ויטמין B

קבוצת ויטמיני B היא קבוצה של שמונה ויטמינים השונים זה מזה במבנה ובתפקיד.

לפני שנים רבות כולם חשבו שויטמין B הוא ויטמין יחיד הנמצא בסוגי מזון דומים, אך עם השנים התברר כי בתוך ויטמין B ישנם מספר סוגי ויטמינים ועם הזמן השימוש בשם ויטמין B הלך ופחת  והוחלף בכינוי “ויטמין B קומפלקס” או בהתייחסות לויטמינים ספציפיים בקבוצה.
למעשה קומפלקס B מורכב מויטמיני B1, B2, B3, B4B5, B6, B7, B9, ו-B12. המספרים הצמודים לשמות של הויטמינים הינם לפי סדר הגילוי שלהם.

ישנם שמונה ויטמני B הנמנים עם קבוצת ויטמיני ה B אשר נבדלים זה מזה בתפקידם, אך יחד עם זאת הם חולקים מספר מאפיינים זהים. ויטמיני ה B כוללים את הויטמינים הבאים:

רכיבי קבוצת ויטמין B:

ויטמין B1 – מסייע בחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילות של מערכות העיכול והעצבים. חשיבותו של ויטמין זה עלתה במיוחד בעקבות פרשת רמדיה, כאשר עקב חסרונו בתרכובת מזון לתינוקות נפטרו ונפגעו מספר תינוקות.

ויטמין B2 – מסייע בגדילה ומונע מחסור בדם, חשוב לעיכול סדיר, לבריאות העור והשיער, ולפעילות תקינה של העיניים.

ויטמין B3 – מסייע בחילוף חומרים של סוכרים וחלבונים. חיוני לעצבים, לנשימה, לעיכול תקין וליצירת אנרגיה; מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה.

ויטמין B5 – חיוני לפעולת העצבים, מערכת החיסון, ההורמונים הנשיים והכדוריות האדומות. נמצא בדבש מלכות, כבד, קטניות, אגוזים וחלמון ביצה.

ויטמין B6 – מסייע בחילוף החומרים של החלבון ופעילות העצבים. נמצא בבשר, דגים, ביצים, קטניות, אגוזים, נבטים ושמרים.

ויטמין B7 (ביוטין) – שומר על העור ועל הכדוריות האדומות ומקטין מתח נפשי. נמצא בכבד, חלב, ביצים, בוטנים ואגוזים, קטניות וירקות עליים.

חומצה פולית (ויטמין B9) – מונעת חסר דם, מחזקת את פעילות מערכת העיכול והזיכרון. נמצאת בבשר, דגים, תרד, אגוזים, דגנים וירקות עליים.

ויטמין B12 – גדילה, פעולת העצבים ויצירת כדוריות הדם האדומות. נמצא בבשר, דגים, חלב וביצים.

ויטמין B לשיער

לקומפלקס בי יש השפעה חזקה על מצבי סטרס ושחיקה של הגוף. במצב של מתח לגוף יהיו חוסרים בויטמיני B מה שישפיע באופן ישיר על נשירת שיער.

על מנת לבחון האם קיים מצב של חוסר או עודף יש צורך לבקש בדיקת דם מקיפה מרופא המשפחה, ובמידת הצורך להיעזר בתוספי תזונה מתאימים.

ויטמין B לילדים

הויטמינים מקבוצת B, הכולל ביוטין, חומצה פולית, חומצה פנטותנית, ויטמין B-6, ויטמין B-12, ניאצין, תיאמין, וריבופלבין הינם ויטמינים חיוניים להתפתחות וגדילה תקינה אצל ילדים. ויטמינים אלה, גם משחקים תפקיד בתהליכים מטבוליים של הגוף, לרבות תפקוד תקין של אנזימים ובתהליך של הפיכת מזון לאנרגיה. למרות שילדים רבים יכולים להגיע לכמות המומלצת של ויטמין B באמצעות מזון בלבד, יש ילדים שעשויים להפיק תועלת מנטילת תוסף ויטמין B קומפלקס.

עודף ויטמין B

קומפלקס B מכיל 8 חומרים מזינים חיוניים כמו: תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, חומצה פנטותנית, פירידוקסין, חומצה פולית, ביוטין וקובלאמין. הויטמינים הללו בדר”כ שומרים על קצב חילוף חומרים תקין, כמו ותמיכה במספר איברים כולל הכבד והעור. במקרה של מינון יתר הגוף יפטר מכמויות עודפות.

רוב הקומפקס ויטמיני B אינם יובילו לעודף יתר מאחר שמדובר בויטמינים מסיסים במים. כלומר הגוף ישתמש בכמויות שהוא זקוק להם והיתר יופרש דרך השתן והזיעה.

עודף של B3 (ניאצין) הוא נדיר ועל מנת להגיע לעודף יש לצרוך מינונים גדולים של B3 לבדו ולא כחלק מקומפלקס, במידה וצורכים כמויות גדולות הדבר עלול להתבטא באדמומיות העור.

נטילה של ניאצין לבדו בכמויות גדולות עלולה להתבטא בסומק אדום עם עקצוצים או צריבה בעור. 

עודף בנטילת ויטמין B9, (חומצה פולית):  בשביל לדבר על עודף של חומצה פולית צריך להבדיל בין חומצה פולית טבעית (MethylFolate) לחומצה פולית סינטתית (הצורה הנפוצה בתעשיית התרופות ותוספי התזונה: Folic Acid). באופן ספציפי צריכת מנות גדולות של חומצה פולית סינטתית ללא ויטמין B12 יכולה למסך את הערכים של ויטמין B12, זאת אומרת שתוצאת בדיקת הדם לויטמין B12 תראה שהוא בערכים תקינים ונתון זה יהיה שקרי מאחר שויטמין B12 וחומצה פולית מתחרים על אותם רצפטורים בגוף. בנוסף חשוב לדעת שבנטילה של חומצה פולית סינטתית בגוף מתבצעת המרה לחומצה פולית טבעית, ההמרה תתבצע רק בנוכחות אנזים שנקרא MTHFR, הבעיה היא שכמעט 40%-50% מהאוכלוסיה סובלים ממוטציה, במידה ויש לאדם בעיה בגן החומצה הפולית הסינטתית לא תומר לצורתה הטבעית והנזק יעלה על התועלת. 

לכן חשוב ליטול חומצה פולית טבעית בלבד, לחומצה הפולית הטבעית אין אפשרות להיות במצב של עודף מאחר ומדובר בצורה הגולמית והטבעית ביותר של הויטמין המופקת מכלורופיל, בדיוק כמו שהטבע תכנן. ולכן גם חומצה פולית טבעית במינונים גבוהים לא תגרום לנזק, אלא הגוף יספוג את הכמות שהוא זקוק לה ואת היתר יפריש דרך השתן והזיעה כמו יתר ויטמיני B.

לקריאת המאמר – מה אתן באמת יודעות על חומצה פולית?

ויטמין B, B קומפלקס

מחסור בויטמין B

קומפלקס ויטמין B מורכב מקבוצה של מספר ויטמינים הכוללים ויטמין B1 (תיאמין), B2 (ריבופלבין), ויטמין B3, (ניאצי)ן, ויטמין B5 (חומצה פנטותנית); ויטמין B6, ויטמין (ביוטין) וויטמין B9, הידוע גם כחומצה פולית, ויטמין B12. רבים מויטמיני ה B הכרחיים לעור בריא. חוסרים בויטמיני B יכולים לגרום למספר סימפטומים הקשורים לעור, כגון דלקת עור, עור יבש, סדקים בזוויות הפה, חבורות ופצעים תכופים שדורשים זמן רב כדי להחלים.

כמו כן מצב של עייפות וחולשת שרירים קשורים קשר ישיר במחסור בויטמיני B, חוסר קואורדינציה וחוסר תחושה או עקצוצים באצבעות הידיים והרגליים.

תופעות נפשיות, כגון בלבול, כאבי ראש, נדודי שינה או עצבנות, יכולות לנבוע ממחסור בויטמיני B. רגישות מוגברת לאור היא עוד סימפטום אפשרי. אנמיה היא גם סימפטום נפוץ של מחסור בויטמיני B.

כדאי גם לקרוא על: ויטמין C.