מבחר תוספי תזונה לשיער / ויטמינים  לשיער:

סידן לשיער

תזונה עשירה בויטמינים ומינרלים עשויה לעזור להאט או למנוע נשירת שיער. אבץ, ברזל, וסידן הם המינרלים החשובים ביותר לעור ושיער בריא. סידן הוא האחד המינרלים החיוניים ביותר הנחוצים כדי להבטיח צמיחה תקינה, רבייה ותחזוקה של הגוף. מחסור בסידן יכול לגרום לסימפוטים רבים ובין היתר לנשירת שיער ושיער בעל מראה לא בריא אשר לוקה בחוסר חיוניות, דק ושברירי.

מעבר לעובדה שסידן הוא הכרחי למניעה של אוסטאופורוזיס ולחיזוק העצמות סידן גם מסייע בכיווץ וההרפיה של שרירים, איתות עצביף, אחראי על קרישיות הדם והפרשת הורמונים ואנזימים.

תוספת של סידן במזון או בתוסף תזונה תוכל לזרז את אנזים הביוטין, אנזים אשר אחראי על גדילת תאים וחיזוק צמיחה של שיער בריא.

הסיבה שסידן הוא מינרל כה הכרחי לשיער בריא הוא בגלל ש זקיקי השיער משתמשים בסידן בו כדי לייצר את חלבוןהקרטין. הקרטינים  הם חלבונים סיביים בלתי מסיסים ובלתי ניתנים לעיכול המרכיבים את הרקמות הקרניות של הגוף, כגון ציפורניים, שיער והשכבה החיצונית ביותר של העור. הקרטין הוא זה ששומר על  השיער מבריק, בריא וחזק.

גורמים רבים יכולים להיות אחראיים לנשירת שיער כולל תזונה לקויה, מחלות, תרופות מסוימות ושימוש מוגזם בכימיקלים ומוצרי יופי לשיער. חשוב לזכור שהאיזון בין סידן ומגנזיום הוא חשוב לצמיחת שיער בריאה. אם יש יותר מדי סידן ביחס למגנזיום השיער עלול להיות שביר וחלש.

להמשך קריאה על סידן

ויטמין D לשיער

ויטמין D3, או בשמו האחר כולקלציפרול (cholecalciferol) או קלציטריול, אחראי באופן ישיר על תהליך יצירת הקרטין. הקרטינים הם קבוצה של חלבונים סיביים בלתי מסיסים ובלתי ניתנים לעיכול שיוצרים את הרקמות של הגוף, כגון ציפורניים, שיער והשכבה החיצונית ביותר של העור.

בשנים האחרונות הוכח הקשר הישיר בין מחסור של ויטמין D לנשירת שיער. ויטמין D אחראי באופן ישיר על צמיחת זקיק שערה בריא, הקרקפת היא בית למיליוני זקיקי שיער אשר נמצאים בשורשי השיער שלנו. נטילת ויטמין D יכול להפחית את נשירת השיער ע”י גירוי של זקיק השיערה ואת התאים המרכיבים אותה.

כמו כן, ויטמין די מסייע בספיגת הסידן בגוף, מינרל הכרחי לבריאות וגדילה בריאה של זקיקי השיער. כאשר רמת הסידן בגוף היא נמוכה הדבר יכול לגרום לנשירת שיער ושיער לא בריא.

ויטמין D עובד במנגנון שמפעיל גנים אשר מעודדים צמיחת שיערה תקינה, אובדן או מחסור בגנים אלה עלול לגרום לנשירת שיער. כמו כן הרבה מחלות יכולות להיגרם כתוצאה ממחסור בויטמין די, וכידוע גוף אשר אינו בריא מבפנים ישפיע גם חיצונית על מגוון מערכות ובניהן על צמיחת השיער ועור הקרקפת.

להמשך קריאה על ויטמין D

ויטמין B12 לשיער

ויטמין B12, כמו כל הוויטמינים מקבוצת B יגרמו לזרימת דם לקויה לקרקפת, מה שימנע מחומרי הזנה חיוניים להגיע לשורש השערה, כך שהיא תיחלש ותנשור.

ה-B12 מספק הזנה לכל התאים בגוף, כולל זקיקי השערה.

אם התזונה שלך דלה בויטמין B12 או שיש לך בעיית ספיגה (לרוב האנשים יש בעיית ספיגה, גם למי שאוכל מזונות מן החי)  ישנו חשש לנשירת שיער או האטה בקצב הצמיחה הנורמלי של השיערה. זאת משום שתא של זקיק שיערה לא יצמח כשיש מחסור בB12. כמו כן ויטמין B12 הוא חשוב במיוחד לבריאות מערכת העצבים וליצירת תאי דם אדומים, וכשאחד מאלה נפגע הדבר ישפיע על צמיחת שיער ואף יגרום לנשירת שיער.

כמו כן אנשים שסובלים ממחסור בB12 עלולים לסבול מאנמיה, והאנמיה עלולה לגרום לנשירה ולשיער דליל.

בגילאים מבוגרים מחסור בB12  יוביל לשיער שיבה בטרם עת.

להמשך קריאה על ויטמין B12

אבץ לנשירת שיער

האבץ הינו מינרל חיוני שמצוי כמעט בכל תא בגופנו. הוא הכרחי במרכיבים של למעלה מ-300 אנזימים שונים המעורבים בתהליכים ביוכימיים שונים בגוף האדם, אחראי על תפקוד תקין של המערכת החיסונית ובלוטת הערמונית, אחראי על יצירת הקוד הגנטי בגופנו (DNA), ועוזר בריפוי מהיר של פצעים.

אבץ הוא אחד המינרלים החשובים אשר תומכים בפעילות האנזיטית הקשורה עם מטבוליזם האנרגיה בגוף (מינרליזצית העצמות ובניית הרקמות) כמו כן האבץ עוזר לקיים את חוש הריח והטעם.

אחד הסימפטומים העיקריים של מחסור באבץ הוא נשירת שיער ושיער דק ושברירי.

להמשך קריאה על אבץ

חומצה פולית לשיער

חומצה פולית מסייעת בגידול רקמות ותפקוד התקין של תאים. החומצה הפולית עובדת יחד עם ויטמין B12 וויטמין C ומסייע ביצירת תאי דם אדום וייצור של ה-DNA. בגלל שהחומצה הפולית מקדמת צמיחת שיער על ידי חידוש התאים של זקיקי השיערה, מחסור בחומצה פולית יכול להשפיע על בריאות השיער ולהוביל לנשירת שיער ולשיער אפור בטרם עת.

להמשך קריאה על חומצה פולית

ויטמין B לשיער

לקומפלקס ויטמיני B יש השפעה חזקה על מצבי סטרס ושחיקה של הגוף. במצב של מתח לגוף יהיו חוסרים בויטמיני B מה שישפיע באופן ישיר על נשירת שיער.

אך גם מצבים של עודף בויטמין B עלולים לגרום לנשירה, על מנת לבחון האם קיים מצב של חוסר או עודף יש צורך לבקש בדיקת דם מקיפה מרופא המשפחה, ובמידת הצורך להיעזר בתוספי תזונה מתאימים.

להמשך קריאה על ויטמין B

ויטמין C ושיער

ויטמין C הוא נוגד החמצון  העיקרי בציטופלזמה וכנראה שגם הנוגד חמצון הכי רב גוני.

ויטמין C יכול לדכא באופן מידי פעילות של רדיקלים ריאקטיבים ולהגן על רקמות. ויטמין C הינו נוגד חמצון רב עוצמה ומסייע בתפקוד האנטיאוקסידנטים של ויטמין E.

צריכה נמוכה של ויטמין C עלולה לגרום לשיער יבש ומפוצל, (על פי אוניברסיטת מרילנד). למרות שנשירת שיער אינה קשורה ישירות עם מחסור בויטמין C, שיער יבש ומפוצל ממחסור בויטמין C יכול להוביל לנטייה של נשירת שיער ולמצבים אחרים הקשורים לשיער לא בריא.

ויטמין C משחק תפקיד משמעותי  בבניה מחדש של גלוטטיון ופלבנואידים (חומרי הצבע בצמח שתפקידם לשמור על הצמח מנזקי החמצון).  מפחית מנזקי עישון, יעיל בטיפול באסתמה, אקזמה, אין-אונות. יעיל בסיוע להחלמה ממחלות וירליות ומחלות חיידקיות נלוות, כמו כן מגן על נוזל הזרע מפני חמצון.

ויטמין C הכרחי לסינתזה של קולגן, תומך בייצור הקולגן, רקמות החיבור, הגידים והעצמות.

ויטמין C ליפוזומאלי מעורב לא רק בתהליך של שינויים באמצעות אנזימים מתאימים (הידרוקסילציה) אלא גם הכרחי לחידוש רקמות שטחיות.

מחקרים מראים שחומצה אסקורבית פועלת כגורם המעורר תגובה של  נתיב הקולוגן.

ויטמין C ליפוזומאלי מגיע עם כוסית מדידה לנוחות שימוש, מינון יומי הוא 500 מ”ג של ויטמין סי, אך ניתן גם לצרוך מינונים גבוהים יותר של הויטמין, מאחר והוא אינו חומצי ואינו יגרה את מערכת העיכול.

ויטמין C מחזיקה תכונות נוגדות חמצון, בדומה לE ואבץ הוויטמין. נוגדי חמצון הם אחראים להפחתת ניזק שרדיקלים חופשיים עלולים לגרום.

להמשך קריאה על ויטמין C