אילו תוספי תזונה חשוב לקחת לפני בזמן ואחרי הריון?

 

למה דווקא חומצה פולית וויטמין B12 ?

חומצה פולית בהריון

הריון היא תקופה מיוחדת שבמהלכה הגוף מייצר אדם חדש כמעט מאפס. במהלך תשעה חודשים קסומים – וגם לא תמיד קלים, שינויים משמעותיים יתרחשו בגופך, הרחם תגדל ביותר מפי עשרה מגודלה המקורי, ובתוכה ישתכפל המידע הגנטי של תינוק או תינוקת חדשים, יווצרו תאים חדשים שיתמיינו לפי תפקידים, ואחד אחרי השני יווצרו כל איברי גופו, או גופה, קטנים ומושלמים, לקראת הלידה ותחילת חייו.

במהלך ההריון, כבר מיומו הראשון של העובר ברחמך, הוא יינק מדמך את כל הדרוש להתפתחותו התקינה, כאשר הגוף יעדיף לספק לעובר את כל הדרוש לו, גם אם זה יהיה על חשבון יצירת חוסרים תזונתיים אצלך. צרכיו ילכו ויגדלו ככל שהוא עצמו גדל, והקפדה על תזונה מתאימה לאורך ההריון תאפשר התפתחות אופטימאלית לתינוק ביחד עם שמירה על בריאות ועל איזון במהלך ההריון.

 

eco-mom-banner

ברזל בזמן ולאחר ההריון

עד השבוע ה-20 להריון העובר זקוק לכמות גדולה במיוחד של כדוריות דם אדומות, ולכן עד השבוע ה-20 מאגרי הברזל מתרוקנים.
במידה ואין מספיק מאגרי ברזל עלול להיגרם מצב של אנמיה הריונית.
כל הנשים ההרות נמצאות בסיכון לאנמיה הריונית, אך נשים שחוו מספר הריונות נמצאות בסיכון גבוה יותר.

אנמיה היא אף פעם לא משהו קל להתמודדות, לא לאישה ההרה ולא בכלל. היא מעלימה את הזוהר הטבעי של ההריון, גורמת לחיוורון וחולשה, מעלה את רמות העייפות, ולעתים אף גורמת לקוצר נשימה והתעלפויות.
אמנם ישנן דרכים שונות לקבל ברזל מהמזון אך בשביל להבטיח מינון מדויק ולהמנע מאנמיה הריונית בוודאות מוחלטת יש לצרוך תוסף ברזל במחצית השנייה של ההריון, וזאת בשביל להבטיח שהאם והעובר מקבלים את המינון המדויק שהם צריכים.

למה חשוב להקפיד על תזונה בריאה במהלך ההריון?

במהלך ההריון, העובר ניזון מגופה של האם. לכן אספקה סדירה של רכיבים מזינים לגוף האם מבטיחים תזונה איכותית של האם והעובר לאורך ההריון. בזמן שהגוף יעשה כל מאמץ על מנת לשמור על התפתחות תקינה של העובר, האם עצמה עשויה לסבול מאוד מחסרים תזונתיים, בשל הצרכים הגבוהים של גופה במהלך ההריון. חסרים תזונתיים במהלך ההריון עשויים לגרום לתסמיני חוסר איזון אצל האם (כמו עייפות, אנמיה, סוכרת, היפותאירואיד, ואחרים) ולהתפתחות לא תקינה אצל העובר (החל מהגדלת הסיכון להפלה וכלה בלידה מוקדמת, לידת עובר במשקל נמוך, דרך כשלים בהתפתחות העובר, למשל התפתחות לא תקינה של מערכות הגוף).

תזונה מתאימה והשלמות מזון לתקופת ההריון

במהלך ההריון חשוב להקפיד לקבל את כל הנדרש להתפתחות תקינה של ההריון דרך המזון או דרך תוספי תזונה. בדיקות דם פשוטות יגלו אילו תוספים נדרשים ותוספים מסיסים במים (כמו משפחת ויטמיני B, ביניהם ויטמין B12 וחומצה פולית,) ניתן לקחת בכל מקרה, מפני שמדובר בויטמינים מסיסים במים ועודפים מהם נשטפים מהגוף עם השתן.

לגבי ברזל, מומלץ לבדוק את הרמה לפני הנטילה וליטול ברזל

במהלך ההריון הגוף מייצר הרבה יותר כדוריות דם אדומות עבור האם והעובר, וזו הסיבה שממליצים לכל אישה בהריון תוסף תזונה של ברזל. מדובר באחד החומרים החשובים ביותר לבניית מחזור הדם האימהי, העובר והשליה.

עד השבוע ה-20 להריון, מאגרי הברזל מתרוקנים, זהו גם בדיוק השבוע שהעובר זקוק לכמות גדולה של כדוריות דם אדומות. במידה ואין מספיק מאגרי ברזל עלול להיגרם מצב של אנמיה הריונית. כל הנשים ההרות נמצאות בסיכון לאנמיה הריונית, אך נשים שחוו מספר הריונות נמצאות בסיכון גבוה יותר.

ביחד עם צריכה מתאימה של תוספי תזונה, חשוב להקפיד על תזונה מתאימה, למשל לשתות כמות רבה של מים, להקפיד על אכילה יומיומית של פירות וירקות, להפחית במלחים, סוכרים, ובפחמימות פשוטות, ולשמור על שיגרת פעילות גופנית שתתאים למצב הכושר הגופני ולהריון.

מומלץ לעבור בדיקות דם מקיפות לפחות אחת לשלושה חודשים על מנת לזהות חסרים ולטפל בהם בהקדם.

חומצה פולית בהריון

במהלך ההריון עשויים להתעורר חסרים במספר מרכיבים תזונתיים. לאורך ההריון חסרים אלה צפויים לגדול בשל הצריכה הגדלה של העובר המתפתח במשאבים. החוסרים הפופולאריים הם ברזל וויטמיני B. חוסרים אלה קל לבדוק בבדיקת דם שגרתית בהריון, ומרבית הנשים משלימות את תזונתן בתוספים על פי הצורך.

עבור העובר לחומצה הפולית תפקיד חשוב בבניין התאים. בשבועות הראשונים להיריון מתפתחים איברי הגוף של העובר ובכללם המוח. פגם זעיר בהתפתחות תאים בודדים בשלב ראשוני של ההיריון, אפילו לפני שהאישה יודעת שהיא הרה, עלול לגרום למום במערכת כולה. התעלה העצבית נסגרת כבר בשבוע השלישי או הרביעי לאחר ההפריה, ומום שיגרם בה או במוחו של העובר עלול להביא לפגיעה התפתחותית אצל העובר. זו הסיבה שארגוני הבריאות בכל העולם ממליצים להוסיף חומצה פולית, היא מפחיתה בצורה דרסטית את הסיכון למומים בתעלה העצבית.
חשוב לדעת שתוסף תזונה של חומצה פולית יש ליטול לאורך כל תקופת הפוריות, ובפרט שלושה חודשים לפני ההריון ובמשך כל אורכו.

למה חשוב ויטמין B12 בהריון?

ויטמין B12 הוא ויטמין יסודי והכרחי להתקדמות תקינה של ההריון והתפתחת טובה של העובר.

ראשית, ויטמין B12 הוא חיוני לייצור DNA ולהתפתחות תקינה של מערכת העצבים ותאי עצב אצל העובר. חוסרים בויטמין B12 במהלך ההריון עשויים להביא להתפתחות לקוייה של תאי עצב אצל העובר, כמו גם להתפתחות של מומים במוח ובעמוד השידרה והתפתחות קוגניטיבית לקוייה בילדים.

בנוסף, ויטמין B12 הוא הכרחי גם לתפקוד האם במהלך ההריון ומחסור בו הוא אחד הגורמים להחרפה של אנמיה, שהיא מצב שכיח מאוד בהריון. צריכה לא מספקת של ויטמין B12 במהלך ההריון תוביל לתחושות עייפות, חולשה, ירידה בתיאבון, ועוד.

בנוסף, מחסור בוויטמין B12 עלול לגרום לעלייה ברמות חומצת האמינו הומוציסטאין בדם. עליה בהומוציסטאין בדם במהלך ההריון נמצאה קשורה לתופעות הבאות:

– האטה בקצב הגדילה של העובר

– הגברת הסיכוי להפלה

– היפרדות שילייה

– רעלת הריון

– לידה מוקדמת

השילוב המנצח – B12 ביחד עם חומצה פולית בהריון

רבות דובר על החשיבות שבנטילת חומצה פולית במהלך הריון. חומצה פולית (או ויטמין B9) קשורה להתפתחות העובר כבר משעותיו הראשונות, ומסייעת  בהתפתחות שילייה תקינה כשהעובר נובט ברחם. בהמשך ההריון היא משתתפת בתהליכי חלוקת התאים, ביצירה של כדוריות דם אדומות, בפגיעה בהתפתחות תעלת השידרה אצל העובר, ומניעת מומים פתוחים בתעלה העצבית בעובר. חשוב לדעת שמומים אלה נוצרים בטרימסטר הראשון של ההריון ולכן ההמלצה היא ליטול חומצה פולית במשך שלושה חודשים לפני ההריון ולאחר מכן לאורך כל ההריון.

חומצה פולית וויטמין B12 חיוניים לייצור תאי דם אדומים תקינים, וביחד עם ברזל, גם ויטמין B12 וגם חומצה פולית עשויים להיות גורמים או זרזים של התפתחות אנמיה במהלך ההריון.

הקפדה על כמות מספקת של ויטמין B12 וחומצה פולית היא הכרחית למניעת מומים בעובר ומפחיתה את הסיכון להפלת עובר בריא.

שיתוף הפעולה של ויטמין B12 וחומצה פולית (ויטמין B9) הינם חשובים ביותר.  הם יחד מייצרים יחד תאי דם חדשים שמסייעים בספיגת הברזל בגוף, מורידים את הסיכון למחלות לב, וגם תורמים לתהליך המתילציה.
כמו כן ויטמין B12 וחומצה פולית מתחרים על אותם רצפטורים (קולטנים) בגוף, ואם בחרתם ליטול תוסף רק של אחד מהם, הדבר יכול להשפיע על הערכים בבדיקות הדם (שלא בהכרח יתנו ערכים נכונים).
הוכח כי חומצה פולית (ויטמין B9) חיונית לתפקוד תקין של המוח וממלאת תפקיד חשוב בבריאות נפשית ורגשית. היא מסייעת בייצור של DNA ו-RNA וחשובה במיוחד כשיש גדילה של תאים ורקמות, כמו בינקות, גיל ההתבגרות, והריון.

ממחקרים רבים שנעשו ב10 שנים האחרונות מוכיחים שצריכה מספקת של חומצה פולית לפני ההריון מקטינה לפחות ב-50% את הסיכון לכמה סוגים של מומים מולדים במערכת העצבים של העוברים. המומים האלה נוצרים ממש בתחילת ההריון, לרוב לפני שהאישה מודעת להריונה. למניעת המומים ממליצים ארגוני בריאות שונים בעולם לכל אישה בגיל הפוריות לקחת באופן קבוע תוסף של חומצה פולית.
פרופ׳ בן עמי סלע, מנהל המכון לכימיה פתולוגית בבי״ח שיבא תל-השומר: ״רצוי תמיד לצרוך חומצה פולית ביחד עם ויטמין B12 בתכשירי קוקטיל הוויטמינים. נטילה של חומצה פולית לבדה לאורך זמן, עלולה למסך מצב של אנמיה על רקע חסר בוויטמין B12, וכך עלול להיווצר מצב בו אדם נמצא זמן רב בחסר של B12, מה שעלול לגרום לתסמינים נוירולוגיים קשים ולעתים בלתי-הפיכים״ למאמר המלא.

אומגה 3 לתקופת ההריון 

לאורך תקופת ההריון מומלץ לצרוך תוסף תזונה צמחי של אומגה 3. האומגה 3 מהווה מרכיב מרכזי וחשוב בהתפתחות המח של העובר, והתפתחות המערכת העצבית. בנוסף על צריכת אומגה 3 בתקופת ההריון, גם לאחר שהרך נולד חשובה המשך הצריכה – המשפיעה על דפוסי השינה, התפתחות הקשב והריכוז של התינוק ועוד.

להמשך קריאה בנושא היכנסו לכאן

 

ומה קורה אחרי ההריון?

התינוק נולד כשהוא "מצוייד" במאגרים של B12 וחומצה פולית שיספקו אותו להתפתחות תקינה בשבועות הראשונים לחייו, ולאחר מכן הוא יקבל את הויטמין מהמזון. אם התינוק יונק, חשוב מאוד להקפיד שהאם ממשיכה ליטול את תוספי המזון שנטלה במהלך ההריון וממשיכה לשמור על איזון – ובמיוחד על כמות מספקת של ברזל, B12 וחומצה פולית, במהלך ההנקה ולפחות עד שהתינוק מתחיל לצרוך גם מזונות מוצקים. פרט לכך, מומלץ להתחיל להוסיף למזון כל תינוק תוספת ויטמין D בגיל חודש ותוספת ברזל בגיל ארבעה חודשים.

קיראו גם על: ברזל בהריון.