריה “זוללת” מהגוף 25 מ”ג של ויטמין C! בשל סיבות אלו הקצובה היומית המומלצת לאדם מעשן גבוהה בכ35 מ”ג מהקצובה הרגילה המומלצת.

ויטמין C שאלות נפוצות

ש: האם ויטמין C יכול לעזור כטיפול מונע למחלות?

ת: בהחלט. להלן רק חלק מהמחלות השכיחות בימינו אשר ניתן למנוע אותם בעזרת צריכה קבועה של ויטמין C: מחלות לב וכלי דם – צריכה מוגברת של ויטמין C בתזונה גורמת להגנה מפני מחלות לב וכלי דם, כמו התקפי לב ושבץ. ממחקרים עולה כי קשה להפריד את ההשפעה של ויטמין C על הפחתת הסיכון למחלות אלה מההשפעות של יתר המרכיבים בירקות ובפירות, לכן חשוב לצרוך תזונה העשירה בירקות ובפירות ולתסף בויטמין בעת הצורך.

מחלות סרטן – צריכה מוגברת של ויטמין C בתזונה נמצאה קשורה להפחתת הסיכון לסרטן של הפה, הגרון ומיתרי הקול, הושט, הקיבה, המעי הגס והרקטום, והריאות. יתכן שבקרב נשים מסוימות, צריכה מוגברת של ויטמין C עשויה לתרום גם להגנה מפני סרטן השד.

קטראקט – מחקרים מסוימים מראים כי צריכה מוגברת של ויטמין C קשורה בסיכון נמוך יותר לקטראקט (התעכרות עדשת העין), הסיבה המובילה לעיוורון במבוגרים.

סוכרת – צריכה מספקת של ויטמין C עשויה לתרום למניעת כמה מן הסיבוכים הקשורים בסוכרת.

עודף בויטמין C

חלק מן התסמינים הנפוצים יותר של ויטמין C בעודף נטילת ויטמין C  קשורים  במערכת העיכול, אבל בעיות עיכול יגרמו רק כאשר נוטלים ויטמין C פשוט שמגרה את מערכת העיכוי וגורם לשלשולים. נטילה של ויטמין C ליפוזומאלי לא תגרום לגירוי המעי ותגביר את הספיגה פי 5 מכל סוג אחר של ויטמין.

חוסר בויטמין C

מגוון רחב של תסמינים מראה כי אדם סובל ממחסור בויטמין C. להלן כמה מן התסמינים הבולטים ביותר: עייפות – לאדם עם מחסור בויטמין C תהיה נטייה להתעייף ביתר קלות.
שינויים במצב רוח – אנשים עם מחסור בויטמין C עלולים להיות עצבניים וקצרי רוח.

משקל – אדם עם מחסור בויטמין C עלולה לחוות ירידה פתאומית במשקל.

כאבי מפרקים ושרירים – כאבים כרוניים בגפיים או במפרקים יכולים להיות סימפטום של מחסור בויטמין C.

חבורות – אנשים עם מחסור בויטמין C נוטים להיפצע בקלות.
שיניים וחניכיים – מנה יומית בריאה של וויטמין C תורמת לבריאות שיניים וחניכיים, מחסור עלול לגרום להידרדרות של בריאות החניכיים. בעיות חניכיים הן סימפטום של מחסור בויטמין C.

שיער ועור יבש – שינויים במצב העור והשיער יכולים לאותת שהגוף אינו מקבל מספיק ויטמין C.
זיהומים – כאשר אדם לא צורך מספיק ויטמין C, הדבר יכול להתבצע בריפוי איטי של פצעים ומצבים של זיהומים ודלקות בגוף.

ויטמין C במזון

להלן רשימת המזונות עם המינון הגבוה ביותר של ויטמין C:

פלפל אדום ירוק וצהוב, גואיבה, פאפאיה, קיווי, תות שדה, תפוז, מלון, לימון, פטרוזיליה, כרובית לא מבושלת, אשכולית, אפרסמון, ערמונים, קולורבי, עגבניה.

מה פוגע בספיגה של ויטמין C?

קפאין עלול לעכב ספיגה של ויטמין C.

כמו כן בישול ממושך של מזונות מועשרים בויטמין C. מומלץ לחתוך את הפרי או הירק סמוך לאכילתו.

מחקרים חדשים מראים שאנשים מעשנים זקוקים ליותר ויטמין C מאשר אלו שלא מעשנים.